Бізнес-центри шукають нові форми інформування підприємців з правових питань
Запорізький обласний бізнес-центр було створено наприкінці минулого року на кошти Українського фонду підтримки підприємництва. А всього 2003 року УФПП спрямував на розвиток інформаційно-консалтингових служб, які надають допомогу «малим» і «середнім» підприємцям, 3,5 млн. гривень.
Фонд вважає цей напрямок діяльності одним із найважливіших і включає його до числа пріоритетних заходів як до загальноукраїнських, так і до регіональних і місцевих програм розвитку підприємництва. При цьому регіональним підрозділам фонду надано свободу вибору: виходячи з місцевих умов, вони можуть розвивати існуючі структури чи створювати нові.
Як повідомив «Дневі» генеральний директор РФПП у Запорізькій області Володимир Малий, до участі в діяльності бізнес-центру вдалося залучити фірми, які добре зарекомендували себе на ринку консалтингових послуг. Так, ТОВ «Центральна бухгалтерія» спеціалізується на наданні підприємствам малого бізнесу і приватним підприємцям послуг із питань ведення бухгалтерського і податкового обліку, складання фінансової та статистичної звітності, оподаткування, аналізу господарської діяльності, планування маркетингових досліджень. ТОВ Центр «Бізнес-Інформ» займається за дорученням бізнес-центру експертною оцінкою бізнесу, нерухомості, майнових прав, розробляє установчі документи і бізнес-плани. Бізнес-центр надає як платні, так і безкоштовні консультаційні послуги. Відмінності між ними В. Малий пояснив так: «Якщо підприємець прийшов до центру порадитися, як отримати земельну ділянку, то йому назвуть інстанції, які треба пройти, і вкажуть усі їхні координати. Це — безкоштовно. Але якщо підприємець хоче заощадити час і звільнити себе від паперової тяганини, то він може доручити цю роботу фахівцям центру, уклавши з ними договір. Природно, що такі послуги здійснюються вже на платній основі».
Основне призначення центру — інформаційна та консультаційна підтримка підприємництва області. Тому однією з пріоритетних форм його роботи є семінари в районних центрах. Один із перших таких заходів було присвячено правовим аспектам захисту прав споживачів. 2004 року заплановано провести 10 семінарів для представників малого і середнього бізнесу.
Бізнес-центр шукає й абсолютно нові форми інформування підприємців. Так, за словами В. Малого, центр «переконав» облдержадміністрацію в необхідності виходу на обласному телеканалі щотижневої передачі для підприємців.
Трохи інший шлях обрали в Регіональному фонді підтримки підприємництва у Закарпатській області. Тут системна робота з надання консультативної, інформаційної та правової підтримки «малим», «середнім» підприємцям і підприємцям-початківцям, а також безробітним ведеться в консультаційному центрі та громадській приймальні.
Громадська приймальня працює вже четвертий рік і на ділі довела свою запитаність. Як повідомив «Дневі» заступник генерального директора РФПП Олег Шандровський, сюди щомісяця звертаються близько двох десятків осіб. «Наше законодавство дуже заплутане і містить багато «підводних каменів» для підприємців, — вважає О. Шандровський. — Тому без допомоги фахівців різного профілю тут ніяк не обійтися».
Масштаби її діяльності не обмежуються Ужгородом: приймальня має свої філіали і в районах області (так зване консультаційне бюро). З ними активно співпрацюють волонтери, які працюють на громадських засадах (частіше за все — студенти). За запитами підприємців мобільна експертно-консультативна група, що складається з волонтерів, виїжджає на місця для надання практичної допомоги в розв’язанні поточних правових, фінансових і господарських питань.
Новоутворений Закарпатський консультаційний центр також має свої відділення в області і залучає до інформаційно-консалтингової діяльності чотири партнерські організації. Розповідає О. Шандровський: «Якщо виникають питання, які наші відділення в райцентрах не можуть вирішити самостійно, то вони звертаються за порадою до нас, а в особливо важких випадках ми виїжджаємо на місця».
Центр, його волонтери регулярно вивчають думку підприємців щодо законодавчих актів, особливо в сфері оподаткування. Для цього проводиться анонімне анкетування. Результати таких опитувань надаються також і місцевій владі. Це допомагає їй удосконалити свої відносини з малим і середнім бізнесом, налагоджувати інфраструктуру підприємництва на Закарпатті.