Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Від держзамовлення до націоналізації

Земляки прем’єра пропонують засоби від кризи
29 листопада, 2008 - 00:00

Дніпропетровськ — «індустріальне серце» України — переживає не найкращі часи. Слідом за металургійними заводами спад виробництва уразив машинобудівну галузь, де на скорочений графік роботи перейшли вже вісім підприємств.

Днями ракетнокосмічний «Південмаш» перевів своїх працівників на чотириденний робочий тиждень. Ще раніше зупинився «Дніпровський машинобудівний завод», на якому починала свою кар’єру прем’єр-міністр Юлія Тимошенко.

Робочі колективи незадоволені... Першими на вуличну акцію вийшли працівники заводу «Дніпропрес» з вимогою виплатити їм двомісячну заборгованість у зарплаті, що досягла п’яти мільйонів гривень.

За відомостями працівників заводу, найближчим часом з підприємства можуть звільнити 180 осіб. «Боюся, цим не обмежиться, — додає голова профкому Клавдія Баганець. — Підприємство ведуть до банкрутства. Тому ми закликаємо людей діяти спільно, але обов’язково чітко згідно із законом — навіть мітинг провели в неробочий час і за територією заводу».

«Ми сподівалися, — кажуть заводчани, — що труднощі тимчасові, але сьогодні вже йдеться про право на труд». У зв’язку з цим робочі «Дніпропресу» ухвалили резолюцію, в якій стверджують, що ліберальна модель ринкової економіки не виправдала себе в Україні й треба посилити роль державного регулювання. Вони закликають уряд розробити довгострокову програму розвитку національної економіки й забезпечити держзамовленнями вітчизняні підприємства.

Робітники вимагають також від Верховної Ради ухвалити закон про націоналізацію банків і раніше приватизованих, але неефективно працюючих підприємств, на яких відбуваються масові скорочення робітників, згортається виробництво і т.д. За собою трудящі «Дніпропресу» залишили право захищати свої інтереси «аж до всеукраїнського страйку». Щоправда, на інших підприємствах галузі до відкритих виступів поки не дійшло. Ймовірно, через сувору дисципліну не чути, наприклад, про протести працівників «Південмашу» та «Дніпровського машинобудівного заводу». Але стан справ на них і до кризи був не найкращим. Обидва підприємства в державній власності й навряд чи будуть остаточно закриті. Залишатися на плаву ракетникам «Південмашу» дозволяють замовлення за міжнародною космічною програмою «Морський старт». ДМЗ, що випускає телефонні станції, досі підтримували замовлення «Укртелекому», однак зв’язківці вже вирішили відмовитися від закупівель заводської продукції.

Бажаючи врятувати унікальне підприємство, депутати Дніпропетровської міськради вирішили звернутися з відкритим листом до глави уряду та своєї землячки Юлії Тимошенко. «У Дніпропетровську, — говориться в цьому документі, — виникла надзвичайна ситуація — флагман електронного машинобудування державна холдингова компанія «Дніпровський машинобудівний завод», де ви, Юліє Володимирівно, починали свій трудовий шлях, припинила свою діяльність як виробниче підприємство. Без роботи залишилися більш як півтори тисячі висококваліфікованих працівників, а з членами їхніх сімей — більш як п’ять тисяч людей залишилися без засобів для існування». Дніпропетровці просять прем’єр-міністра негайно втрутитися в ситуацію й відновити закупівлі обладнання на ДМЗ. Відповідь прем’єра землякам, як повідомляють у прес-службі міськради, поки не відома.

Вадим РИЖКОВ, «День»
Газета: 
Рубрика: