Не дивлячись на спад, що продовжується, в українській економіці, більшість компаній зуміли адаптуватися до змін. До такого позитивного висновку дійшли експерти «Ernst & Young», провівши дослідження «Вплив економічної кризи на українські компанії». Та, все ж таки, є і негативні тенденції. І найбільш важливою з них є те, що прибутковість підприємств і доходи від продажів продовжують знижуватися, як і в попередні періоди. 73% учасників інвестиційного ринку України відзначають таку невтішну динаміку.
Натомість результати оцінки індексу інвестиційної привабливості України експертів Європейської бізнес асоціації дозволяють вірити, що клімат потеплішає і вже скоро. У третьому кварталі 2009 року індекс інвестиційної привабливості ЄБА залишився майже на тому ж самому рівні із незначною тенденцією до зниження: 2.56 за 5-бальною шкалою порівняно із 2.64 у другому кварталі 2009 року.
Проблема в тому, що оцінка поточного інвестиційного клімату залишається все ж ще на найнижчому рівні у 2.2 бали. Та в цей час очікування інвесторів щодо інвестиційного клімату своєї основної галузі досягають найвищого значення. Оцінки прибутковості для нових учасників ринку стали більш поляризованими порівняно з переважно нейтральними оцінками у попередньому періоді, зазначають експерти.
Існує тенденція незначного зростання розриву між оцінками попередніх періодів та оцінкою очікувань щодо наступних періодів, що свідчить про деякий оптимізм в очікуваннях інвесторів.
У підсумку, п’ять основних проблем, з якими компанії зіткнулися в період кризи, залишаються незмінними: девальвація гривні, зниження продажів, затримка платежів з боку партнерів/клієнтів, зниження попиту на товари/послуги і необхідність зниження операційних витрат. Проте, пріоритетність проблем змінилася.
Важливо, що випадки скорочення розмірів компанії й звільнення персоналу зменшилися на третину з часу попереднього дослідження, — констатують експерти «Ernst & Young». Це дозволяє передбачати, що негативний вплив кризи вже не такий сильний, як раніше. Та й компанії продовжують реагувати на економічну кризу шляхом зниження витрат. А це означає, що приймаються заходи з введення енерго- та ресурсозберігаючих технологій, що дозволяють зменшити собівартість продукту. Український бізнес стає на інноваційний шлях.