«Клієнт завжди правий, поки живий» — відтепер цей слоган, який довелося побачити на касі одного з екстремальних атракціонів, доведеться гарненько засвоїти страховим компаніям. А багатьом із нас доведеться починати цей рік із вибору компанії для страхування автоцивільної відповідальності, бо їздити без страховки, по-перше, заборонено законом, а, по-друге, це дуже дороге задоволення. Адже в разі ДТП відшкодовувати збитки життю та майну доведеться з власної кишені, в якій навряд чи «валяються» 75 тисяч гривень. Бо торішні страхові поліси в більшості випадків або просто відсутні, або давно перестали діяти. А нові Моторне (транспортне) страхове бюро (МТБ) почне розподіляти лише після загальних зборів страхових компаній (запланованих на 24 січня), які отримали або отримують ліцензії та які підтвердили своє членство в організації. Для цього вказаним компаніях слід внести щонайменше по 100 тисяч євро до Фонду захисту потерпілих.
Отже, в найближчий тиждень усім невпевненим і необережним за кермо краще не сідати. Щоправда, днями голова правління СК «Еталон» Володимир Доценко заявив, що його компанія, якщо дозволить МТБ, готова страхувати автомобілістів з умовою, що нові поліси вони отримають трохи пізніше. А якщо вже так необхідно, то можна й сьогодні, але старі, які потім обов’язково змінюватимуть. У цих полісах компанія проставлятиме штампи, які інформуватимуть про те, що тепер відповідальність автомобіліста перед потерпілим буде вищою. Таким чином, ніщо не зможе зупинити процес страхування. «У людини буде захист, і це найголовніше, — упевнений фахівець. — Адже водій купує не поліс, він отримує захист».
Щоправда, президент МТБ Володимир Романишин, який був присутній при цій заяві, сприйняв ідею без особливого ентузіазму. Можливо, побоюючись необережним дозволом встановити монополію на ринку страхування «автоцивілки», куди сьогодні очікується прихід 60—80 компаній. Утім, навряд чи тут доречно говорити про монополію: дуже великий ризик банкрутства. Адже, зі слів голови Держфінпослуг Віктора Суслова, попри те, що базова вартість поліса виросла вчетверо, вона майже не змінилася для пенсіонерів, ветеранів й інвалідів, які мешкають удалині від мегаполісів. «Реальні тарифи, побудовані таким чином, щоб захистити соціально найвразливіші верстви населення, будуть нижчі за 291 гривню, оскільки існує система підвищуючих і понижувальних коефіцієнтів», — відзначив він. Отже, страхових премій ледве вистачатиме на те, щоб забезпечити беззбиткову роботу страхувальників із рентабельністю від нуля до чотирьох відсотків. Великі, на перший погляд, українські тарифи — мізер порівняно з російськими або європейськими. Це викликає справедливе обурення президента Ліги страхових організацій України Олександра Філонюка, який наполягає на перегляді та підвищенні тарифів і лімітів відповідальності. На його думку, коли водій стає об’єктом підвищеної небезпеки, він повинен нести цілковиту відповідальність за життя, здоров’я та майно потерпілих... Але цілком імовірно, що вітчизняні автомобілісти зможуть сплатити європейські суми вартості поліса та суми відшкодування (а це тисячі євро) тільки тоді, коли наш рівень життя подолає європейський бар’єр.
Багато треба зробити й на ринку страхування «автоцивілки». Зокрема домовитися щонайменше з Росією про взаємозалік страхових полісів, тоді на одну проблему в автомобілістів на митниці поменшає. Ввести в Україні європейський протокол — єдиний документ, який приймає будь-яка страхова компанія, в який потерпілий і винний зможуть внести необхідну інформацію після ДТП. Розробити та забезпечити автомобілістів віньєтками на лобове скло або номерний знак, що вказуватимуть на те, чи транзитна це машина, чи машина в режимі прикордонного страхування, чи інший якийсь автомобіль. На думку Володимира Доценка, цим питанням повинні займатися страхувальники. Адже це їхніх клієнтів зупинятимуть і перевірятимуть даішники, це їхні клієнти платитимуть штраф, якщо випадково забудуть поліс удома. А віньєтка, як і талон техогляду, буде завжди в машині.
У таких умовах будь-який клієнт відчує, що про нього піклуються, зрозуміє, що все робиться заради нього, і, можливо, почне не так болісно розлучатися зі своїми грошима. До речі, на думку голови правління СК «Еталон», подорожчання поліса страхування автоцивільної відповідальності, згодом призведе до здешевлення поліса автокаску.
А ось що чекає на страхувальників — поки що сховане в тумані. Утім, голова Держфінпослуг Віктор Суслов упевнений, що в них попереду іноземні інвестиції. З його слів, кілька всесвітньо відомих компаній, які спеціалізуються на страхуванні автоцивільної відповідальності, вже зверталися до Держкомісії щодо страхової діяльності в Україні. «Ми припускаємо, що протягом цього року відбудуться дуже великі інвестиції в страховий сектор шляхом купівлі окремих страхових компаній іноземними компаніями», — додав він.