Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Вимкніть паніку...

13 листопада, 2008 - 00:00

Миловидна дівчина з телевізора ну просто примусила повірити в те, що, вимкнувши паніку немов телевізор, Україна вийде з кризи зміцнілою як ніколи.

Другий, не менш поширений заклик, — призупинити політизувати економіку. Також вірно. Але при відсутності політичного рішення, яким шляхом виходитимемо з кризи, всі економічні рішення будуть політизовані. Такого політичного рішення в Україні немає.

Не заклики та заклинання змусять повернути гроші вкладників, а конкретні програми економічного розвитку країни, не допомога банківській системі, а соціальні гарантії населенню. Банківську систему країни необхідно перевернути з голови на ноги. У якій ще країні світу, з аналогічною площею та чисельністю населення, 167 діючих банків?

Можна передбачити, що оскільки країна в своєму розвитку взяла курс на Європу, то, відповідно, й впроваджувала європейські економічні постулати. Але ось біда, криза, що вибухнула, чим вона ще більше неприємна, перекреслила ці самі постулати і поки що нічого не запропонувала натомість. Захід у пошуках виходу кидається то до Карла Маркса, то до Джона Мейнарда Кейса, то... І лише Україна бачить вихід у вимкненні паніки.

Отримавши згоду МВФ на надання кредиту в 16,4 мільярда доларів, на нестерпно кабальних умовах, термін повернення — 2 роки замість 15, і, взявши за основу обов’язкові рецепти, Україна встала на шлях дефолту. Згадується, якраз напередодні дефолту 1998 року в Росії МВФ також терміново виділив 22 мільярди доларів. Результат відомий усім.

В основі рецептів Міжнародного валютного фонду досі лежить «Вашингтонський консенсус», який не пізніше цього року звалився з таким тріском, що шум від цього буде чутно ще як мінімум років п’ять.

Міжнародний валютний фонд є дітищем Бреттон-Вудської конференції 1944 року, основні рішення якої давно вже канули в Лету, а ось фонд живий-здоровий, але здається, не довго залишилося. Розумні люди говорять про скликання там само, в Бреттон-Вудсі, конференції №2, де дуже ймовірно, що і поховають з почестями МВФ. Але це в майбутньому, а нині фонд об’єднує 183 держави. Ні для кого не секрет, хто визначає політику фонду, безумовно, це США та Європа.

Термін «Вашингтонський консенсус» був введений в обіг американським економістом Джоном Уїльямсоном 1989 року, узагальнивши рішення зустрічі країн «великої сімки» у Вашингтоні. Хоча заради справедливості потрібно сказати, що ці рекомендації були сформульовані ще 1979 року в парі Р. Рейгана з М. Тетчер.

Виглядають вони таким чином:

— мінімальний бюджет, а економікою займається лише приватний сектор;

— якомога більше зниження податків, що дає поштовх до розвитку економіки;

— видача кредитів під якомога більший відсоток;

— вільний обмін валют;

— знищення митних бар’єрів для вільного обігу капіталу;

— надання іноземним інвесторам, аналогічного із місцевими податкового режиму;

— ринок сам себе відрегулює, а втручання держави зводиться до нуля;

— тотальна приватизація для зростання цін на товари та послуги;

— зростання великого особистого статку. Чим більше мільярдерів — тим краще.

Хіба не правда, що є щось знайоме у цих принципах? Десь вже чули подібне. Чи не звідси і відсутність коштів у бюджеті на соціальні програми, ЖКГ, міський транспорт, охорону здоров’я, пенсійне забезпечення і т.д.?

Ось такі рекомендації лежать в основі видачі кредиту Міжнародним валютним фондом, і не випадково ніхто, навіть у парламенті, не бачив умов надання кредиту в 16,4 мільярда доларів.

Так ось заковика. «Вашингтонський консенсус» наказав довго жити, а разом із ним — і його принципи. МВФ — або слідом за ним, або розроблятиме нові.

А на яких же тоді умовах отримує кредит Україна?

КОМЕНТАРІ

Олександр ЦАРУК, незалежний експерт КНУ імені Тараса Шевченка:

— Отримання stand by від МВФ відіграло важливу роль для зупинення психологічної паніки на валютному ринку та у фінансовій системі в цілому, коли звідти масово почали вилучати величезні суми за один день. Сумніви викликає інше: деталі кредитного договору та його розмір. Данні умови stand by надзвичайно невигідні для України. Перше, що кидається у вічі, — короткий термін погашення кредиту (два роки). Фінансування мало б надаватися на більш тривалий час і з пільговим періодом з виплати відсотків. До кінця незрозуміла й схема використання МВФівських коштів. Оці два моменти й породжують сумніви навколо доцільності залучення та використання цього кредиту. Уряд і Нацбанк повинні були працювати над отриманням вигідніших кредитних умов. Кредит також створює додаткові ризики для державної казни. Якщо stand by візьмуть у повному обсязі, то він збільшить зовнішній борг держави вдвічі. Таке зростання досить небезпечне. Якщо за рахунок цих грошей надаватимуться кредити банкам та іншим фінансовим установам, а вони не зможуть через певні обставини їх повернути кредитору, то погашати виданий кредит доведеться за рахунок платників податків. А головне джерело погашення у цьому разі — бюджет. І добре, якщо туди надійдуть гроші від установ, які раніше кредитував уряд. Потрібно було зазначити у кредитному договорі можливість перекредитування stand by через два роки. Уряду слід ще взятися за стримування імпорту та стимулювання експорту, щоб ліквідувати диспропорції у платіжному балансі країни. Зараз Україна більше віддає «назовні» валюти, аніж її надходить до країни. Через складнощі на фінансових ринках у світі та неспокій у самій Україні надавати нам запозичення ніхто не хоче. Тому кредит МВФ став вимушеним екстреним заходом.

Олексій ЛУПОНОСОВ, керівник проекту «Український банківський портал»:

— Україні був, є і буде потрібен кредит від МВФ. Якщо б вона його не отримала, то мова могла йти навіть не про кризу ліквідності, а про дефолт держави. До кінця 2008 року Україна повинна повернути $8 мільярдів, а у 2009 році — $11 мільярдів. Золотовалютні резерви Нацбанку тиждень тому дорівнювали $31 мільярд, а сьогодні вимиваються ще мільйони. І це ж тільки державний борг. Тепер уявіть, що протягом останніх років багато банків та компаній самостійно виходили на міжнародні ринки та позичали. Сума корпоративних боргів сьогодні оцінюється в $150—200 мільярдів. Як ви думаєте, що можуть врятувати $16,5 мільярда? Правильно, вони допоможуть українській економіці втриматися на плаву до кінця року. Тобто не впаде курс долара і країна почуватиме себе більш-менш спокійно. Сьогодні є два варіанти виходу з кризових явищ. Перший — коли власники корпоративного сектору виділяють гроші зі своїх багатомільйонних прибутків за останні роки та віддають їх на порятунок власного бізнесу. Подивіться на «Промінвестбанк»: невже власники не могли вкласти гроші на порятунок банку з мільярдних прибутків, які вони отримували протягом останніх років? А другий варіант — це коли приватні власники звертаються до держави. Так от, для держави кредиту МВФ достатньо, щоб погасити свої борги. Але якщо корпоративний сектор почнуть рятувати за рахунок держави...

Підготувала Наталія БІЛОУСОВА, «День»

Олександр БАЄВ, Одеса
Газета: 
Рубрика: