Залишилося менше двох тижнів до остаточного вирішення долі «Луганськтепловозу». І в покупця — «Брянського машзаводу» — є вибір: заплатити за акції з врахуванням штрафних санкцій, погодитися на «мирне розлучення» або довести справу до суду. На думку експертів, у ситуації, яка склалася, Фонд діяв правильно і, мабуть, дістав попереднє схвалення згори.
Минулого тижня голова ФДМУ Олександр Рябченко повідомив журналістів про те, що Фонд звернувся до російської компанії «Трансмашхолдинг», куди входить «Брянський машинобудівний завод», із пропозицією з обопільної згоди розірвати угоду про купівлю-продаж 7-відсоткового пакета акцій ВАТ «ХК «Луганськтепловоз».
«29 липня почали працювати штрафні санкції, й до 30 серпня, коли сплив термін остаточного розрахунку, гроші на рахунок ФДМУ не надійшли. В результаті покупець, якщо він хоче отримати «Луганськтепловоз», повинен заплатити 410 млн.грн. плюс 82 млн. грн. штрафних санкцій і ще 2 млн. грн. пені. Сума, яку вони сьогодні нам винні, становить 494 млн. грн. Стільки зараз коштуватиме «Луганськтепловоз», — сказав Рябченко на прес-конференції.
Як відомо, «Брянський машзавод» двічі перемагав у конкурсі з продажу «Луганськтепловозу». Перший раз — 23 березня 2007 року: тоді при стартовій ціні 292 млн. грн. пакет було продано на 505 тис. грн. дорожче. Але конкурс скасували за ухвалою суду. Вдруге — 15 червня 2010 року. Цього разу покупець погодився на ціну в 410 млн. грн.
Росіяни сподівалися провести взаємозалік зобов’язань, згідно з постановою Кабміну. Але виходили з того, що 292,5 млн. грн. за курсом 2007 років — це 58 млн.долл. Або 450 млн. грн. за нинішнім курсом. Значить, не вони винні нам, а ми їм.
Із погляду чинного законодавства, пояснюють у ФДМ, такий розрахунок був, м’яко кажучи, некоректним, бо всі приватизаційні продажі ведуться в національній валюті, а не в рублях, доларах чи євро. Та й повернення коштів переможцеві скасованого конкурсу проводиться після того, як новий внесе гроші за пакет. Таким чином, говорить Олександр Рябченко, в «Трансмашхолдингу» не залишалося іншого шляху, як заплатити 410 млн. грн. і отримати назад 292,5 млн. грн. Можна було (через постанову Кабміну) домовитися про виплату різниці. Але покупці вважали за краще не робити нічого, сподіваючись отримати більше, хоча ухвала Вищого господарського суду України від 28 липня не залишала їм шансів на такий результат.
Україні подібний поворот сюжету навіть вигідний. У разі ще одного конкурсу, за словами голови ФДМ, ціна об’єкта буде значно вищою. Точну цифру можна назвати лише після процедури оцінки, але, натякнув Олександр Рябченко, не допущений до конкурсу учасник був готовий заплатити 600 млн. грн.
Із урядовцем згодні незалежні експерти. «В разі оголошення чергового конкурсу з продажу «Луганськтепловозу» ті, хто бажає його придбати, обов’язково знайдуться, — впевнений виконавчий директор Ради конкурентоспроможності Валерій Юзба. — Я гадаю, що тут проблем не буде». За його словами, позиція держави має бути жорсткою, бо сам собою об’єкт з погляду інвестицій — дуже привабливий. «На його продукцію сьогодні є великий попит, так що, гадаю, тут держава чинить правильно», — говорить він. Підтримують позицію ФДМУ з даного питання обидва колишні керівника цього відомства: народні депутати Олександр Бондар (НУ-НС) і Михайло Чечетов (Партія регіонів). Бондар взагалі вважає, що держава не повинна давати відстрочень на виплату грошей «Брянському машинобудівному заводу». За його словами, «Луганськтепловоз» необхідно повернути в держвласність і провести ще один конкурс із його продажу. «Якщо цього не зробить Фонд, закон зобов’язав реагувати прокуратуру», — підкреслює народний депутат.
Чечетов менш категоричний і допускає як варіант проведення взаємозаліку між «Брянським машинобудівним заводом» і Фондом держмайна України, але лише в тому разі, якщо таку ухвалу прийме уряд. «Це питання виходить за рамки компетенції ФДМУ, — говорить він. — Якщо уряд вирішить, тоді інвестор залишиться на підприємстві. Фонд діє виключно в рамках законодавства. Він вже звернувся до інвестора, і якщо протягом 20 днів не буде внесено плату, то потрібно розривати договір».
Аналітики впевнені, що ситуація з «Луганськтепловозом» не погіршить відносин України з Росією. А також допускають, що ФДМУ, перш ніж ставити питання про третій конкурс, заручився підтримкою керівництва країни. «Виходячи з нинішніх політичних правил, я гадаю, що Фонд не сам приймав цю ухвалу, а мабуть, заручився попереднім схваленням згори», — вважає експерт Регіонального антикризового центру Олександр Роджерс.
«Це — бізнес, — говорить Валерій Юзба. — Російський інвестор довго зволікав під тим чи іншим приводом. Тому буде нормальною ухвалою держави ще раз виставити на продаж «Луганськтепловоз». Якби в усіх випадках держава чинила так, то щодо іноземних інвестицій клімат був би кращий».