Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Виїзний туризм підстрахують

Ринку пропонують створити фонд гарантування вкладів
19 серпня, 2010 - 00:00
ЗАХИЩАТИ УКРАЇНЦІВ ПОТРІБНО НЕ ЛИШЕ НА МОРІ, А Й У ГОРАХ — ЦЬОГО ЛІТА ЧЕРЕЗ СПЕКУ ЧИМАЛО ТУРИСТІВ ОБРАЛИ ДЛЯ ВІДПОЧИНКУ ПРОХОЛОДНІШІ ГІРСЬКІ КУРОРТИ СВІТУ / ФОТО ОЛЕКСІЯ САВИЦЬКОГО/ «День»

Українським туристам шукають нові форми захисту від наслідків непередбачуваних фінансових ризиків з боку туроператорів. Як повідомив заступник голови Державної служби туризму і курортів, голова ліцензійної комісії служби Сергій Сьомкін, протягом кількох місяців відомство спільно з галузевими асоціаціями, туроператорами та страховими компаніями напрацює рекомендації стосовно покращання захисту прав туристів під час відпочинку за кордоном. «Детонатором» активізації роботи в цьому напрямку стало банкрутство третього за величиною вітчизняного туроператора в турецькому напрямку — «Карія Тур Україна».

Наразі ж українські відпочивальники, за словами голови правління страхової компанії «Еталон» Євгенія Бридуна, фактично не захищені від наслідків фінансових неприємностей окремих туристичних операторів. «Коли банкрутує банк чи страхова компанія, то вводиться тимчасова адміністрація. А про туристів просто забувають, бо з боку туроператорів немає ніяких гарантій», — говорить він. Банківську гарантію у розмірі 20 тисяч євро (вона видається компанії перед отриманням ліцензії на здійснення діяльності) експерт не бере до уваги, бо її вистачає на відшкодування вартості лише декількох путівок, тоді як відшкодовувати може бути потрібно сотні. «Немає захисту від несплати туристичних послуг з боку туристичних агентів... Як правило, турагенти створюються в формі ТОВ, яке ліквідовується за три хвилини: з рахунку на рахунок перераховуються кошти — і це ТОВ тікає. Так з’являється кредиторська та дебіторська заборгованість туроператорів», — пояснює Бридун. Тобто українські туристи — заручники недосконалого галузевого законодавства, підсумовує він.

Проте забезпечити спокійний відпочинок за кордоном можна, розповідає «Дню» президент Ліги страхових організацій України (ЛСОУ) Наталія Гудима. Перший варіант, за її словами, стосується страхування фінансових ризиків туриста. Другий варіант — запровадження на рівні закону цивільної відповідальності туроператорів за їхню діяльність.

За словами Бридуна, страховий поліс фінансових ризиків сьогодні може придбати будь-який турист за власним бажанням. «Поліс може включати випадки ануляції подорожі, її дострокове переривання. Але фінансові ризики коштують недешево. Якщо середній тур коштує 800 доларів, то вартість такого полісу становить від 2 до 10% вартості відпочинку», — пояснює страховик.

Тому доцільніше розвивати другий варіант, вважає Гудима. На думку президента ЛСОУ, туристичні компанії можуть захистити своїх клієнтів, створивши спеціальний фонд (подібний до фонду гарантування банківських вкладів), до якого відраховуватиметься певна сума коштів із кожної проданої путівки. Накопичені кошти, говорить Гудима, використовуватимуться в разі виникнення якихось фінансових форс-мажорів.

Ідею створення подібного фонду в туристичній галузі сьогодні розглядають в Державній службі туризму і курортів. За словами Сьомкіна, зібрані до фонду кошти мали б зберігатися на банківських рахунках, де на них наростатимуть відсотки. В разі потреби ці кошти можна використовувати для підняття туристичного іміджу країни або щоб «виручати наших туристів з різних складних ситуацій». Щоправда, чиновник уточнив «Дню», що поки що ідея з фондом розглядається лише як один з можливих варіантів врегулювання проблемної ситуації на ринку.

Самі ж туроператори підтримують таку ідею, але не вважають її панацеєю. «Як один із варіантів — можливо. Бажано, щоб внески туристичних компаній до такого фонду в разі його створення були диференційованими. Маленька компанія (відправляє тисячу туристів на рік) має вносити близько 50 тисяч доларів. Для великих туроператорів може бути й сума в 100 тисяч доларів», — розповів у коментарі «Дню» виконавчий секретар Всеукраїнської асоціації туроператорів України Олег Пікерський. За його оцінками, учасниками такого фонду сьогодні готові стати близько 20-ти туристичних компаній. Пікерський також наголосив, що в разі створення такого фонду він акумулюватиме значні кошти, які можуть вимірюватися сотнями тисяч доларів і більше. Тому потрібно подбати про ефективний і прозорий механізм використання цих коштів. «Цим фондом має управляти спільно суспільство і відповідний державний орган», — заявив він.

Від себе Пікерський пропонує розглянути ще один варіант захисту туристів за кордоном, який передбачає упередження різного роду неприємностей в туристичної компанії. Для цього виконавчий секретар Всеукраїнської асоціації туроператорів України пропонує створити суспільну комісію при Міністерстві туризму та культури України та Державній службі туризму і курортів, яка на основі неофіційної інформації моніторитиме ситуацію у великих системних туроператорах. Це дозволить краще бачити можливі ризики в туристичних компаніях і вживати запобіжних заходів, підсумовує він.

Євген Бридун натомість пропонує створити спеціальне бюро, яке співпрацюватиме з туроператорами і страховими компаніями (за прикладом Моторно-транспортного бюро України в галузі страхування цивільної відповідальності водіїв) та гарантуватиме у певних випадках покриття фінансових ризиків туроператорів.

А віце-президент Асоціації лідерів турбізнесу України Олена Шаповалова пропонує покращити роботу вітчизняного туристичного ринку, впровадивши типовий договір на туристичне обслуговування та створивши умови для саморегулювання ринку (в тому числі й систему добровільної сертифікації турагентів). Захищати ж спокій туристів за кордоном вона радить, спираючись на європейський досвід.

Так, за її словами, в Італії існує спеціальний централізований гарантійний фонд, в якому мають брати участь всі туристичні компанії. Даний фонд фінансується туристичними операторами щороку. Грошові кошти відраховуються у розмірі 0,5% від загальної сплаченої страхової премії за обов’язковим договором страхування відповідальності туроператорів, необхідного для здобуття ними ліцензії на здійснення туристичної діяльності.

У Великій Британії всі учасники туристичного ринку повинні входити в Асоціацію туркомпаній та щороку вносити до неї фіксовані членські внески, пояснює Шаповалова. Відповідно, врегулювання всіх проблемних випадків за участю туристичних організацій покладається на дану асоціацію.

В Іспанії ж створено страховий пул, що складається із страховиків, які мають спеціальні ліцензії на проведення страхування туроператорів. Крім того, пояснює Шаповалова, в туристичному бізнесі цієї країни існує так звана система вільних місць: новий туроператор може увійти на ринок лише в тому випадку, якщо на ньому звільниться місце, тобто ринок покине хтось із гравців.

Наталія БІЛОУСОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: