Міністерство доходів і зборів готує план дій для покращання показників України в рейтингах Світового банку: Doing business та окремому рейтингу податкових систем Paying Taxes. Нагадаємо, що Україна в Paying Taxes-2013 займає 165-те місце, а в Doing Business-2013 — 137-ме. Набір «податкового покращання» підготував міністр доходів і зборів Олександр Клименко.
Фіскали планують покращити умови ведення бізнесу за рахунок спрощення процедур започаткування власної справи. Так, для реєстрації як платника податків не обов’язково буде звертатися до податкової, бо всі необхідні відомості територіальним інспекціям надаватимуть державні реєстратори.
Зміни обіцяють й у запровадження нових IT-сервісів. «Планом передбачено створення автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронної звітності» та оприлюднення у відкритому доступі реєстру платників податків. Остання новація позбавить підприємців необхідності мати при собі свідоцтво про реєстрацію — вони зможуть за потреби замовити відповідний витяг через Інтернет», — ідеться в повідомленні Міндоходів.
Зменшувати податкове навантаження на бізнес фіскали планують і за рахунок оптимізації адміністрування єдиного соціального внеску й урегулювання питання авансових внесків податку на прибуток. Щоправда, як саме це робитимуть — не сказано.
Буде й спрощення звітності. Так, єдиний соціальний внесок платники сплачуватимуть раз на місяць, а не двічі. Про сплату податку на прибуток переважна більшість звітуватиме раз на рік, а не щоквартально.
Чи збігаються декларації податківців із реальними діями щодо бізнесу? Про це «День» запитав екскретів.
КОМЕНТАРI
Сергій ПРОХОРОВ, перший віце-президент «Української спілки промисловців та підприємців»:
— Чому існує велика різниця між деклараціями та практикою? Адже система, яку змінюють, дуже велика, громіздка і неповоротка. Багато років вона працювала суто як фіскальна і налаштовувалась на те, щоб контролювати все і всіх. Інших варіацій у цьому напрямку не допускалося. А тепер Клименко намагається розгорнути її, зробити більш європейською, відкритою. За місяць чи рік зробити це дуже складно. Величезна перепона для цього — відсутність довіри з боку платників податків. Існують і проблеми на місцях, бо не всі податківці хочуть працювати за цими правилами, адже втрачають влив на платників податків. Реформування податкової системи схоже на гальмівний шлях великого вантажного поїзда. Якщо вдарити по гальмах, то він зупиниться лише через декілька кілометрів, а не метрів. Поїзд пройде ще кілька миль у заданому раніше напрямку, перш ніж почне зупинятися. Але є позиція Клименка, яка заслуговує на довіру. Коли була презентація Міністерства доходів і зборів, то були запрошені представник європейської спільноти й кількох громадських організацій — і всі зійшлися на тому, що Клименку можна довіряти. Адже рух реформування вибраний правильно. Це не імітація. Яким буде результат? Складно прогнозувати, бо дуже багато важелів впливу на цей процес. Один із них — бюджетний. Податківці мають наповнювати бюджет, а за нинішніх умов він наповнюється складно. Умови розвитку малого бізнесу складні. Тож очікувати на цьому тлі швидкого зростання економіки не можна. Навіть економічні здобутки за 2012 рік скромні. Зараз податківці декларують правильний напрямок реформування, але в будь-який момент вони можуть бути змушені повернутися до старих напрямків, оскільки їм потрібно за будь-яких умов наповнити бюджет. Це і є головна причина інерції, яка заважає великому кораблю розвернутися в правильному напрямку. Якщо українці не стануть заможнішими, то намічені плани реалізуються не повною мірою.
В’ячеслав БИКОВЕЦЬ, виконуючий обов’язки президента Спілки підприємців малих, середніх та приватизованих підприємств України:
— Зараз дійсно відбувається спрощення в процедурі звітування зі сплати податку на прибуток: неприбуткові організації не звітують за перший квартал, а тільки за підсумками 2013 року. Те саме стосується низки підприємств залежно від отриманих доходів. Тому спрощення податкових правил уже відчувається сьогодні. Єдині центри також існують, наприклад у Києві й деяких регіонах. Це також позитивно, бо підприємці обирають подавати звітність в електронній формі чи паперовій. Які ризики можуть виникнути для подальшого реформування? Головне — немає бути примусу для бізнесу. Підприємці мають вибирати, як їм звітувати. На мою думку, слід доповнити перелік податківців ще одним пунктом: розв’язання питання припинення бізнесу для юридичної особи та фізичної особи-підприємця. Адже сьогодні немає проблем з відкриттям бізнесу, вони з’являються, коли людина хоче його закрити.
Анна ДЕРЕВ’ЯНКО, виконавчий директор «Європейської Бізнес Асоціації»:
— Вважаю, що цей перелік треба доповнити ще одним: головне — імплементація плану дій, а не його декларація. Можна мати хороші закони та ініціативи. Але якщо вони реалізовані не в повному обсязі, то повної віддачі не буде.