Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Вітчизняний автопром тягнеться до держказни

І просить компенсувати покупцям по п’ять тисяч гривень
29 жовтня, 2009 - 00:00
ЗА ДАНИМИ «УКРАВТОПРОМУ», НА СЬОГОДНІ АВТОМОБІЛІ ВІТЧИЗНЯНОГО ВИРОБНИЦТВА ЗАЙМАЮТЬ ЛИШЕ 15% ВНУТРІШНЬОГО РИНКУ, РЕШТА — ІНОМАРКИ... / ФОТО МИКОЛИ ЛАЗАРЕНКА

На розгляд парламенту готують державну програму з розвитку вітчизняного автопрому. За словами голови парламентського комітету промислової і регуляторної політики та підприємництва Наталії Королевської, документ вже розглядається в Мінпромполітики. Якщо програму підтримають народні обранці, вона посприяє швидшому виходу автопрому з кризи, за час якої падіння в галузі становить більше 80%.

За прогнозами асоціації автовиробників України «УкрАвтопром», частка автопромисловості у структурі ВВП на кінець 2009 року скоротиться до 0,72% з 3,6% в 2008 році (далі дані подаються в такій же послідовності), обсяг надходжень до бюджетів всіх рівнів впаде до 1,7 мільярда гривень проти 7,5 мільярда гривень, сума експортних поставок очікується на рівні 1,8 мільярда гривень замість 5,1 мільярда гривень, а кількість працюючих може знизиться на кінець року до 32 тисяч осіб з 85 тисяч.

За словами Королевської, найефективнішими заходами для підтримки автопрому можуть стати дії зі стимулювання оподаткування виробників, реінвестиція податку на прибуток в модернізацію виробництва та запровадження механізму компенсації за кредитами. На думку Королевської, слід також подбати й про те, щоб з’явилася державна політика із закупівлі української автопродукції в рамках підготовки до Євро-2012. Адже будуть освоюватися значні кошти, які вкладатимуться у створення автобусних маршрутів.

Представники автопрому додають до цього списку ще декілька пунктів: державна підтримка експорту, зниження процентних ставок та державні гарантії за взятими кредитами. «Без цього переліку законодавчих ініціатив жодна галузь не зможе справитися з кризою», — говорить президент корпорації «Богдан» Олег Свинарчук і додає, що наступний рік для автовиробників буде не дуже оптимістичний — потребу ринку він оцінює в 140—150 тисяч автомобілів (за оцінками експертів, у 2009 році буде продано близько 200 тисяч авто).

Офіційної відповіді від влади стосовно програми ще немає. За словами ж Королевської, уряд готовий ввести таку програму, але, якщо автопром візьме на себе розробку імпортозамінних технологій.

Заступник міністра економіки Віктор Пантелеєнко повідомив «Дню», що «влада чує, розуміє й готова допомогти автовиробникам, але — в межах розумного». Він розповів, що окрім того Мінекономіки передало на розгляд Кабміну проект закону про підтримку експорту. У разі його прийняття буде запущено механізм передекспортного фінансування автовиробників.

З іншого боку Пантелеєнко не розуміє, чому держава повинна за рахунок своїх коштів вирішувати питання реструктуризації кредитів, які в докризовий час брали автокомпанії. «Вони ж не радилися з урядом, на яких умовах брати кредити», — говорить замміністра економіки «Дню». Тому він пропонує проблему відстрочення банківських кредитів вирішувати компаніям за власний кошт...

За словами ж президента «УкрАвтопром» Михайла Резніка, державна програма — це добре. Але вона розрахована на перспективу (10—20 років). За весь час кризи виробничі обсяги українського автопрому скоротилися в шість разів, тому потрібні екстрені заходи. Втілювати їх Резнік пропонує через підписання з урядом спеціального меморандуму, який зараз знаходиться на погодженні у Мінпромполітики. Меморандум складається з 24 позицій і у разі підписання почне діяти з 2010 року.

«Відсутність попиту — це головна проблема українського автопрому. Китай і США у свій автопром вклали 82 мільярди доларів, ЄС — 12,5 мільярда доларів, Російська Федерація — 11,7 мільярда доларів. Ці країни направили гроші не лише на автовиробників, а і для людей, які купують авто. Таким чином відбулося пожвавлення ринку. Наприклад, в США при купівлі нового авто людина отримує 4 тисячі доларів, віддаючи старе авто», — розповідає про варіанти вирішення проблем у інших країнах президент «УкрАвтопрому». Тому один із пунктів меморандуму — пожвавлення споживчого попиту через державну компенсацію покупцеві автомобіля певної суми його вартості. В проекті меморандуму пропонується така компенсація в розмірі 5 тисяч гривень.

Слід розвивати й співпрацю з банками, говорить «Дню» Резнік. В Україні 80% автопарку старше 10 років. Потрібно, щоб комерційні банки за ставкою НБУ допомогли покупцям авто. «Але це не повинно бути 37% річних, як зараз. Асоціація виходить із пропозицією (в меморандумі. — Авт.) не більше 15%...» — розповідає Резнік. Ще один пункт меморандуму — підтримка експорту через Укрексімбанк. Для забезпечення експортної підтримки українських виробників «УкрАвтопром» пропонує закласти у проекті бюджету на 2010 рік 300 мільйонів доларів.

СВIТОВИЙ ДОСВIД ПIДТРИМКИ АВТОПРОМУ

Велика Британія — найбільшим автовиробникам країни надала 3,2 мільярда дол.: частину у вигляді держгарантій для отримання кредитів і частину через Європейський інвестиційний банк на розробку нових, екологічно чистих технологій.

Німеччина — запровадила нові правила вирахування транспортного податку (з 1 липня 2009 року податок почали розраховувати як на основі викидів вуглекислого газу, так і за об’ємом двигуна). Це дозволило зменшити суми податку для власників легкових автомобілів середнього й малого класів з низьким викидом СО2. Правило чинне для нових автомобілів.

Польща — уряд запроваджує відшкодування покупцям нових автомобілів сплачених сум ПДВ.

Білорусь — з 4 квітня 2009 року президентом підписано Указ «Про заходи для розвитку виробництва легковиків». Згідно з ним, юридичні особи, котрі укладуть з Міністерством промисловості Білорусі договір про умови виробництва легковиків, протягом трьох років будуть звільнені від сплати податку на прибуток, акцизів, збору до Республіканського фонду підтримки виробників сільськогосподарської продукції, продовольства та аграрної науки в частині обсягів випуску й реалізації легковиків і автомобільних компонентів власного виробництва.

Росія — ставки ввізного мита на імпортні автомобілі збільшені на 20-80%; на дев’ять місяців була встановлена ставка ввізного мита 0% на значний перелік автомобільних компонентів для промислового складання автомобілів; для стимулювання лізингу й за державними замовленнями виділено державні кошти в розмірі 6,7 мільярда дол.; набула чинності державна програма підтримки автомобільної промисловості, згідно з якою ставка за кредитами на придбання нового автомобіля була знижена до 10%.

Наталія БІЛОУСОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: