Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Соціально-економічний чи марнотратно-неощадливий?

Акценти проекту змін до Держбюджету-2008
9 липня, 2008 - 00:00

Уряд нарешті передав на розгляд до Верховної Ради України проект змін до державного бюджету на 2008 рік. Доповнений проект бюджету має ще більш виражений соціальний характер, а також передбачає значні кошти на розвиток економіки держави. «Головною статтею» Законопроекту вважається перерозподіл прибуткової частини держскарбниці в розмірі 30,04 мільярда гривень. Додаткові надходження, згідно з проектом, будуть розподілені таким чином: третина прибутків буде спрямована на покриття соціальних витрат, третина — до місцевих бюджетів і ще третина — на розвиток економіки.

Згідно із законопроектом, прибутки держбюджету передбачається збільшити на 25,4 мільярда гривень. Окремо 5 мільярдів додаткового ресурсу будуть спрямовані до місцевих бюджетів. У свою чергу, номінальний обсяг бюджетного дефіциту планується зменшити на 149 мільйонів гривень. Дефіцит головного фінансового документа держави передбачається скоротити з 2,12% від ВВП до 1,95% валового продукту держави. Зовнішній борг держави буде скорочено з 9% вітчизняного ВВП до 8,2% до кінця року.

«Щедрі подарунки» розпорядники держскарбниці обіцяють агропромисловому комплексу. До 40% збільшення фінансування АПК з початку поточного року разом із поправками уряд збирається спрямувати ще 1 мільярд 18 мільйонів гривень на фінансування закупівель зерна через Аграрний фонд для протидії демпінгу цін у зв’язку з очікуваним високим урожаєм зернових поточного року. 200 мільйонів гривень Кабмін передбачив для фінансування кредитів вітчизняних виробників у тваринницькій галузі. «Значні кошти», за словами прем’єр-міністра України Юлії Тимошенко, будуть спрямовані на посилення контролю якості й родючості грунтів, що теж має допомогти аграріям у розвитку виробництва.

Крім того, Кабінет Міністрів пропонує балансувати фінанси НАК «Нафтогаз України» й виділити головному нафтогазовому підприємству держави додатково 1 мільярд гривень на покриття різниці в цінах на газ для підприємств теплокомуненерго.

У 1,8 разу, до 1 мільярда 90 мільйонів гривень, буде збільшено фінансування з держбюджету авіабудівної галузі, завдяки чому вітчизняні заводи мають до кінця року збудувати літаки за простроченими закордонними замовленнями й іще більше нарощувати виробництво, зокрема в рамках співпраці з Російською Федерацією. Суднобудування отримає додатково близько 530 мільйонів гривень фінансування, зокрема й за рахунок гарантування коштами бюджету дешевих іноземних кредитів.

А витратна частина бюджету на соціальну сферу є найбільш райдужною для пенсіонерів і бюджетників, однак дедалі більш тривожною для економістів... 1,5 мільярда гривень додаткових коштів у разі ухвалення цього бюджетного законопроекту передбачається спрямувати на компенсацію заощаджень вкладникам колишнього Ощадбанку СРСР. 4,4 мільярда гривень додатково «отримає» Пенсійний фонд — для збільшення розміру пенсій, а також ліквідації «пенсійної зрівнялівки». При цьому середня пенсія до кінця поточного року збільшиться в 1,5 разу порівняно з 2007 роком. 20 мільйонів гривень уряд передбачив на премії матерям-героїням, зокрема й тим, хто цей статус отримав поточного року. «Відчутні» фінансові вливання отримає Міністерство сім’ї та молоді для реалізації різних соціальних програм.

Гіперсоціальний бюджет, як його вже встигли охрестити в таборі політичних противників діючого уряду, більше зосереджений на роздаванні, ніж на економії заради економіки, як це поточного року радили деякі вітчизняні й закордонні фахівців. Тому протягом тижня, як на це сподівається прем’єр-міністр, законопроект парламент може й не пропустити. Судячи з настроїв політиків, більше навіть схоже на те, що народні обранці все ж підуть в літні відпуски, так і не затвердивши нову версію бюджету. У такому разі Держбюджет 2008 року доведеться «довиправляти» синхронно з розробкою фінансового документа на наступний рік, що обіцяє ще більшу плутанину в законодавчій і виконавчій владі...

КОМЕНТАРІ

Юлія ТИМОШЕНКО, прем’єр-міністр України:

— Для того, щоб люди в країні й галузі отримали цей бюджет, новий, з цими змінами, я можу вам сказати як прем’єр, що ми для Партії регіонів зробимо все, навіть неможливе. Відзвітуємо, станцюємо, заспіваємо, покажемо, як ми інфляцію далі долатимемо, яка нам дісталася від них у спадок... Власне кажучи, я відкрита повністю, й уряд теж, для всіх пропозицій фракцій, які вони готові подавати. Тільки нехай вони подивляться на цей проект бюджету не як на чергову політичну можливість зробити в парламенті якісь заяви, а як на керівництво до дії. Цей бюджет практично є основою для об’єднання зусиль.

Віктор ПИНЗЕНИК, міністр фінансів України:

— Незважаючи на традиційно складну проблему збалансування бюджету, а нам бюджет довелося балансувати в ситуації, коли на кожну гривню додаткового прибуткового ресурсу, припадало шість гривень запитів, ушестеро більше пропозицій щодо витрат. Незважаючи на це, підготовлено збалансований бюджет, де кожна озвучена сума забезпечена фінансуванням. Ми сьогодні забезпечуємо повне фінансування всіх програм, передбачених бюджетом.

Юрій МЕЛЬНИК, міністр агрополітики України:

— Минулий рік для АПК був дуже складним. Чинний бюджет значним чином відповів на сподівання селян. За чинним бюджетом, за загальним і спеціальним фондом на програми розвитку сільського господарства передбачено понад 6,5 мільярда гривень. Оперативна реакція на потреби аграрного сектора дозволила вже сьогодні за підсумками семи місяців поточного року забезпечити бюджетне фінансування фактично на рівні 94,5%. Що ж до пропонованих змін до держбюджету, варто підкреслити, що сталися радикальні системні зміни в аграрній складовій бюджету. АПК уперше отримав реальне джерело фінансування для проведення фінансової інтервенції на ринку зерна. На особливу увагу заслуговує збільшення витрат загального фонду на здешевлення кредитів для розвитку тваринництва й інших галузей. Це дозволить нам урегулювати багато питань, що не дають спокою селянам, міністерству, уряду, громадськості.

Микола АЗАРОВ, народний депутат, член парламентської фракції Партії регіонів, міністр фінансів опозиційного уряду:

— На наш розгляд пропонується ще гірший варіант бюджету, ніж той, що був проголосований 30 грудня 2007 року... Цей бюджет іще більше «розкрутить» інфляцію в країні. У ньому, незважаючи на інфляцію на продукти харчування на рівні 42,5%, не переглядається мінімальна заробітна плата. Крім того, абсолютно неадекватним з погляду інфляції є мінімальний прожитковий мінімум. У цьому разі від уряду треба вимагати негайно визначити показник мінімальної заробітної плати, бо від мінімальної заробітної плати залежать усі параметри бюджету. Слід також зазначити, що в наданому нам проекті змін до бюджету вперше в розрахунку макроекономічних показників відсутній валютний курс. Мало того, що Національний банк обвалив долар, він іще й не знає, що робити з валютним курсом далі! Але ж як можна, не знаючи курсу, представляти бюджет, у якому є позиція обслуговування зовнішнього боргу?! Узагалі, як можна, не знаючи курсу, розрахувати ВВП і прогнозні показники інфляції? Як можна вирішити цілу низку проблем держави, так безвідповідально ставлячись до головного фінансового документа країни — бюджету? Що ж до фінансування заходів щодо підготовки до Євро-2012, то в даному проекті на ці цілі пропонується виділити напряму 250 мільйонів гривень. Але 250 мільйонів — не ті гроші, про які можна говорити, якщо ставитися до підготовки Євро-2012 дійсно серйозно. Таким чином, цього тижня запропонований проект змін до Бюджету-2008 розглядати не можна. Його можна розглядати лише тоді, коли в ньому будуть враховані соціальні параметри, коли НБУ і уряд визначаться, якою буде макроекономічна політика наступного року, коли він «пройде» через основні комітети Верховної Ради. Лише тоді можна буде приймати щодо нього рішення...

Лідія ПОГРЕБНЯК, «День»
Газета: 
Рубрика: