Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Списати борги чи приватизувати?

Для підприємств авіаційної галузі концерну «Укроборонпром» розробляється декілька сценаріїв розвитку
22 квітня, 2020 - 19:25
ФОТО UPROM.INFO

Харківське державне авіаційне виробниче підприємство (ХДАВП) розробило план санації, повідомили в «Укроборонпромі» (УОП). «Ми чекаємо засідання суду, який дасть дозвіл почати процедуру. Також підготовлено проект закону про списання заборгованості авіаційних підприємств, у тому числі податкових боргів ХДАВП. Чекаємо його ухвалення депутатами», — кажуть у держконцерні.

ХДАВП не випускає літаки з 2014 року, в нього велика заборгованість перед державою та працівниками. Підприємство не змогло добудувати військово-транспортний Ан-74 для Національної гвардії Казахстану. І суд зобов’язав ХДАВП повернути передоплату  — $15 млн.

В УОП стверджують, що для всіх підприємств авіаційної галузі концерну розробляється декілька сценаріїв розвитку — і в умовах кризи,  і в довгостроковій перспективі. І уточнюють, що про приватизацію поки не йдеться. Адже зрозуміло — ХДАВП потрібно вилучити зі списку підприємств, що не підлягають приватизації, а це вже в компетенції Верховної Ради.

Але навіть якщо одноразово списати борги, в майбутньому вони знову будуть накопичені, адже в умовах кризи чекати держзамовлення не варто — грошей не знайшлося і за сприятливіших умов. Списання боргів та інші заходи потрібні лише як підготовка до приватизації, інакше ми тупцюватимемо на місці.

Якщо нинішнє керівництво УОП уживе відповідні заходи і ХДАВП вилучать з «неприватизаційного» списку, інвестори зможуть прийти на завод навіть в умовах економічної кризи. Тим паче, що криза сприяє купівлі саме проблемних, але перспективних активів — це можливість придбати їх дешевше, вивести на вищий рівень і заробляти. Для української влади, що роками не може вирішити проблеми харківського заводу, це шанс відновити виробництво військово-транспортних літаків Ан-74, на чому підприємство спеціалізувалося.

Заводом зацікавилася компанія Oriole Capital Group (OCG), менеджери якої працюють в авіаційній галузі багато років. OCG заснована керівниками компанії Wamar International — багатогалузевої  компанії, що спеціалізується на авіаційних технологіях, експлуатує в складних умовах літаки, виробляє броньовані машини та газові турбіни. 2017 року вона заявила про намір інвестувати в ХДАВП $150 млн.

Тоді УОП повідомив, що OCG вкладе гроші в модернізаціютаі збут літаків Ан-74, на підприємстві буде відновлено серійне виробництво, буде задіяно 3000 фахівців заводу (їх стало менше — 1700 фахівців працюють неповний робочий тиждень).

Зацікавленість підприємством триває. Як стверджує директор ТОВ «УКРІОЛ АВІАЦІЯ» Валерій Козлов, акціонери побачили в ХДАВП потенціал — він усе ще здатний виробляти Ан-74, «який за характеристиками є практично унікальним у своєму сегменті». На нього є досить високий попит у багатьох країнах, особливо з екстремальними умовами, оскільки він може працювати на ґрунтових аеродромах за екстремальних температур (наприклад, в Африці, де експлуатує літаки і сама OCG).

Але оскільки з активом поки неможливо практично нічого зробити, навіть банкротство нормально провести, і потрібні держгарантії, а повноцінних механізмів в Україні доки немає, то робота все ще триває — комунікації з регулювальниками тощо.

Крім того, OCG, за інформацією американських ЗМІ,  розглядає можливість купівлі контрольного пакету іншого українського підприємства — «Мотор Січ». Запорізький завод виробляє авіадвигуни, але зараз лишився частини традиційних для себе ринків збуту, скоротив виробництво та змушений був скоротити персонал.

Проте тут складніше, оскільки домовлятися потрібно буде з іншими власниками — акції «Мотор Січі» дрібними пакетами скупили «оффшорки» для подальшої концентрації в руках однієї китайської компанії, і зараз Антимонопольний комітет розглядає можливість такої концентрації. Підприємство не державне, тому навіть якщо китайська компанія Skyrizon Aircraft Holdings Limited (і Xinwei Technology Group) не зможе володіти контрольним пакетом акцій, єдиний варіант —  домовлятися саме з міноритарними акціонерами про купівлю їхніх пакетів акцій. А можливо, вже навіть не з ними, а з кредиторами, адже Xinwei Group брала кредити під купівлю українського активу, а розпоряджатися ним повноцінно не може, що погіршило фінансове становище компанії.

У будь-якому разі, те, що  українськими підприємствами авіаційної галузі цікавляться, дає шанс на те, що вони отримають необхідні інвестиції та зможуть стати більш конкурентоздатними.

Про те, що зараз відповідний час для того, щоб вкладати в перспективні підприємства та підняти їх на вищий рівень, переконані в американській компанії Trive Capital, яка є партнером OCG. Управляючий партнер компанії Конер Сірсі, заявив про те, що вона має намір продовжувати інвестувати і в часи фінансової кризи. Trive Capital якраз шукає нові активи, які можна вивести на новий рівень. Так вона вчинила, зокрема, з компанією AEVEX Aerospace, яка поставляє послуги, бортове  обладнання та програмне забезпечення для збройних сил США, федеральних агентств і комерційних підприємств. Як повідомляє американське видання Dallas Business Journal, уже завершено операцію з продажу контрольного пакету AEVEX Aerospace.

Trive Capital почала інвестувати в AEVEX  2014 року, і за ці роки та показала значне зростання та розширила свої можливості, купивши ще двох інших спеціалізованих постачальників послуг зі збору й обробки даних для розвідувальних співтовариств. Її контрольний пакет AEVEX придбали Madison Dearborn Partners і CoVant Management.

За великим рахунком, для української влади зараз дуже важливо створити привабливіші умови для потенційних інвесторів, які могли б укласти в них необхідні кошти. Списання безнадійних боргів ХДАВП — це вже правильний крок, головне — не зупинятися на цьому та продовжити роботу з потенційними інвесторами. Поки вони все ще бачать тут потенціал.

Андрій МУРАВСЬКИЙ, керівник проекту #Fly9999
Газета: 
Рубрика: