Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Вигідніше, ніж «потоки»

Німці взялися за модернізацію компресорної станції на газопроводі «Союз»
4 липня, 2012 - 00:00

«Нафтогаз України» підписав меморандум про взаєморозуміння стосовно модернізації компресорної станції (КС) «Бар» на магістральному газопроводі «Союз». Протягом найближчих 19 місяців німецька компанія Ferrostaal має продовжити термін експлуатації обладнання КС на наступні 15 років, знизити обсяг споживання газу на 28%, а також поліпшити ККД станції. На модернізацію компресорної станції планують витратити 50 мільйонів євро, які взяли в кредит у Deutsche Bank.

Як зазначає заступник голови правління «Нафтогазу України» Вадим Чупрун, модернізація даної КС — це фактично початок модернізації другого магістрального газопроводу після «Уренгой-Помари-Ужгород». Перший стик якого, нагадаємо, зварили минулого літа.

Не менш оптимістично налаштована й німецька сторона. «Багато з цих станцій були збудовані за участі німецьких компаній, — нагадує історію будівництва «Союзу» в 1980-х роках минулого століття керівник компанії Ferrostaal Марк Ноймен. — Це полегшує нам роботу з їх модернізації. Ми дуже раді, що маємо таку можливість. І зробимо все на найвищому рівні».

Таку «готовність № 1» німецької компанії депутат Бундестагу Карл Веллман пояснює в тому числі й позицією Німеччини та ЄС у цілому з приводу поставок російського газу до Європи. За його словами, Європа хоче імпортувати російський газ через модернізовану українську ГТС, а не через нові значно витратніші газопроводи на кшталт «Південного потоку».

«Проект модернізації української ГТС підтримує й уряд Німеччини, і Єврокомісія. Адже модернізація існуючих газопроводів потребує лише 10-15% від вартості побудови того ж «Південного потоку», — констатував Карл Веллман. Чим особливо порадував українських урядовців. Зокрема заступника міністра енергетики та вуглепрому Володимира Макуху. «На сьогодні для Єврокомісії вигіднішим є розгляд тих проектів, які потребують модернізації чинних газогонів, а не будівництво нових», — додав чиновник.

Цю тезу перед підписанням німці добре обговорили з прем’єр-міністром України Миколою Азаровим. Під час зустрічі німецькі фахівці підтвердили переконання Азарова, що істотна модернізація української ГТС, яка оцінюється в 5,3 млрд дол., окупиться раніше, ніж може бути введений в експлуатацію газопровід «Південний потік».

Азаров, у свою чергу, звернув увагу німецьких гостей на підземні сховища газу української ГТС. Зокрема на їх здатність працювати в період аномально низьких температур. «Тому альтернативи модернізації української ГТС немає. Тому що ані «Північний потік», ані «Південний потік» не знімають ризиків, викликаних аномально низькими температурами», — підкреслив прем’єр-міністр.

Водночас Азаров підтвердив готовність України створити консорціум за участю Росії та Європейського Союзу. Але в цьому, за його словами, повинні бути зацікавлені всі три сторони. Натомість від «Газпрому» йдуть поки негативні сигнали, зокрема визнання «Нафтогазу» не партнером, а лише покупцем.

Проте, як запевняють українські урядовці, співпраця з німецькою стороною тільки розвиватиметься, навіть не зважаючи на постійні зауваження «Газпрому». При цьому «Нафтогаз України», як констатував Вадим Чупрун, залишається на своїй позиції — імпортувати цього року не більше 27 млрд куб. м газу. І на це рішення заяви «Газпрому» теж не вплинуть. Як і обіцянки російської сторони подати позов до Стокгольма. У «Нафтогазі» впевнені, що за них із «Газпромом» домовляться президенти.

«Наша позиція незмінна — 27 млрд кубометрів, — говорить Чупрун. — 12 липня буде зустріч двох президентів. І там це питання стоїть. Я думаю, що вони знайдуть якусь середину, щоб не подавати один на одного до суду. Не вистачало нас ще в цих міжнародних судах».

Нагадаємо, «Газпром» не виключає судового позову до України у разі недобору передбачених контрактом 52 млрд кубометрів газу. Однак, як заявив голова «Газпрому» Олексій Міллер, рішення про позов у Стокгольмський арбітраж ухвалюватиметься вже за підсумками року.

Олексій САВИЦЬКИЙ, спеціально для «Дня»
Газета: 
Рубрика: