З 1 квітня експортне мито на російську нафту виросте до $186,4 за тонну, водночас знизиться експортне мито на світлі нафтопродукти — до $137,9 за тонну, а на темні — до $74,3 за тонну. Цілком зрозумілий намір Росії підтримати свої нафтопереробні заводи та власний експорт нафтопродуктів. Чи готова до цього Україна?
Ще минулого року уряд Юлії Тимошенко непродумано відкрив кордони для імпортних нафтопродуктів. У результаті впали обсяги нафтопереробки в Україні, а частина українських НПЗ зупинилася. Замість комплексу заходів зі стабілізації ринку іноземні компанії отримали подарунок, про який вони навіть не мріяли. У результаті почалося зростання цін на нафтопродукти. Експерти вважають, що з урахуванням останніх рішень Москви необхідно обмежити імпорт нафтопродуктів і завантажити нафтою вітчизняні НПЗ.
Але влада зараз думає зовсім про інше. Уряд Юрія Єханурова знову порушив тему нафтопроводу Одеса — Броди. Під час свого візиту до Варшави виконувач обов’язків прем’єр-міністра України Юрій Єхануров підписав із головою Ради Міністрів Республіки Польща Казімежем Марчинкевичем декларацію з підтримки проекту добудування нафтопроводу Одеса — Броди до Плоцька зі зміною напряму прокачування нафти. Причому після зустрічі з президентом Польщі Лехом Качиньським той самий Єхануров звинуватив польську сторону у відсутності реальних дій у проекті добудування нафтопроводу. При цьому влада так і не спромоглася надати громадськості економічні обґрунтування доцільності своїх планів.
Суперечливі, на перший погляд, заяви українського прем’єра насправді мають логічне пояснення. Ця труба завжди була виборчим козирем влади: Янукович, коли був прем’єром, лобіював реверс, щоб добитися прихильності Росії; тепер же Єхануров — №1 списку «Нашої України» — намагається зіграти на почуттях прозахідно налаштованого електорату.
Поки Польща з обережністю ставиться до загравань українського уряду, очевидно, вважаючи за краще почекати результатів виборів. Тим часом в.о. прем’єра Юрій Єхануров не втомлюється генерувати нові ідеї фікс. Чого варта його пропозиція з приводу споруди альтернативного нафтопроводу через територію Білорусі та Литви, якщо Польща втратить інтерес до проекту Броди — Плоцьк — Гданськ! Навряд чи після таких заяв можна розраховувати на розуміння з боку поляків. Схоже, що насправді в українському уряді ніхто не має наміру добудовувати трубу, а вся метушня затіяна лише з однією метою — щоб підігріти настрої виборців напередодні виборів.
Прокоментувати ці нафтопровідні ігри ми попросили екс-керівника «Нафтогазу України», лідера Республіканської партії України, представника «Опозиційного блоку НЕ ТаК!» Юрія Бойка. «Споруда нафтопроводу через територію Білорусі нереальна. Перш ніж будувати нафтопровід через територію Білорусі, необхідно розуміти, що Україна таким чином стає конкурентом російської компанії «Транснафта». А саме ця компанія зараз повністю контролює білоруську систему нафтопроводів, які на сто відсотків завантажені «Транснафтою».
На думку політика, ситуація навколо нової ідеї Єханурова схожа на ту, що виникла після споруди нафтопроводу Одеса — Броди. «Фактично Україна побудувала трубу, не до кінця розуміючи її призначення, не маючи контрактів із завантаження нафтопроводу Азербайджаном і не маючи контрактів із поставок цієї нафти в Європу. Пригадаймо, як ухвалювали рішення про реверс російської нафти в 2004-му: адже воно було продиктоване тільки необхідністю заповнення труби, що до цього просто іржавіла», — нагадав Юрій Бойко.
За словами лідера республіканців, основний маршрут транспортування каспійської нафти — нафтопровід Баку — Тбілісі — Джейхан (потужністю 50 млн. тонн на рік) буде заповнений тільки через три роки. «Нам доведеться почекати ці три роки, перш ніж змінювати напрям прокачування нафти в Одеса — Броди. Тому на цей період немає інших альтернатив, крім реверса російської нафти», — наголосив Юрій Бойко.