Держспоживстандарт України перевірив підприємства, які виробляють, зберігають та здійснюють оптову торгівлю побутовими електроприладами. За півроку тест на якість випробували на 15 підприємствах. Під держогляд потрапило 2748 штук продукції на загальну суму понад 244 тисячі гривень. Після їхнього дослідження з’ясувалося, що 165 протестованих електроприладів, або 6% від усього перевіреного добра, не відповідають діючим нормативним вимогам. За результатами перевірок у семи випадках повністю заборонили продавати дефектну продукцію, а в десяти — заборона торкнулася продажу лише окремих партій електроприладів. Шістьох посадових осіб притягнули до адміністративної відповідальності.
Найбільше перевіряли підприємства-виробники побутової електроніки: це з 15 — одинадцять. Найбільше порушень — 54% — знайшли в маркуванні продукції. Ще 15% всіх порушень стосувалися порядку та обсягу проведених випробувань (випробування проходили в лабораторіях, які не атестовані у встановленому порядку). Такий самий відсоток порушень припав на метрологічне забезпечення (відсутність засобів вимірювальної техніки (ЗВТ) для проведення приймально-здавальних випробувань або несвоєчасна перевірка ЗВТ) та на сертифікацію, що була проведена несвоєчасно. Близько 8% порушень склала подача неправдивих показників експлуатації приладів, вади пакування, недоліки комплектування та геометричних параметрів.
Так, у партії електронасосів італійського виробництва виявили багато порушень. Наприклад, довжина шнура живлення замість п’яти метрів становила один, транспортне маркування подане англійською мовою, а замість 30 місяців гарантії виробник вирішив записати у технічних документах тільки 24 місяці. Гриф «табу для споживачів» отримала партія холодильних шаф та електроплиток вітчизняного виробництва.
Чому на українських полицях все більше з’являється неякісних електроприладів, працівники Держспоживстандарту пояснюють декількома причинами. Головні з них — виробничі прорахунки, незадовільний контроль у пунктах приймання та відпуску продукції, недотримання метрологічних норм та правил, порушення технологічної дисципліни.
У Держспоживстандарті визнають: у цілому якість електроприладів, які продаються в Україні, знаходиться на низькому рівні та не відповідає діючим вимогам нормативної документації. За виробничі ж помилки, які не помітили органи держконтролю, доведеться розплачуватися звичайним споживачам. У кращому випадку неякісний електроприлад просто менше прослужить своєму господарю. У гіршому — власника електротехніки може ще добряче вдарити електричним струмом під час вмикання, використання чи вимикання такого дива електроніки.
Найбільше порушень фахівці зафіксували на підприємствах недержавної форми власності (приватні підприємства, товариства з обмеженою відповідальністю). Чому? Бо там відсутні служби технічного контролю, а питанням підготовки виробництва (зокрема, підготовки до сертифікації), метрологічному та нормативному забезпеченню не приділяється достатньої уваги. У той же час, технічні огріхи виникають і на державних підприємствах. Але тут головна причина їхньої появи — неритмічність виробничого процесу та хронічна недостача коштів.
ДОВIДКА «Дня»
За останні роки в Україні скоротилося виробництво побутової електротехніки за рахунок зростання частки імпорту. Сьогодні побутові електроприлади імпортує близько 500 українських фірм. Реалізується ця продукція, в основному, через мережу роздрібної торгівлі. Частка продукції українського виробництва на внутрішньому ринку становить 20—25%.