Інтернет став необхідністю: 70% населення великих міст України мають доступ до мережі. Стаціонарні ПК залишаються головними пристроями для роботи у веб-просторі, хоча цей показник стрімко зменшується (від 83% 2011 року до 72% 2012-го). Усе більшу роль відіграють ноутбуки (43%) і мобільні телефони (36%). Проникнення мобільного широкосмугового доступу (включно з Edge і CDMA) все ще перебуває на низькому рівні (21%), хоча це на 5% більше порівняно з минулим роком. Кількість користувачів фіксованого широкосмугового зв’язку залишилася на тому ж рівні — 2%. Такі результати дослідження на початку цього тижня презентувала компанія Ericsson. Традиційний аналіз українського ринку від лабораторії Ericsson ConsumerLab 2012-го було присвячено побажанням споживачів у сфері споживання телекомунікаційних продуктів та послуг.
Дослідники в квітні — травні 2012 року опитали 505 респондентів віком від 15 до 69 років у трьох містах: Києві, Донецьку, Львові. Така вибірка, як переконують вони, є репрезентативною для чотирьох мільйонів людей усіх верств населення. Крім того, додатково було проведено онлайн-опитування для 1526 людей віком 15 — 69 років, котрі користуються Інтернетом принаймні раз на тиждень. В Україні дослідження проводилося вдруге. (Про результати першого — в матеріалі «Дня» «IТ-споживач просунутий технічно. Але що відбувається в його свідомості?» від 28 грудня 2011 року).
«Щорічно Ericsson проводить дослідження в більш ніж 40 країнах світу, що дає можливість порівняти ситуацію в Україні й зробити цікаві висновки. Наприклад, порівняно з минулим роком використання настільних ПК для доступу в Інтернет значно зменшилось, а ось кількість людей, що виходять в он-лайн з ноутбука чи смартфона — збільшилася», — зазначає старший консультант Ericsson ConsumerLab в регіонах Північної Європи та Центральної Азії Ерік ЙОХАННІССОН. А це, з його слів, свідчить про прагнення користувачів до мобільності, бажання бути он-лайн всюди й завжди. На думку дослідників, інтерес власників смартфонів до використання Інтернету й надалі збільшиватиметься. Адже 35% людей, які вказали в анкеті намір придбати смартфон, вважають миттєвий доступ до мережі дуже привабливим.
Цікаво, що, відповідно до висновків дослідників, у деяких сферах Україна демонструє навіть більший прогрес, ніж високорозвинені ринки. Особливо це стосується спілкування он-лайн: так, 60% українських користувачів Інтернету регулярно обмінюються повідомленнями та фотографіями, поновлюють статуси в соціальних мережах. У США та Німеччині цей показник дорівнює 41%, у Швеції — 47%.
Результати дослідження також констатують збільшення використання Інтернету на мобільних телефонах. Обсяг неголосового трафіку (трафіку даних) серед користувачів смартфонів значно виріс і тепер порівняний із розвиненими ринками. У цьому заслуга «першовідкривачів», переважно молоді
Спостерігається значний ріст використання ІР-телефонії, а також інших альтернативних способів комунікації — таких, як миттєві повідомлення та соціальні мережі. Цікаво, що доступ до соціальних мереж стає критично важливим: 70% користувачів Інтернету сидять у соціальних мережах, де в основному переглядають відео, читають статті та блоги, слухають музику. Слід відзначити: незважаючи на незадоволення тим, що компанії отримують повний доступ до особистої інформації, половина користувачів готова ділитися цією інформацією з метою поліпшення якості послуг на створення нових сервісів.
Утім, на жаль, порівняно невисока купівельна спроможність українців гальмує проникнення ІКТ: за минулий рік у середньому кількість власників «розумних» пристроїв збільшилася лише на 5%. Утім, наше дослідження демонструє високу зацікавленість у споживанні телеком-продуктів і послуг, головною мотивацією для придбання смартфона є можливість мати постійний доступ в Інтернет. Саме придбання пристроїв дослідники називають головним бар’єром для розвитку галузі ІКТ в Україні. Адже, відповідно до їхніх прогнозів, в Україні найближчим часом очікується незначний ріст кількості власників «девайсів». Так, 2/3 респондентів не планують жодних покупок в найближчі 12 місяців. У той час, як кількість власників «розумних» пристроїв залишається невеликою, очікується ріст менш як на 10% використання ноутбуків, смартфонів та планшетів. Також ключовими перешкодами на шляху впровадження передових сервісів залишаються проблеми зі зв’язком. 69% користувачів надають перевагу Wi-Fi для доступу в Інтернет, ніж 3G. Причиною цьому є те, що в Україні немає достатньо розвинутих мереж, які підтримують стандарти роботи 3G.
ДО ТЕМИ
Тим часом представники ІТ-ринку занепокоєні законодавчими змінами, які сьогодні готує парламент. Йдеться, зокрема, про проект закону України (реєстр. № 6523 від 15.06.2010) «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання питань авторського права і суміжних прав». На думку ІТ-фахівців, цей законопроект фактично заблокує розвиток українського сегменту Інтернету. А тому, як повідомили «Дню» в Раді з конкурентоспроможності індустрії інформаційно-комунікаційних технологій України, вони спільно з народними депутатами Віктором Януковичем і Євгеном Царьовим звернулися з відкритим листом до спікера Верховної Ради України Володимира Литвина та голови фракції Партії регіонів Олександра Єфремова, щоб ті не підтримували й не розглядали цей документ. Зокрема, йдеться у зверненні, яке є в розпорядженні «Дня», Радою з конкурентоспроможності індустрії інформаційно-комунікаційних технологій України було проведено експертизу зазначеного законопроекту, яка показала, що прийняття законопроекту в такому вигляді загрожує розвитку національної індустрії ІКТ та інформаційного суспільства в цілому. Мовляв, реалізація норм законопроекту порушує баланс інтересів між правовласниками та користувачами об’єктів інтелектуальної власності, що в цілому призведе до консервації інтелектуального потенціалу держави та відтоку інвестицій із національної економіки.
70% населення міст України мають доступ до Інтернету, поширення мобільного широкосмугового доступу становило 21%. Україна демонструє більш стрімкий розвиток, ніж високорозвинені ринки: в середньому українці на 10 — 20% частіше обмінюються повідомленнями й фотографіями, ніж користувачі Західної Європи та США. Головною рушійною силою розвитку мобільного ШСД є необхідність користувачів залишатися он-лайн завжди й усюди.