Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Ще один податок... на бідних

Мито на автомобілі — це робочі місця для одних і безробіття для інших
19 березня, 2013 - 12:42
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Немає нічого більш постійного, ніж тимчасове, свідчить народна мудрість. Але з нею прем’єр-міністр Микола Азаров, певно, не знайомий. Оскільки активно захищає запроваджене минулого тижня в Україні мито (6,5—13%) на імпорт нових легкових автомобілів з двигуном від 1000 до 2200 кубічних сантиметрів. «Звичайно, цей захід вимушений і тимчасовий. І як тільки ситуація «видужає», безумовно, його буде скасовано», — обіцяє прем’єр у Facebook. «Протягом останнього року вітчизняні автовиробники практично зупинилися. Вони не витримали конкуренції з дешевшими імпортними автомобілями, що завозяться як з Росії, так і з інших країн, — роз’яснює Азаров і підкреслює: — А це означає, що десятки тисяч людей фактично залишилися без роботи».

Прем’єр намагається заспокоїти також й іншу сторону, доля якої страждати від антиавтомобільного мита. Він радить імпортерам знижувати витрати, щоб вартість імпортних авто не збільшувалася. «Ми готові з ними зустрічатися і допомагати їм в цьому, і не збільшувати вартість імпортних автомобілів. — визнав Азаров найбільш вірогідні наслідки запровадження мита і продовжив, — Ми також розуміємо, що в цій галузі теж є робочі місця, також працюють люди, і тому ми б не хотіли завдавати збитків цій важливій і потрібній справі, тому що ми чудово розуміємо, що вітчизняний автовиробник не може сьогодні повністю закрити потреби наших людей в автотранспорті».

Азарова доповнює міністр економічного розвитку й торгівлі Ігор Прасолов: «Всі рішення, які ухвалюються міністерством економічного розвитку і органами при ньому, ухвалюються обов’язково при узгодженні з нормами СОТ». «Для нашої країни важливо: це робочі місця, сплата податків, підвищення зайнятості в країні, і за допомогою таких заходів міжвідомча комісія захистила інтереси вітчизняних виробників автомобілів», — хвалить своє відомство міністр, якого деякі оглядачі відносять до відомої родини. Але чи не залишиться порожнім після цієї заяви його місце за домашнім столом?

Це припущення засноване на тому, що віце-президент Автомобільної федерації України, народний депутат Віктор Янукович-молодший, схоже, не поділяє думки старших товаришів. «Згодний, що держава повинна захищати інтереси власного виробника, але не такою ціною», — говорить він у своєму листі Азарову. Запровадження спецмита на імпорт автомобілів, упевнений Яукович-молодший, шкодить державним інтересам. Як повідомляє сайт Мінпром, він зажадав скасування мита. «Оскільки зазначена новація призведе до збільшення вартості автомобілів, внаслідок чого постраждають сотні тисяч пересічних українських автомобілістів, які будуть вимушені платити дорожче або взагалі відмовитися від машин як транспортного засобу», — прогнозує народний депутат, що успадкував від батька потяг до автоспорту.

Янукович-молодший нагадує прем’єру, що обов’язок держави — піклуватися в першу чергу про громадян України як споживачів продукту. «Крім того, — пише він, — переконаний, що запровадження спецмита нашкодить іміджу України, погіршить її позиції на світовому ринку, а також негативно вплине на економіку, оскільки у зв’язку з можливим скороченням імпорту автомобілів істотно зменшаться надходження до держбюджету, а багато імпортерів просто підуть з ринку України».

Втім, у заявах імпортерів трагічні нотки помітно приглушені. Так, компанія «Пежо Україна» й українське представництво Automobiles Peugeot чекають значного скорочення ринку легкових автомобілів країни у зв’язку із запровадженням ввізних спеціальних мит на легкові авто. Але при цьому вони розраховують зберегти на цьому ринку заплановану долю у розмірі 2,8% і, можливо, за рахунок підвищення цін.

«Якщо рішення про запровадження спецмит не буде переглянуто, ми не зможемо уникнути подорожчання нашої продукції. Ні материнська компанія, ні наше представництво не володіють ресурсами, які допоможуть значною мірою нівелювати вплив спецмит на підвищення цін», — цитує прес-служба Пежо генерального директора компанії Сержа Банзе. За його словами, ціноутворення автомобілів, що імпортуються, безпосередньо залежить від розміру митного збору, тому відчутне подорожчання авто з бензиновими двигунами об’ємом 1—2,2 літри неминуче.

«При цьому купівельна спроможність населення залишиться незмінною, що призведе до неминучого скорочення ринку», — прогнозує Банзе, хоча й обіцяє, що компанія докладе зусиль, щоб прийдешні зміни пройшли для клієнта «якомога безболісніше». Він повідомляє, що на складі компанії достатньо машин, які вже пройшли «митне очищення», і цієї кількості, на його думку, вистачить для задоволення попиту протягом двох місяців. А що далі? На це питання Пежо поки що, мабуть, відповіді ще не має.

Проте у світлому майбутньому впевнені «автовиробники» України. «Це (запровадження спецмита) позитивно позначиться на економіці регіонів і держави в цілому. І стане стимулом для створення нових робочих місць, зростання відрахувань до соціальних фондів і бюджетів усіх рівнів», — вважають у корпорації «Богдан». Прес-секретар корпорації Сергій Красуля повідомив «Інтерфаксу-Україна», що автовиробники задоволені рішенням про запровадження спецмит, яких вони очікували з минулого року, але вважають, що воно має стати першим кроком в комплексі заходів з підтримки автовиробництва, яке знаходиться в критичному стані. «Ми сподіваємося, — розповів Красуля, — що далі буде запроваджено й дієві заходи щодо утилізації, автопрому буде наданий статус пріоритетної галузі, будуть впроваджені заходи стимулювання ринку, зокрема пільги з кредитування купівлі вітчизняних автомобілів». Прес-секретар «Богдану» підкреслює, що заяви про подорожчання автомобілів у зв’язку із запровадженням спецмит безпідставні.

«Вартість автомобілів визначає не мито, а ринок, й імпортерам просто доведеться скоротити свої апетити, а бюджети і соцфонди отримають додаткові кошти», — переконує Красуля і наводить вражаючі дані: з 2010 року на українському ринку темп зростання імпорту випереджає темп зростання автовиробництва в 1,5 рази. При цьому в період 2008—2010 років частка імпорту легкових автомобілів виросла з 52% до 68%, а 2011 року вона склала 72%, 2010 року обсяг імпорту автомобілів в Україні зріс на 70% порівняно з 2009 роком, 2011 року — на 84,3%. У прес-релізі корпорації також наголошується, що «автомобілі (імпортні. — Авт.) посідають одне з перших місць у формуванні негативного сальдо торговельного балансу, і кожного року ситуація погіршується».

У Всеукраїнській асоціації автоімпортерів і ділерів (ВААІД), мабуть, не відчувають докорів сумління через дефіцит торговельного балансу України. Більше того, тут вважають, що «замість податку на багатих, про який уряд говорить вже три роки, 14 березня уряд запровадив додатковий податок на бідних, оскільки важко собі уявити, що українські олігархи купують автомобілі з об’ємом двигуна 1000—2200 куб. см». ВААІД обіцяє, що робитиме все можливе, щоб іномарки для пересічних українців на деякий час не подорожчали». Асоціація має намір рекомендувати автоімпортерам за 30 днів, що залишилися до запровадження мита, ввезти і розмитнити відповідну кількість автомобілів без спецмита.

«Оскільки ніхто, зокрема і уряд України, своїми рішеннями не зможе змусити представництва світових автоконцернів імпортувати до України вказані автомобілі, вони з успіхом продаватимуться в інших, перспективніших для таких продажів країнах світу», — наголошується в прес-релізі ВААІД. А глава асоціації Олег Назаренко відзначає, що після зняття з виробництва «Таврії», «Славути», «ЛуАЗа» в Україні вже немає виробництва «вітчизняного автомобіля». Є тільки збірка імпортних машинокомплектів. ВААІД нагадує, що запровадження 2009 року спецмит на автомобілі строком на півроку не допомогло українському автопрому. У 2008—2010 роках обсяги виробництва впали на 82%, продажі на внутрішньому ринку — на 84%. Скоротилися і надходження до держбюджету.

«Тому марно чекати, що нове запровадження спецмита стане панацеєю від усіх бід», — впевнений Назаренко. На його думку, втрати держбюджету від запровадження спецмит перевищать $1 мільярд. У ВААІД вважають, що мито ще більше ускладнить відносини України зі світом, де не захочуть «створювати прецедент дискримінації їхніх товарів якоюсь країною, і реакція провідних держав світу буде досить жорсткою». Це може позначитися на підписанні Угоди про вільну торгівлю з ЄС, на стосунках з СОТ, а також з Росією, звідки імпортуються не тільки «Калини» та «Пріори», але й Renault, Huyndai, Nissan, Kia, Volkswagen.

«Вже сьогодні вартість автомобілів в Україні з урахуванням існуючих податків вища, ніж в провідних країнах світу, а із запровадженням нового податку подорожчають й недорогі автомобілі», — наголошується в повідомленні. За оцінкою ВААІД, іномарки з об’ємом двигуна 1000—1500 куб. см подорожчають майже на 7,8%, а з об’ємом двигуна 1500—2200 куб. см — на 15,6%.

КОМЕНТАР

Іван КАЛИТА, виконавчий директор компанії «Авто-актив:

— У зв’язку із запровадженням мита ринок зміниться структурно. Тому що ті імпортери, які завозили автомобілі, що підпали під мито, з його запровадженням зіткнуться з проблемою реалізації. Відповідно, автомобілі, що виробляються в Україні, продаватимуться краще. Чи абсолютний це виграш для країни? Відомо, що у вітчизняних автомобілів поки що менша кількість подушок безпеки, простіша комплектація, нижчий рівень екологічності (для них інша норма викидів СО2). А наш сегмент (бренди «Інфініті», «Ауді». «БМВ») переважно не зміниться, адже в лінійці, наприклад, «Інфініті», немає жодної моделі, двигун якої був би меншим ніж 2,5 літра. Сподіваюся, що ми навіть і потенційно не відчуємо на собі впливу мита. Але загалом авторинок може дещо просісти. Оскільки клієнти, що мали намір купити автомобіль, відкладуть покупки на пізніший термін. А серед позитивних чинників для країни я б назвав можливе зміщення купівельного попиту з бензинових авто на дизельні. Було б добре, якби зріс також попит на гібридні моделі.

Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»
Газета: 
Рубрика: