Парламент прийняв у першому читанні законопроект про оподаткування доходів від операцій повторного продажу цілого ряду промислових товарів. Від впровадження документу очікується зменшення «тіньового» вторинного ринку автомобілів, побутової й комп’ютерної техніки, мобільних телефонів, тощо. А також збільшення надходжень до бюджету та додаткові гарантії якості для покупців.
Автор закону, народний депутат Валерій Крайній, розповів «Дню», як саме документ допоможе боротися з «тінню» на прикладі ринку потриманих автомобілів. За його словами, на фоні нещодавнього активного зростання продажів нових авто «білий» ринок вторинних відставав. У пояснювальній записці до законопроекту вказано, що близько 90% уживаних транспортних засобів продаються через біржі. При цьому оціночна вартість авто, зазначена у біржових угодах, зазвичай складає не більше 1000 гривень (незалежно від марки та моделі транспортного засобу). А це в десятки, а в окремих випадках і в сотні разів менше їх реальної вартості. В пояснювальній записці говориться, що зафіксовано тільки один приклад, коли біржу в судовому порядку змусили доплатити податки з реальної вартості проданих нею автомобілів. Так, продаючи 17 легкових автомобілів різних марок біржа визначила базу оподаткування (з неї нараховується сума податку) в розмірі 25,5 тисячі гривень. За інформацією ж органів ДАІ, ринкова вартість цих автомобілів (за актами оцінки) становила 287,8 тисячі гривень. В результаті судових розглядів товарну біржу змусили доплатити в державну казну ще 107 тисяч гривень.
Головна причина «тінізації» цього ринку, за словами нардепа, — недосконалість оподаткування процедур купівлі-продажу вторинного авто. Так, ПДВ при купівлі потриманого залізного коня фактично утримується двічі: перший раз — при продажу дилером нового товару, другий — при перепродажу за посередництвом дилера вже уживаного товару.
Щоб зменшити нелегальний ринок і змусити продавати авто за реальною ціною, Крайній пропонує нараховувати ПДВ не на всю вартість вживаного товару, як відбувається зараз, а тільки на різницю (маржу) між ціною викупу авто і ціною наступного його продажу. Тобто ПДВ пропонують знімати тільки з надбавки дилера.
Продавець одного зі столичних авторинків Андрій таку законодавчу ініціативу оцінив коротко, мовляв, «хочуть знайти додаткові гроші до бюджету». Чоловік не розуміє, чому вторинний авторинок називають «тіньовим», а як же тоді юридично завірені угоди купівлі-продажу? Намір нардепів «відбілити» цю частину авторинку він схвалює. Проте для цього потрібно повністю, а не частково, відміняти ПДВ. Наповнювати ж бюджет продавець пропонує з допомогою закону, який змінить порядок стягнення транспортного збору: з літру бензину, а не щорічно. Тоді й гроші до бюджету «капатимуть» щодня за кожний з’їдений автомобілем літр бензину.
Натомість генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів Олег Назаренко підтримує прийняття цього закону. За його словами, діюче законодавство змушує легального продавця потриманого автомобіля віддавати державі близько 40% оціночної вартості авто у вигляді різних податків. Тому вторинний ринок і працює за різними непрозорими схемами. Бажаючих чесно заплатити 20% ПДВ, 15% податку з доходу та відрахування до пенсійного фонду дуже мало, говорить Назаренко. Якщо закон ввійде у дію, то продавцю доведеться сплачувати значно меншу суму податку.
За даними інформаційно-аналітичного агентства AUTO-Consulting, у 2008 році в Україні перереєстровано 455,4 тисячі автомобілів. Якщо з’явиться чіткий порядок продажу потриманих авто, то вже у 2009 році обсяги перереєстрації зростуть на 10%, прогнозують експерти. Крім того, держава нарешті візьме під контроль цей сегмент ринку і отримає податки з нього, а покупець — додаткові гарантії захисту якості зробленої покупки, додає Назаренко. За підрахунками ж Крайнього, «відбілення» ринку вторинних промислових товарів ще й щорічно додаватиме до державного бюджету орієнтовно 500—600 мільйонів гривень.