Залізничники сподіваються, що до кінця року закон по реформуванню залізничного транспорту буде прийнято й уже з січня 2012 року розпочнеться сам процес реформування. Про це під час інтерв’ю виданню «Комментарии» повідомив генеральний директор «Укрзалізниці» Володимир Козак. «Думаю, що законопроект по реформуванню залізничного транспорту України вже у червні буде схвалено урядом і передано на розгляд до Верховної Ради України», — зазначив він.
Нагадаємо, що основне завдання реформування залізничного транспорту України, яке на сьогодні ставить влада, — це трансформація його у відкрите акціонерне товариство, яке здатне забезпечити економіку та населення країни якісними перевезеннями. Адже ситуація, яка сьогодні спостерігається у сфері вітчизняного залізничного транспорту, підстав для оптимізму не дає. За словами Козака, на сьогодні кредитний портфель «Укрзалізниці» складає 11,5 мільярда гривень, з них близько трьох мільярдів — короткострокові кредити, які залучалися лише для поповнення обігових коштів. На думку очільника галузі, саме велике кредитне навантаження є причиною стабільно важкого економічного становища залізничного транспорту України.
Утім, проблема не так у позиках, як у зношеності рухомого складу. «Здавалося б, при нашому річному обігу в 50 мільярдів гривень кредитний портфель у 11,5 мільярда не повинен бути великою проблемою. Але при зносі парку вагонів і локомотивів на 80—90% ми не маємо достатніх власних інвестиційних ресурсів для розвитку», — констатує генеральний директор «Укрзалізниці». Тож єдиним виходом із ситуації, що склалася, на його думку, є найшвидше реформування галузі.
Першочерговими кроками реформи, як наголошує Козак, буде проведення реальної оцінки вартості основних фондів, розділення фінансових потоків кожного напрямку діяльності. Такі заходи створять умови для приватних інвестицій, насамперед у вантажні перевезення. Паралельно з цим буде забезпечено рівний доступ до інфраструктури незалежно від форм власності. Також, повідомляє генеральний директор «Укрзалізниці», буде розділена соціальна відповідальність між залізницями і державою, адже перехресне субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних на суму близько п’яти мільярдів гривень на рік не може продовжуватися нескінченно.
За словами Козака, пожвавлення процесу з підготовки реформування залізничного транспорту України вже отримало позитивну оцінку міжнародних інвестиційних інститутів. «У мене вже були зустрічі з представниками Світового банку, Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) та іншими, які нас запевнили у готовності до співпраці за умови реформування», — сказав генеральний директор «Укрзалізниці».
«Ми будемо інвестувати у залізничний транспорт України лише після того як його реформують. Це ми давно обговорили з Мінтрансом, «Укрзалізницею», — коментує «Дню» заяву Козака провідний радник ЄБРР Антон УСОВ.
Тож як тільки ЄБРР відчує, що реформи пішли, запевняє Усов, він повернеться за стіл переговорів. «Це не є новою вимогою. Ми не раз уже заявляли, що підтримка проектів у залізничному секторі надаватиметься нами при умові, що влада почне робити реальні кроки у напрямку корпоратизації національного залізничного оператора», — каже експерт.
Щодо можливості входження ЄБРР в число акціонерів майбутнього ВАТ, Усов запевняє: такого варіанту вони поки не розглядають. «Оскільки це — державна компанія, ми можемо лише або брати участь в передприватизаційній підготовці, або виступати консультантами», — каже він. Та й відповідної практики участі в акціонерному капіталі державних компаній в ЄБРР ще не було, каже Усов. Тож поки що у банку думають лише над продовженням проектів кредитування українського залізничного транспорту. «Втім, у майбутньому все можливо», — каже Усов. І додає: «Швидше за все, тут питання до української сторони. Як вони збираються акціонувати це акціонерне товариство: робити його повністю державним чи залучати приватних інвесторів. Якщо останній варіант, то ми чекаємо пропозиції від держави», — коментує Усов.
«День» звернувся до «Укрзалізниці» з проханням роз’яснити, які основні зміни у роботі вітчизняного залізничного транспорту відбудуться після його трансформації у ВАТ та які плани є сьогодні в держави щодо його акціонування: яка частка у новоствореному ВАТ належатиме державі, яким чином розподілятиметься решта майна. Утім, на час виходу матеріалу в друк відповідь до редакції так і не надійшла.