Росія заборонила ввіз молока та продукції з нього з шести українських підприємств. Потреба переорієнтовуватися на інші ринки, коментують виробники, сьогодні актуальна як ніколи. І такою альтернативою для українського виробника стане... ринок ЄС. Особливо з огляду на «відкритий» нещодавно зелений коридор для української продукції.
«Наша продукція може стати своєрідною екзотичною новинкою за кордоном. Тим паче, наприклад, у Польщі є великий відсоток людей українського походження, які споживатимуть нашу продукцію, та й взагалі Україна останнім часом набирає популярності. Ми маємо багато інноваційних для європейського ринку продуктів, наприклад — та ж сметана, якої немає у Польщі», — зауважує менеджер зовнішніх комунікацій «Данон» Наталія ФЕСЮН.
Але не все так добре як хотілося б, попереджають експерти. Адже ключовою перепоною для українського молока в ЄС є не мито, а відповідність стандартам.
Відповідно до даних Державного комітету статистики, минулого року Україна експортувала молокопродуктів на 551,789 мільйона доларів. З них 20 % — до країн ЄС.
Але, нажаль, сьогодні в Україні лише три підприємства на 80% готові працювати із західним ринком. І головне, що заважає українцям продавати молочну продукцію в Європу, це те, що виробники купують молоко у... населення.
Частка молока, яка надходить до виробника від населення, становить близько 35%. Це вже хороший показник, відзначає виконавчий директор Українського клубу аграрного бізнесу Володимир Лапа. За його словами, в попередні роки ця частка становила 50% і більше.
«За перший квартал підприємства закупили на промислову переробку 945 тисяч тон молока. З них у сільгосппідприємств — 557 тисяч тон, у господарського населення — 309 тисяч тон, у інших господарських структур — 80 тисяч тон. Отже, напряму в господарського населення закуповується лише близько 30%. І ця частка зменшується», — розповідає Володимир Лапа.
Спочатку завод компанії «Данон», наприклад, купляв 100% молока в селян. Але це було складно, пояснює менеджер із розвитку постачальників молока Інна Іллєнко, оскільки вимагало значних інвестицій, щоб привести якість продукції до вимог. Наразі ця частка зменшилася до З0% на одному заводі і до 10% — на трьох інших. «Ми підтримуємо цей рівень у 10%, оскільки розуміємо, що для успішного розвитку, бізнесу необхідно підтримувати і населення. Тим паче, ми підтримуємо якість такого молока, і це стало певною мірою нашим соціальним проектом», — каже Іллєнко.