Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Ставки зроблено

Чи всі галузі готові до нульового мита
7 червня, 2008 - 00:00

Парламент нарешті вніс зміни до закону «Про митний тариф», які є обов’язковою умовою здобутого Україною членства в СОТ. Після підписання документу Президентом більшість митних тарифів, що мали так звану захисну функцію, впадуть до нуля. Це відкриє український ринок для закордонних товарів. Втім, боятися цього не варто.

«Їх прийняття (нових ставок. — Ред.) призведе до зниження середньозваженої ставки імпортних мит менше, ніж на два відсотки», — сказав «Дню» голова комітету з питань податкової та митної політики Сергій Терьохін. Однак митна лібералізація матиме не тільки позитивні наслідки. Авіа-, судно- та автобудування, виробництво верстатів, обладнання, сільське господарство опиняться в секторі підвищеного ризику, вважає народний депутат. «Виникнуть проблеми і з легкою промисловістю, у зв’язку зі зникненням давальницьких схем, які з одного боку, забезпечували людей робочими місцями, а, з іншого, — призводили до вимивання обігових коштів підприємств та до ухиляння від оподаткування. В першу чергу, проблеми виникнуть з Правобережною Україною, де вони історично сконцентровані», — поснює Терьохін.

Водночас з повним «обнуленням» тарифів на ввезення в нашу країну певних товарних груп Україна отримала також відстрочки для виконання деяких правил СОТ до першого січня 2009 року. Зокрема, вони поширюються на виробників вин, шоколаду, м’ясного фаршу та автомобілів з об’ємом двигуна від одного до 2,2 літра. За цей час потрібно розробити компенсаційні механізми.

«Хай неминуче зниження мит по них (українським автовиробникам. — Авт. ) і вдарить, але за той час, використовуючи дотації, які давала держава на підготовку до вступу, вони мали вийти на нормальний рівень, щоб без проблем конкурувати з іноземними виробниками», — коментує кореспонденту «Дня» митну ситуацію голова правління громадської організації «Спілка водіїв» Сергій Овчинніков. Самі ж автовиробники і дилери нарікають на інше, мовляв, 16 травня головне митне відомство, не дочекавшись зеленого світла з парламенту, запровадило нові ввізні ставки для автомобілів (10%), після чого автовиробники почали знижувати ціни. А як бути тепер? Овчинніков говорить, що зниження не оминути, тому компанії йтимуть взятим курсом.

Позицію агропромислового комплексу газеті висловив голова партії Відродження села Іван Томич: «Відведеного часу не вистачить для розробки компенсаційних механізмів. І взагалі, насправді потрібні заходи іншого характеру, які дали б можливість нашим виробникам не боятися зниження митних ставок, а підвищувати свою конкурентоспроможність». Найперше потрібно переходити в одну систему координат: розвинута інфраструктура аграрного ринку, маркетингові ланцюжки по всіх видах продукції від виробника до споживача, бюджетна та фінансово-кредитна підтримка — ось на що слід робити ставку уряду. «Доки у цьому не буде докорінної зміни — не буде якісної та конкурентоспроможної продукції. А доти ми й матимемо закупівлю молока за однією ціною, а його продаж буде у декілька разів дорожчий».

На думку Терьохіна, питання відстрочок недопрацьоване. «Я був би задоволений, якби такі відстрочки надали не на півроку, а років на п’ять. Але це ж заслуга наших «перемовників», які підписали двосторонній протокол з Євросоюзом у 2004 році, з Америкою та Китаєм у 2006 році».

Наталія БІЛОУСОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: