Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Сірим по білому

Нові мита оживили ринок нелегальних автодилерів
29 травня, 2013 - 11:27
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Імпортери припинили ввозити до України автомобілі, які потрапляють під дію запроваджених з 14 квітня ввізних мит. Про це повідомив глава Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко. Нагадаємо, тепер імпортер нового «легковичка» з об’ємом двигуна від 1000 до 1500 куб. см має сплатити 6,46% від вартості, з об’ємом 1500—2000 куб. см — вже 12,95%. За інформацією Назаренка, постачання продовжила лише корпорація «УкрАвто», яка імпортує Opel і Chevrolet.

У ВААІД розраховують, що після того, як митниця не зможе виконати план відрахувань до бюджету, уряд скасує нові мита. Мовляв, аналогічна ситуація вже була 2009 року, коли побачивши нульові відрахування від імпорту автомобілів, Кабмін не продовжив дію 13%-ї надбавки.

Імпортери переконані, що більшість потенційних покупців не захочуть брати авто, які подорожчали, а вичікуватимуть. Той же, у кого була можливість, зробив покупку раніше: за даними інформаційно-аналітичної групи AUTO-Consulting, у квітні українці придбали майже 26 тис. автомобілів, що на 35% більше доволі успішних показників березня. Продаж нових автомобілів був також на 33% кращий, ніж торік.

Ситуація, що склалася, збільшує спокусу ввезти до країни машину дешевше, уникнувши сплати податків тощо. Зокрема, скоріше за все активізуються так звані «сірі» дилери, які були найбільш популярні до 2008 року. Вони завозять машини, придбані у дилерів, скажімо, в США або ОАЕ, де вони дешевші, ніж в Україні, і встановлюють свою ціну. Офіційні імпортери, щоправда, стверджують, що для здешевлення авто «сірі» вимушені занижувати митну вартість — купують у дилера, який вже заклав у неї всі податки і свою маржу, а офіційні беруть машини на заводі за знижковою ціною.

На відміну від офіційних, у таких дилерів немає контракту безпосередньо з самим виробником автомобілів. Тому гарантію виробника і фірмовий сервіс запропонувати вони не можуть, в кращому разі є своє СТО або домовленість з фірмовим. Але якщо, виявивши дефект у моделі, виробник відкликає свої автомобілі, придбаних у «сірих» дилерів машин це не стосується. Неофіційні автодилери отримують дозвіл, який дає право виписувати рахунки під час продажу за умови виконання вимог наказу з роздрібної реалізації автомобілів. Водночас, «чорні» дилери привозять крадене або втоплене авто.

«До 16 травня 2008 року мито становило 25%, після того, як його знизили до 10%, хабарі давати стало невигідно, і «чорний» імпорт практично зник. «Сірий» дуже сильно впав, кількість гравців на цьому ринку знизилася, хоча пішли не всі», — нагадує гендиректор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко. За його даними, якщо до кризи неофіційні імпортери становили 15—20% ринку, з часом їхня частка знизилася до 4—5%. Після зниження мита вони зосередилися в основному на преміум-сегменті, де можна запропонувати нижчі ціни, але при цьому отримати непоганий прибуток. Зараз з’являється все більше підстав для купівлі авто у неофіційних імпортерів: якщо «сіра» машина коштувала на $2000 дешевше офіційної, то покупець вважав за краще не ризикувати, різниця ж у $4000 і більше дає стимул.

До «сірих» дилерів звертаються бажаючі отримати ту або іншу модель, яка ще не продається офіційними або яку потрібно довго чекати в черзі. Так, 2008-го стали активно продавати Acura, яка не мала офіційного дистриб’ютора, а також Infiniti і Porsche, офіційні представники яких тоді не могли цілковито задовольнити попит на ряд моделей. Хоча поступово офіційні дилери витісняли «сірих», налагоджуючи постачання нових моделей тощо.

За нинішніх умов офіційним дилерам доведеться повоювати за авторинок, який і без того зменшився. Раніше домогтися певних успіхів вже вдалося. Наприклад, ДАІ, згідно з новими вимогами Держстандарту, припинили реєструвати автомобілі з червоними «поворотниками», змусивши частину незалежних операторів зробити переобладнання, а частина — згорнути діяльність. 2009 року було запроваджено Правила здійснення оптової і роздрібної торгівлі транспортними засобами та їхніми складовими частинами, відповідно до яких торгувати автомобілями можуть тільки підприємства, сертифіковані заводом-виробником.

Втім, незважаючи ні на що, лазівки, через які до України авто просочуються, все одно залишаються. До того ж навіть чиновники й політики охоче купують машини не у офіційних дилерів і прагнуть уникнути сплати податків. Наприклад, 2010 року стало відомо, що через ізраїльське посольство до України для них незаконно ввезли дорогі автомобілі вартістю майже $3 млн. Дипломатам дозволено для службового використання ввозити з митними і податковими пільгами автомобілі за кількістю дипломатичних посад. Митники ж оформили таким чином більше машин, ніж дозволено законодавством.

Нещодавно Міністерство доходів і зборів висловило стурбованість поверненням старої схеми імпорту дорогих автомобілів, що дозволяє ухилятися від сплати митних зборів і податків. Автомобіль з іноземною реєстрацією ввозять до України для комерційного використання лише однією людиною, яка і оформлює імпорт. На підставі Стамбульської конвенції про тимчасовий імпорт такі автомобілі податками не обкладаються. Потім права на користування передаються третім особам, які й замовляють конкретні машини.

Легковий автомобіль вписується у вимоги Конвенції і Митного Кодексу, але потрібно, щоб він був оформлений на юридичну особу тієї країни, з якої вивозиться, а водієві, якщо він не є власником авто, потрібні документи, що підтверджують факт здійснення діяльності на користь власника транспортного засобу, документи, що підтверджують мету його тимчасового ввезення, дозвіл користувача права на це. І говорять, що митниця вибірково перевіряє такі авто: може на тривалий термін впустити авто з іноземцем за кермом або ж дозволити перетнути кордон всього на декілька днів, якщо це українець.

В той самий час юристи відзначають, що громадяни України, користуючись положенням про тимчасове ввезення авто, повинні через рік знову вивезти його за кордон, оформлюючи при цьому всі документи на його вивіз. Передати в користування комусь ще некомерційне авто, згідно з новим Митним кодексом України, не можна. Отже доводиться сподіватися тільки на те, що вдасться «проскочити».

Андрій МУРАВСЬКИЙ
Газета: 
Рубрика: