Відповідний проект податкової реформи до розгляду у Верховній Раді екстрено готують Міністерство фінансів України спільно з Державною фіскальною службою. Про це повідомила народний депутат від «Блоку Петра Порошенка» Оксана Продан.
«Якщо у тебе витрати перевищують доходи, які ти задекларував, і ти не можеш довести, де ти взяв із задекларованого майна гроші, які витратив, то з перевитрат доведеться сплатити 30% податків», — сказала Продан, уточнивши при цьому, що норма законопроекту може бути змінена в парламенті.
Крім того, проект податкової реформи передбачає посилення повноважень співробітників фіскальної служби. «Вони отримують право без рішення суду, самостійно, донараховувати. Термін минув — і одразу на стягнення. Дається право стягнення на дебіторську заборгованість. Якщо ти винен бюджету і в тебе немає, що забрати, але ти маєш чиюсь заборгованість щодо тебе, то податківці підуть за ланцюжком далі», — пояснила депутат.
За словами Продан, 10 грудня відповідну законодавчу ініціативу може бути направлено на розгляд до профільного комітету парламенту.
КОМЕНТАР
Василь МАТІЙЧИК, президент Всеукраїнської громадської організації «Асоціація платників податків»:
— Запропоноване урядом запровадження 30% податку щодо доходів, визначених за методом контролю за витратами і доходами, можливе з одночасним застосуванням податкового компромісу. Тільки разом із запровадженням одноразового декларування доходів, майна та фінансового стану фізичних осіб, у тому числі одержаних із порушенням законодавства України з питань оподаткування, держава зможе отримати ці кошти в бюджет. Пробачити і знову розпочати податкові відносини з чистого аркуша.
Це одне з питань, які порушує уряд у контексті податкової реформи. І воно — не новина, бо вже декілька місяців АППУ роз’яснює, що ж пропонує податкова реформа http://appu.org.ua/news/—03052/. Відповідно до цього нововведення, людині, яка не сплатила 15% у момент отримання доходів, необхідно буде сплатити подвійну ставку в разі, якщо витрати перевищують її доходи.
Поки що питання про те, яким чином це буде реалізовуватись на практиці, залишається відкритим. Адже на тлі сьогоднішньої корупції досить складно контролювати самі контролюючі органи. Річ у тім, що відповідно до Податкового кодексу (стаття 39 прим. 2), «рішення про застосування контролю за витратами і доходами ухвалює керівник контролюючого органу за податковою адресою платників податків». Таким чином, керівник може вирішити, кого контролювати, а кого — ні. Це може виявитися причиною так званого суб’єктивізму у відносинах.
Потрібно також розглянути можливість підвищити значення суми з 10 до 50 мінімальних зарплат щодо подання відомостей до контролюючих органів про суми реалізованих фізичним особам товарів чи послуг. Тоді під контролем будуть не холодильники чи пральні машини, а квартири, будинки, автомобілі та інші товари високої вартості. І завдяки цьому держава зможе контролювати людей, скажімо, держслужбовців, які мають зарплату 1800 грн, та при цьому їздять автомобілями вартістю 250 тисяч доларів.
У кожній цивілізованій країні світу людина не може витрачати більше, ніж вона заробила. Але ми маємо вирішити для себе: ми йдемо в Європу чи Азію? Ми хочемо робити покупки в магазинах, у цивілізованих суб’єктів господарювання чи на базарах? Адже навряд чи придбаний на ринку холодильник, навіть якщо він коштує 15 000 грн, потрапить під так званий контроль фіскальних органів. Уряд повинен зважати на ці речі.