Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Великі гроші для великої кишені

Роздрібна мережа «Велика кишеня» започаткувала масштабну девелоперську програму
21 вересня, 2006 - 00:00

Національна роздрібна мережа планує протягом трьох років побудувати як мінімум десять торговельних і торговельно-розважальних центрів у містах України. Для втілення в життя проекту такого масштабу знадобляться чималі гроші — 250 мільйонів доларів. Саме стільки збирається вкласти в цей проект ВАТ «Рітейл Груп». Кошти будуть залучатися шляхом додаткової емісії акцій — близько 100 мільйонів — та за рахунок кредитних ресурсів — 150 мільйонів доларів. Інвестиційним консультантом програми виступає компанія Dragon Capital. Як зазначив заступник голови спостережної ради ОАО «Рітейл Груп» Роман Штейнас, на сьогоднішній день в компанії сформований пул із понад десяти проектів будівництва нових ТРЦ. Він підкреслив, що компанія й надалі розглядатиме пропозиції з продажу чи аренди земельних ділянок під будівництво. Причина, чому компанія взялася за нехарактерну для неї діяльність, це те, що орендні площі, запропоновані компанії, не завжди підходять їй з точки зору площі, проектування чи місцерозташування. До того ж трапляється у деяких будівельних компаній «гріх» — примішення здають із запізненням. Є ще один нюанс, чому компанія сама будуватиме ТРЦ: вона виходить на ринок міст з незначною кількістю мешканців — від 100 тисяч. На сьогодні великі рілейторські компанії поки ще не освоюють цю сферу. Як пояснив «Дню» Штейнас, їхня компанія перша серед рітейлерських компаній виходить на ринок міст з населенням від 100 тисяч мешканців. «Великі компанії, що спеціалізуються на рітейлі не працюють в малих містах, — розповідає пан Штейнас,— а ми не можемо чекати, доки вони почнуть, бо рітейл вимагає, щоб ми входили в ці міста. І нам ніхто не може запропонувати свої послуги — у них (компаній. — Авт. ) багато роботи у великих містах. Тому ми беремо на себе таку функцію, відкриваємо для себе новий напрям. Це процес розвитку ринку». Далі він додає: «Хоча якби там хтось працював і ми б отримали пропозиції, ми б скористалися ними». Наскільки рентабельною буде така діяльність? За словами представників компанії, відкритий в Миколаєві ТРЦ довів перспективність такого виду капіталовкладення, як будування ТРЦ у невеликих містах.

Проектує ці об'єкти власний спеціальний підрозділ компанії, так само і будівельні роботи ведуть підрядні організації.Все це дає певні гарантії, що об'єкт відповідатиме всім необхідним характеристикам, буде якісним, сучасним і зручним. Штейнас аргументує необхідність цього проекту так: «Наша компанія будує торговельні центри тому, що в нашій рітейлерскій роботі ми відчуваємо дефіцит якісних торгових площ» .

Як повідомляє голова спостережної ради ВАТ «Рітейл Груп» Роман Лунін, вже 30 вересня в Кіровограді відкриється перший центр цієї мережі площею понад 12 тисяч квадратних метрів. За його словами, компанія вклала в об'єкт 8 мільйонів доларів, побудувавши з нуля. Він додав, що до кінця року компанія планує побудувати ще чотири торговельні центри. Всього ж до 2008 року збираються відкрити три ТРЦ у Києві, три — у Харкові, по одному в Полтаві, Кіровограді, Івано- Франківську, Рівному, Чернівцях і Севастополі. Їхня площа варіюватиме від 10 тисяч до 100 тисяч квадратних метрів, в залежності від місця розташування, тобто від ринкової ситуації в кожному місті, де відкриватиметься ТРЦ. Логічно, що найбільший ТРЦ площею близько 100 тисяч квадратних метрів побудують у Києві. Головними ,або так званими якірними, орендаторами центрів будуть супер- та гіпермаркети «Велика кишеня», решту площі здаватимуть в оренду як вітчизняним, так і зарубіжним компаніям. Вже працюють над створенням власного бренду для такої мережі ТРЦ.

На цьому проекти компанії не вичерпуються. Ще один, досить масштабний, — будівництво логістичного центру, який обійдеться інвесторам у 60 мільйонів доларів. Земля, на якій буде розташований цей центр, вже придбана — 48 гектарів землі у Київській області. Відкрити центр планують протягом двох років. Стосовно планів щодо проведення IPO (первинне публічне розміщення акцій. — Авт. ), то тут «Велика кишеня» впевнено говорить про його проведення у другій половині 2007 року або на початку 2008-го. Для цього потрібно пройти трирічний аудит. Крім того, компанія збирається досягти капіталізації на рівні одного мільярда доларів. На сьогодні, за словами Луніна, мережа проходить всі необхідні процедури: «Наші плани не змінилися, і ми плануємо провести IPO. Сьогодні проходимо процедури підготовки за міжнародними стандартами». Він зауважив, що IPO можуть провести «на Лондонській фондовій біржі або на альтеративному майданчику». На це заступник фінансового директора ТОВ «Квіза-трейд», що входить до складу «Великої кишені», Олег П'явка сказав, що «цікавість до компаній, які виходять на IPO, виявляють не тільки західні, але й російські інвестори». Компанія вже розмістила 10% акцій на західних інвестиційних фондах.

Таким чинов, компанія не чекає сприятливих умов для впровадження проекту щодо будівництва ТРЦ, а сама їх створює. З цього виграють всі — і компанія, і малі міста, чий бюджет отримає додаткове джерело наповнення, і безпосередньо жителі міст.

Марія СЕМЕНЧЕНКО
Газета: 
Рубрика: