Ще трохи, й в Україні забудуть, що таке FATF. Благо, в червні на черговому пленарному засіданні цієї організації планують розглянути питання про надання Україні статусу спостерігача в Групі з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей. Про це повідомив президент FATF Клаєс Норгрен у листі прем’єр- міністру України Віктору Януковичу та першому віце-прем’єр- міністру, міністру фінансів Миколі Азарову. «З політичною заявою уряду України про удосконалення своєї системи боротьби з відмиванням грошей ознайомлять учасників наступного пленарного засідання FATF», — цитує лист К. Норгена служба першого віце-прем’єра. За її даними, президент FATF дав високу оцінку зусиллям України щодо розвитку та покращання ефективності національної системи боротьби з відмиванням коштів, отриманих злочинним шляхом, і фінансуванням тероризму, а також здійсненню необхідних заходів із імплементації нових «сорока рекомендацій FATF».
Утім, цей процес відбувається в нас не так уже й гладко. Зокрема, Асоціація українських банків днями виступила з різкою критикою проекту закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань запобігання легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, і фінансуванню тероризму», який вніс на розгляд парламенту народний депутат Сергій Осика. Цей закон, на думку АУБ, «є небезпечним для суспільства», оскільки він не стоїть на варті конституційних прав і свобод фізичних та юридичних осіб. Як обгрунтування цього стверджується, що пропоновані законопроектом зміни до статті 209 Кримінального кодексу України значно розширюють коло правопорушень, які підпадатимуть під дію Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом» (далі — Закон про відмивання). У заяві зазначається, що в результаті під згадані злочини підпадуть також злочини незначної тяжкості, які, як правило, здійснюють особи з низькою правовою свідомістю, і стане можливим притягнення особи до відповідальності за злочин більш значної тяжкості, ніж вони скоїли.
АУБ зазначає, що законопроект значно розширює права Державного департаменту фінансового моніторингу та руйнує закладені до чинного закону підходи до побудови системи його роботи з суб’єктами первинного фінмоніторингу. На думку АУБ, це не лише дублюватиме діяльність відповідної структурної одиниці Нацбанку України, а й ляже додатковим фінансовим тягарем на державний бюджет.
Законопроект, зокрема, передбачає обов’язок банків ввести процедуру встановлення факту приналежності особи до політичних діячів та отримання дозволу керівника суб’єкта первинного фінансового моніторингу на встановлення ділових відносин із такими особами, зобов’язує вживати заходів для визначення джерел походження їхніх доходів тощо. А ще законопроект пропонує доповнити Закон про відмивання статтею, яка зокрема передбачає право банку зупинити фінансову операцію в разі виникнення мотивованої підозри, що вона може бути пов’язана з легалізацією (відмиванням) доходів. Наслідком впровадження цього положення буде відповідальність банків за збитки (шкоду), завдані учасникам фінансової операції, оскільки поняття «мотивована підозра», як відзначає АУБ, не є конкретним. На думку Асоціації, право й обов’язок зупинки фінансової операції повинні бути надані ДДФМ тільки в тому випадку, якщо в бюджеті будуть передбачені кошти на відшкодування збитків (шкоди) суб’єктам підприємництва, якщо згодом виявиться, що припинена фінансова операція не пов’язана з відмиванням «брудних» грошей.
Положення законопроекту, підбивають підсумок в АУБ, не тільки не відповідають конституційним принципам правової держави, а й можуть призвести до додаткових бюджетних витрат, численних судових процесів, пов’язаних із безпідставним розкриттям банківської таємниці та відповідальністю за завдані цим збитки.
FATF, як відомо, вивів Україну з «чорного» списку країн, які не ведуть боротьбу з відмиванням «брудних» грошей. Після цього в країні в цьому питанні запанувала, як кажуть, райська благодать. І принциповий підхід до цієї проблеми як народного депутата Осики, так і АУБ, що також підтримує, але в тісних рамках Конституції, боротьбу з відмиванням, дещо вибивається із загального настрою. Його можна описати висловом «FATF ми перемогли — тепер можна й відпочити». І справді, щось нічого не чутно про кримінальні справи, хоча імплементація вимог FATF, судячи із політичних заяв, у нашій країні триває повним ходом. А може, в країні не продають наркотики? Чи припинено торгівлю людьми, ліквідовано проституцію? І куди тільки діваються «зароблені» на цьому гроші? О, це страшенна таємниця... На жаль, її в нас охороняють навіть більше, ніж банківську.
ДО РЕЧІ
Колишній віце-президент банку «Слов’янський» Борис Фельдман, якому на початку судочинства у його справі інкримінували відмивання «брудних» грошей, достроково звільнений із в’язниці, оскільки відбув 4/5 терміну позбавлення волі, на який його засудили за розкрадання грошових коштів.