В Україні, яка все більше відчуває дихання глобальної фінансової кризи, саме час створювати внутрішній ринок і підтримувати свого виробника. Цьому завданню й було присвячено всеукраїнську нараду з питань підтримки реального сектора економіки, яку проводив у Дніпропетровську Президент Віктор Янукович, одночасно вирішуючи ще й питання влади у зв’язку з парламентськими виборами.
Не без зв’язку з ними він нагадав урядовцям і промисловцям, які зібралися, що в Україні сьогодні 3,6 мільйона пенсіонерів живе за межею бідності. «Ми повинні, як мінімум, вийти на рівень соціального забезпечення країн з порівняльною економікою, наших сусідів, — сказав Президент і резюмував: — Ми повинні ліквідувати відставання і повинні вирішити це питання».
Кабмін у Дніпропетровську частенько виглядав як хлопчик для биття. Чому в країні досі немає документа, що визначає державну промислову політику — Створити! Китай дав нам кредит для заміщення газу вугіллям і на будівництво п’яти заводів для газифікації вугілля. А де їх будувати — ще не вирішено. Розглянути негайно! А як ідуть справи зі спільними з Росією підприємствами? «Дуже багато в нас розмов, але ми з місця не зрушили. Але потрібно вже приймати ухвали», — вказав Президент.
Нарада, звичайно, не була виступом одного актора. Свою партію спробував зіграти також і міністр економічного розвитку та торгівлі Петро Порошенко. Він заявив, що Україна може захистити національного виробника, застосувавши утилізаційний збір на кшталт запровадженого Росією. Проте для цього необхідно здолати опір автоімпортерів, сказав Порошенко і потім додав: «Ми можемо й повинні негайно прийняти і випустити проект постанови і закон». При цьому йому довелося пояснити, що відповідну постанову Кабміну було прийнято ще тиждень тому, але через активний опір її досі не оприлюднено. «Я прошу допомоги, пане Президенте», — сказав міністр.
І тут сталося щось не зовсім зрозуміле, схоже, Президент, як мовиться, просто роздратувався. «Поганому танцюристові завжди щось заважає, — не без знущання сказав він, — Що ви розповідаєте і кому ви розповідаєте? Я вам голови повідриваю, дуже скоро, відразу після виборів, якщо ви розповідатимете і не робитимете. Я про це сказав прем’єр-міністрові і сьогодні вам кажу, всім іншим, хто сидить тут у першому ряду. Півтора місяці залишилося. Хочете гратися в політику — пограєтеся в політику. Оповідачі!» «Ну що ж, дякую. Діятимемо без вашої допомоги!», — відважно відпарирував Порошенко.
Учасникам цього діалогу (на відміну від автора цього тексту, та й, напевно, багатьох читачів) тут усе зрозуміло. А нам доведеться розбиратися і будувати версії. Чому Янукович не захотів підтримати Порошенка і перевів стрілки на політику? Президент за постанову, про яку говорив Порошенко, або проти, він за власного виробника чи за імпортера?
Нагадав, що Азаров раніше заявив про намір України запровадити утилізаційний збір у відповідь на дії Росії, яка стягує його з 1 вересня, чим фактично й закрила доступ українським автомобілебудівникам на свій ринок. При цьому він повівся дещо дивно. Спочатку заспокоював українських виробників, що російський збір України не торкнеться і натякав на якісь домовленості. А коли переконався, що збір уже запроваджено (з 1 вересня) чомусь проявив зворушливу турботу про сусідів. «Якщо й ми теж на російські машини запровадимо якусь плату за утилізацію, то російські автомобілі, які приходять на наш ринок, коштуватимуть на 1000 доларів дорожче і українці їх не купуватимуть», — сказав він.
Порошенко, схоже, на дзеркальну акцію у відповідь з боку України теж не покладає особливих надій. На недавній зустрічі з главою колегії Євразійської економічної комісії Віктором Христенком він висловив надію вирішити питання скасування Росією збору утилізації на ввезення українських автомобілів на саміті глав уряду країн СНД в Ялті 28 вересня. Христенко постарався цю надію не вбити і 11 вересня запевнив, що перемовини щодо збору утилізації на авто з України можуть завершитися оперативно і позитивно.
Тим часом, народний депутат і почесний президента корпорації «УкрАвто» Таріел Васадзе, кажучи про долю збору і залежної від нього долі українського автопрому зазначив: «Великий бізнес не буває без політичного супроводу. А автомобільна промисловість — це великий бізнес.
Росія системно і правильно захищає свій ринок. Збір утилізації має правильну основу. Росія вступила до СОТ, але на відміну від нас вони опустили мита на автомобілі з 30% до 25% і отримали перехідний період, під час якого опустять мито до 15%. А що ж у нас? У нас буде 7%. Але навіть із такою різницею Росія захищає інвестиції. Вони мають компенсувати інвесторам 5% різниці, яка виникла після вступу до СОТ, адже в бізнес-планах було закладено 30%-ві мита. Росія це робить за допомогою утилізаційного збору. Так зате кожен інвестор тепер знає, що Росія захищає інвестиції.
Що стосується ситуації з українськими автовиробниками, то тут потрібно керуватися існуючими угодами. Є міжурядова угода між Україною і Росією про безмитну торгівлю. Там чітко записано, що жодна зі сторін у однобічному порядку не може погіршувати умови доступу на ринок іншій стороні. Я думаю, що ситуація з нашим експортом відновиться, або ми змушені будемо ухвалити адекватний закон щодо російських автомобілів. Україна, як член СОТ також має право захищати свій ринок і повинна запровадити аналогічний збір, тим більше, що така практика є в багатьох європейських країнах».