Днями Президент України Вiктор Янукович пiдписав закон про скорочення перелiку пiдприємств, які не можна приватизувати. Повна назва документа — Закон «Про внесення змiн до Закону України «Про перелiк об’єктiв права державної власностi, що не пiдлягають приватизації» № 3563-VI. Так, з переліку об’єктiв державної власності, які заборонено продавати, викреслили шiсть підприємств Мiнагропрому: державне пiдприємство «Шовкорадгосп «Апостолiвський», «Шовкорадгосп «Криворізький», «Шовкорадгосп «Шотiвський», Український державний iнститут скла й виробниче об’єднання «Автоскло» та Славутський комбiнат «Будфарфор». Крiм того, з переліку об’єктів держвласностi, які не можна приватизувати (але корпоратизувати — можна), виключили чотири пiдприємства Мiнпромполiтики. Це такі цікаві підприємства, як Кримське виробниче об’єднання «Титан» і Запорiзький титаномагнiєвий комбінат (останні ласі шматочки титанової галузі, які ще й досі перебувають під опікою держави), а також Вiльногiрський державний гiрничо-металургiйний комбiнат, Iршанський державний гiрничо-збагачувальний комбiнат.
Розробники закону, підписаного Януковичем, у пояснювальній записці до документа головною метою назвали «створення умов для залучення приватних iнвестицiй у пiдприємства, подальше збереження яких у державнiй власностi економiчно недоцiльне, що дасть змогу оптимiзувати структуру державного сектору економіки...»
Тож «День» розпитав юристів, у чому ж різниця між приватизацією та корпоратизацією підприємства. Та чи означає прийняття цього закону старт для приватизації державних «залишків» титанової галузі: «Титану» та Запорізького титаномагнієвого комбінату?
КОМЕНТАРIІ
Роман МАРЧЕНКО, старший партнер юридичної фірми «Ілляшев та Партнери»:
— Корпоратизація — це перетворення державного підприємства в державне акціонерне товариство, в якому 100% акцій належить державі. А приватизація — це роздержавлення (повне чи окремої частини) майна. Зазвичай, коли хочуть продати державне майно, то спочатку таке підприємство корпоратизують, а потім — приватизовують. Оскільки «Титан» та Запорізький титаномагнієвий комбінат виключили з переліку об’єктів, які не підлягають приватизації, то підписання главою держави цього документа означає перший крок, фактично «зелене світло» для приватизації їх у майбутньому. Процедура корпоратизації малих та середніх підприємств у середньому триває три-чотири місяці, а великого — від півроку до року, адже мова йде про повну інвентаризацію, оцінку майна тощо.
Наталія ДОЦЕНКО-БІЛОУС, адвокат юридичної фірми «Василь Кісіль і Партнери»:
— Приватизація призводить до зміни власника — з державного на приватного. Корпоратизація підприємств іноді розглядається як перший етап приватизації. У той же час, це процедура перетворення державних підприємств у акціонерні товариства, акції яких належать державі. Практика підтверджує, що в деяких випадках корпоратизація може й не закінчитися приватизацією (наприклад, ДАК «Автомобільні дороги України», ДАК «Хліб України» тощо). Акції державного акціонерного товариства можуть передаватися в управління приватному інвестору з дотриманням процедур, визначених у Законі України «Про управління об’єктами державної власності». Але, якщо слідувати декларованим намірам у контексті корпоратизації підприємств титанової галузі, то, напевно, умови, створені для корпоратизації, мають кінцевою метою продаж пакета акцій на аукціоні.
На мій погляд, не можна бути до кінця впевненим, що прийняті зміни завершаться приватизацією об’єктів. Ми не знаємо, чи корпоратизація призведе до передачі акцій в управління або до часткового продажу пакета акцій (25%, 50% або 75%) на користь приватного інвестора, що дозволяє зберегти державний контроль за стратегічними об’єктами.