Напередодні платежів 2000 року по зовнішньому боргу ($3,2 мільярда) уряд намагається залучити в країну валюту. Але можливостей для цього мало. Попереду маячить дефолт. Ось чому перед металургами загорілося зелене експортне світло.
Різке зростання цін так же різко ускладнило ситуацію з оборотними коштами підприємств і посередницьких фірм. Останні різко скоротили завезення металу. На київських металобазах в наявності (та й то поки що) лише арматурна сталь, а подекуди — залишки товстолистового металу. У результаті машинобудівні підприємства ще більше знизили обсяги свого виробництва.
Цей процес зачепив не лише великі, але й малі підприємства, і загрожує зупинкою ще працюючим заводам. Надалі це може призвести до зростання цін уже на всі товари й послуги, а отже — до інфляції. Таким чином, зовнішній борг покриватиметься коштом все більш бідніючого народу України.
КОМЕНТАР
Заступник міністра промислової політики Віктор Пантелеєнко (курирує металургію) у розмові з кореспондентом «Дня» «списав» дефіцит тонколистового прокату на ринку України на «підвищення ділової активності» в інших галузях, пов'язаних із використанням цієї продукції. Приклади галузей, однак, він навести не зміг. І це зрозуміло: у машинобудуванні в цілому, а також у суднобудуванні, автомобілебудуванні, авіабудуванні та інших металоспоживаючих галузях зокрема, як відомо, триває спад. Але Віктор Михайлович наполягав: «За статистичними даними я спостерігаю збільшення числа продаж на території України без вивозу».
Керівник відділу металів державного підприємства «Держзовнішінформ» Володимир Піковський дав «Дню» точніші відомості. За дев'ять місяців цього року в Україні вироблено 5,5 млн. тонн плаского прокату. 3,95 млн. тонн було експортовано. Таким чином, не важко полічити, що в країні залишилося трохи більше за 1,5 млн. тонн. Плаский тонкий прокат в цьому обсязі повинен складати, за словами В.Піковського, приблизно третину, тобто 500 тис. тонн. Він підтвердив, що у серпні й у вересні на цю продукцію дійсно зафіксовано ажіотажний попит. Ціни, за даними «Держзовнішінформу», лише за декілька місяців підвищилися, залежно від регіонів, на 40—55%. «Я не знаходжу цьому пояснень всередині країни: жодна галузь машинобудування не збільшувала оборотів, — сказав В.Піковський, — але знаю, як працюють наші оператори. Оскільки на початку літа в Росії з'явилася на цю продукцію хороша ціна ($270 за 1 т), оскільки там зарухалася промисловість, в тому числі автомобільна, то наш «квазівнутрішній» лист стали оформляти при продажу за внутрішніми правилами і тут же через другі-треті руки відправляти на експорт. Це й призвело до стрибка цін. Падати вони не будуть, але й зростати їм далі нікуди».
Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»