Минулого тижня керуюча компанія «Систем кепітал менеджмент» (або інакше — група СКМ) не без помпи та фантазії представила в Києві групу «Метінвест» і повідомила, що стратегічне управління підприємствами останньої здійснюватиме компанія «Метiнвест холдинг». Запрошені легко «проковтнули» цю трохи плутану структуру (найсуттєвішим у ній є наявність трьох галузевих дивізіонів: вугілля та коксу, гірничорудного, сталі та прокату), оскільки про специфіку новоутворення отримали наочне враження за допомогою вогненного, в прямому значенні, привітання й обов’язкової екскурсії в стилізовану під шахту трубу. Але і цього упорядникам видалося мало, і вони «вкутали» гостей майже доменним, а можливо, коксовим газом... То й що, що не дуже приємно, зате тепер знаємо, як нелегко доводиться їм добувати хліб насущний.
«Для нас гірничо-металургійний бізнес становить стратегічний інтерес, — повідомив у ході презентації свою «новину» генеральний директор СКМ Олег Попов і розкрив причину, через яку треба було створювати новий холдинг: — Для... підвищення капіталізації й інвестиційної привабливості цього бізнесу». Щоправда, дещо пізніше, відповідаючи на запитання журналістів, колеги дуже застудженого й тому не дуже балакучого Попова пояснили, що ринкова оцінка компанії стане можливою тільки тоді, коли її акції попадуть на біржу. Словом, СКМ, яка недавно представляла свій добродійний фонд, робила ще один крок до прозорості та більшої публічності, хоч і не знала, скільки ще їй знадобиться для досягнення цієї кінцевої мети.
Тим часом сучасний імідж цієї «дочки» СКМ, для якої Рінат Ахметов, за словами гендиректора «Метінвеста» Ігоря Сирого, лише «громадянин і народний депутат», створюють молоді і, мабуть, дуже талановиті хлопці зі ступенями магістрів американських університетів і дипломами МВА (приблизно можна перекласти як свідоцтво про майстерність у бізнесі). СКМ справді може пишатися такою командою. Тим паче, що вона отримала прекрасний інструмент для нарощування прибутку. Як повідомив один з експертів, залучених авторами рекламного фільму для оцінки перспектив «Метінвест холдингу», з такою структурою не знадобиться платити ПДВ при кожному переході продукції з одного металургійного переділу в інший... Важливою перевагою нової групи та керуючого нею холдингу, є, мабуть, ще й те, що їхні підприємства, як запевняє Сирий, не бояться підвищення газових цін. В арсеналі енергозбережних заходів «Метінвеста» — використання доменного та коксового газів, пиловугільного вдування... Щоправда, деякі фахівці стверджують, що цього буде недостатньо...
До складу нової групи ввійшли найбільші підприємства гірничо-металургійного комплексу: об’єднання «Краснодонвугілля», один із найбільших в Європі Авдієвський коксохімічний завод, Північний і Центральний ГЗК, металургійний комбінат «Азовсталь», Єнакіївський металургійний завод і Харцизький трубний завод. Група також має у своєму розпорядженні власні прокатні потужності в Євросоюзі — італійський завод Ferriera Valsider може виробляти до мільйона тонн високоякісного прокату. Крім того, також має власну збутову мережу та веде переговори про придбання компанії «Leman Україна», що, можливо, відкриє двері для широкої співпраці в рамках всесвітньої збутової та сервісної мережі швейцарського металотрейдера Leman Commodities.
«Будучи першою глобальною компанією з українським корінням, ми вважаємо, що наш обов’язок — сприяти становленню України як конкурентоспроможної, економічно та соціально розвиненої європейської держави, — заявив генеральний директор ТОВ «Метінвест холдинг» Ігор Сирий і додав: — Ми сподіваємося, що наш внесок у розвиток базової галузі економіки сприятиме якісним змінам у сприйнятті України з боку інвестиційної спільноти та спричинить зростання інших сегментів вітчизняної економіки». Разом із тим, відповідаючи на запитання «Дня», він без ентузіазму відгукнувся про перспективи виробництва в Україні автомобільного листа, для чого «Метінвест», схоже, поки що не бачить «критичної маси». Адже могли б, здається, і цей сегмент просунути... Але, очевидно, потрібна допомога. Після «сесії запитань і відповідей» (так тепер називатимемо прес- конференції, які журналістським сленгом огидно іменуються «пресухами») до кореспондента «Дня» підійшов один із заступників гендиректора «Азовсталі». Він розказав, що насправді комбінат випускає сталь для автомобільного листа (щорічно 800 тисяч тонн), ось тільки «АвтоЗАЗу», що має свій прокатний стан, для «Таврій» така якість ні до чого. От і триває заготівля для листа в Італію. Адже можна було б мати і власний стан... Дивись, активніше попрямували б в Україну автомобільні інвестори. «Можливо, — сказав, раптово заквапившись кудись співрозмовник, і пояснив, підвівши очі кудись до скляного купола (чи не натякав таким чином на «громадянина і народного депутата»? — Авт .): — Це вже не моя компетенція». І тут мені дуже захотілося посперечатися з Сирим, який в унісон рекламній моді стверджував, що в «Метінвеста» «... вибору немає: розмір має значення і забезпечує конкурентні переваги». Думається, головна перевага — це все ж таки конкурентоспроможна продукція з високим рівнем переробки. І не лише в Італії. Але й удома, в Україні. Тим більше, що це цілком під силу такому могутньому, хоч і молодому, холдингу, для якого поняття соціальної відповідальності бізнесу, віриться, не порожній звук.