На Військово-Морські сили України чекає подальша модернізація. При цьому, як повідомляє прес-служба Міністерства оборони України, свою допомогу пропонують США. Це питання обговорили прем’єр-міністр Арсеній Яценюк, міністр оборони, генерал-полковник Степан Полторак і командувач Шостим флотом ВМС США віце-адмірал Джеймс Фогго. США, зокрема, візьмуть участь у переоснащенні фрегата «Гетьман Сагайдачний». Фогго повідомив, що для українського флагмана передадуть модернізоване технічне оснащення. Розробити проект модернізації «Гетьмана Сагайдачного» прем’єр назвав невідкладним завданням. За його словами, повна реконструкція має завершитися до 2018 року. Раніше повідомлялося, що оціночно-консультативна група НАТО допоможе Україні з підготовкою проекту з відновлення можливостей українських ВМС.
Примітно, що російські ЗМІ вже відреагували на новину й написали, зокрема, що шлях розвитку відносин України з НАТО схожий на те, як це було в Прибалтиці до 2004 року, — за рахунок допомоги військово-технічному комплексу з подальшим переходом на НАТОвські стандарти у військовій сфері створюються умови прив’язки до Альянсу. Нового в цьому, щоправда, нічого, і той же «Сагайдачний» давно взаємодіє під час навчань з кораблями НАТО. А ще десять років тому повідомлялося, що кораблі переобладнані таким чином, можуть заправлятися від НАТОвських танкерів, і навпаки, українські танкери можуть заправляти НАТОвські кораблі.
Оскільки план модернізації ще не затверджено, офіційної інформації про те, що саме на «Гетьманові Сагайдачному» збираються міняти, немає. Вочевидь, США нададуть не озброєння, а високотехнологічніше устаткування, що було б непогано. До речі, влітку радник президента України Юрій Бірюков повідомляв, що на флагмані є проблеми з приготуванням їди. «Виходять в ладу компресори холодильників, вигоріли тени плит. Штатний опріснювач води не працював узагалі ніколи, він ламався ще з початку 90-х, і поряд з ним поставили маленький американський опріснювач, який рятує корабель», — писав він на своїй сторінці у Фейсбуці. І повідомив, що за бюджетні кошти буде куплено повний комплекс технологічного устаткування. Отже, будь-яка додаткова допомога для українських кораблів важлива — вони вимагають значного фінансування.
Зауважимо, що «Гетьман Сагайдачний» — це корабель проекту 1135, розробленого ще в 60-ті роки, й перші бойові одиниці стали до ладу в 70-х. Безпосередньо цей корабель не настільки старий — він зійшов зі стапелів керченського заводу «Залив» 1993 року. Більше того, кораблі цього проекту проходили модернізацію, і в Росії їх досі будують для власного флоту й навіть на експорт (кілька одиниць побудували для Індії). Тут, щоправда, варто зробити зауваження, що корабель, який згодом став носити ім’я «Гетьман Сагайдачний», належить до радянської модифікації, що передбачала створення сторожового прикордонного корабля. У цьому варіанті відмовилися, наприклад, від протичовнового ракетного комплексу (а спочатку проект передбачав створення протичовнового корабля), замість усього кормового комплексу озброєння розміщений майданчик з ангаром для вертольота тощо. Що, відповідно, накладає свої обмеження на нинішні плани з модернізації «Гетьмана Сагайдачного» — якщо, звісно, на нього ставитимуть сучасніше озброєння.
Проект 1135 також не передбачає протикорабельних ракет, так що про те, що б перебудувати його в ударний корабель, не йдеться. Їх несе ракетний катер «Прилуки», але пускові установки розраховані на ракету «Терміт», що вироблялася в Росії, тож це питання явно треба вирішувати. Тим паче що, як пише одеське видання «Думская», пускові установки «Прилук» «зараз порожні — весь боєзапас залишився на окупованій Росією території».
Французькі протикорабельні ракети «Екзосет» мають бути встановлені на корветі проекту 58250, закладеному на «Чорноморському суднобудівельному заводі». Чиновники запевняють, що Україна не відмовляється від планів з будівництва нових кораблів. Прем’єр Арсеній Яценюк нагадав, що держпрограма передбачає будівництво чотирьох нових корветів цього класу. За останньою інформацією, активізація будівництва головного корабля серії запланована наступного року. Побудувати «Володимир Великий» влада обіцяє вже до 2018 року. Але, як показала практика, в цьому випадку постійно вносяться корективи, внаслідок чого реалізація проекту постійно затримується. Не виключено, що саме так станеться й наступного року — відверто кажучи, уряд не відносить будівництво нового корвета до пріоритетних проектів у сфері оборони.
На надходження нових бойових плавзасобів українські військово-морські сили все-таки розраховують. Як повідомляв командувач, віце-адмірал Сергій Гайдук, до кінця року мають бути добудовані два малі броньовані артилерійські катери типу «Гюрза». Звісно, це вже сучасні катери, на яких застосовані стелс-технології, й вони погано виявляються корабельними засобами стеження. Але це все-таки «прикордонники», загалом не призначені для боротьби з великими ворожими кораблями. По суті, вже питання не в розмірі, оскільки й невеликий катер може завдати більшому кораблю шкоди, але й «москітний флот» сильний, коли в нього на озброєнні відповідні засоби боротьби.
Але якщо питання з будівництвом нових корветів і модернізацією наявних кораблів залишаються відкритими, то ремонт українського флоту триває. Ремонтують усе — «від малого до великого», і бойові кораблі, і судна забезпечення. Нещодавно своїми силами моряки закінчили відновлення пошуково-рятувального судна «Донбас», потерпілого під час захоплення в Криму, відремонтували танкер «Фастів». У серпні «Судноверф «Україна» прийняла в Одесі на ремонт протидиверсійний катер «Гола пристань». «Суднобудівний завод ім. 61 комунара» ремонтує десантний катер «Сватове», береться за ремонт ракетного катера «Прилуки» й корабля морської охорони «Григорій Куропятников». Також фахівці миколаївського заводу проведуть комплексний ремонт «Гетьмана Сагайдачного» — щоправда, проходитиме він на території військово-морської бази в Одесі.
Як зазначає головний інженер судноверфі «Україна» Олексій Мусатов, організація ремонту військових кораблів значно відрізняється від ремонту комерційного флоту. Так, весь виробничий цикл розбивається на кілька етапів, і після завершення кожного з них корабель має бути здатен «згорнути решту ремонту» й вийти в море для виконання бойового завдання.