Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Як правильно поділити трубу

й не дати їй спорожніти?
5 серпня, 2019 - 19:05

Видобуток — окремо, транзит — окремо! Уже з наступного року Україну очікує чергова велика енергетична реформа — так званий анбандлінг «Нафтогазу». Тобто — відокремлення.  Дотепер вітчизняною газотранспортною системою керує саме ця державна компанія. Але за європейськими правилами одна структура не має володіти і видобутком газу, і його транспортуванням.

Тож ГТС вирішили відокремити й уже з наступного року передати незалежному оператору. Саме так працюють у ЄС. Але в Україні досі не визначилися, за якою саме моделлю відокремлювати трубу.

Бачення Кабміну та «Нафтогазу» розійшлися: уряд пропонує віддати ГТС «на правах господарського відання» створеному державою ПАТ «Магістральні газопроводи України». А «Нафтогаз» відстоює модель незалежного системного оператора на базі діючого              — «Укртрансгазу». За цим сценарієм новому «Оператору ГТС України» трубу передали б у концесію. При цьому ГТС лишилася б у держвласності.

Фахівці наголошують: в разі вибору неправильної моделі нового оператора ГТС українська труба ризикує спорожніти та втратить мільярди доларів. Якщо ж реформа пройде вдало — вдасться зберегти обсяги транзиту та залучити в управління трубою потужних європейських партнерів.

У «Нафтогазі» переконують: їхній варіант реформи — найкращий. Бо урядовий через юридичні тонкощі не визнають ні в ЄС, ні в Росії. Адже де-факто оператор «на правах господарського відання» незалежним не буде. І «Газпром» обов’язково використає це як привід не підписувати новий контракт з Україною за європейськими стандартами. Відповідно угоду росіяни захочуть укладати не на ринкових, європейських, а на своїх — кабальних умовах.

«Якщо буде передача цієї ГТС на правах господарського відання, цим обов’язково скористається Кремль. Тому що вони чудово розуміють, що ця модель не відповідає європейському енергетичному законодавству», — пояснює голова Федерації роботодавців нафтогазової галузі Віталій Щербенко.

«І наше завдання полягає в тому, щоб не дати «Газпрому» жодної зачіпки навіть для того, щоб сказати, що вони хочуть, наприклад, підписати контракт на європейських умовах, але не можуть, через те, що ми самі не виконуємо якісь європейські вимоги», — додає комерційний директор НАК «Нафтогаз України» Юрій Вітренко.

Крім того, анбандлінг за урядовим сценарієм послабить позицію «Нафтогазу» в судах, упевнені в національній компанії. «Нафтогаз» втратить можливість позиватись до «Газпрому» на компенсацію понад 12 млрд доларів США. Ба більше, є великий ризик втрати доходів 2018—2019 років від транзиту, значної суми, мільярдів доларів. Цей ризик, на моє глибоке переконання, є неприйнятним!», — наголошує голова правління НАК «Нафтогаз України» Андрій Коболєв.

Саме тому в «Нафтогазі» пропонують власний варіант відокремлення ГТС — передачі незалежному системному оператору, якого вже підготували на базі «Укртрансгазу». Ця компанія, на відміну від урядового варіанту, вже має всі потрібні ліцензії та кваліфікованих працівників. Тож розпочати роботу нова структура може одразу з 1 січня. Право на управління системою новому оператору пропонують передати на правах концесії. Такий варіант відповідає європейській практиці й враховує всі юридичні нюанси, упевнені в НАКу. Однак його реалізації не вистачає підтримки уряду та змін до законодавства. В «Нафтогазі» очікують, що вберегти стратегічний національний актив від занепаду допоможе нова Верховна Рада.

«Давайте запитаємо в нового парламенту, чи готові вони ризикувати втратою такої суми коштів, яка серед іншого буде також означати, що «Газпром» зможе просто відмовитися від нашого транзиту... Та модель, на якій наполягає уряд, це — «пас» Газпрому. Це відмова від захисту інтересів України!», — каже Андрій Коболєв.

Питання анбандлінгу нині вирішують і на рівні Ради нацбезпеки та оборони. Фахівці сподіваються, що після формування нового уряду Україна вже остаточно визначиться з моделлю реформи й восени розпочне її реалізацію. Інакше з нового року наша труба ризикує спорожніти.

«Анбандлінг — це стратегічний національний проект. У цьому проекті не можна допустити помилки, які будуть коштувати дестабілізації системи та переривання транзиту», — упевнений т.в.о. президента «Укртрансгазу» Сергій Олексієнко.

Аби не допустити зупинки транзиту, Україні також варто заручитися підтримкою західних компаній, вважають фахівці. Зокрема допустивши їх до спільного управління новим оператором ГТС. Присутність іноземців спростить перемовини з «Газпромом» і дозволить зберегти обсяги транзиту. Сама труба при цьому залишиться в держвласності.

«Головна мета — це продовжити транзит! Бо сам по собі анбандлінг не має жодного сенсу, якщо з 1 січня 2020 року транспортування газу через Україну не проходить, то, вибачте, анбандлінг взагалі не має сенсу. Ну не буде чого анбандлити!», — пояснює генеральний директор «Центру досліджень енергетики» Олександр Харченко.

Можливість залучення західних інвесторів — це ще одна перевага Нафтогазівської моделі реформи над урядовою, вважають експерти. Якщо все зробити правильно, у «Газпрому» не буде юридичних підстав відмовитися від європейських умов нової угоди. І Україна буде близька до свого першого в історії ринкового контракту про постачання газу з Росії, а наша ГТС нарешті остаточно інтегрується у загальну європейську.

А поки «Нафтогаз» продовжує готувати стратегічні запаси на зиму! В українських підземних сховищах вже накопичили      16           млрд кубометрів газу! Це на 3 млрд кубів, більше, ніж торік. Закачка відбувається рекордними темпами. Так українські газовики готуються до можливої енергетичної блокади з боку «Газпрому». Із січня Москва погрожує припинити транзит Україною. Це в свою чергу спричинить дефіцит газу в Європі, де його купуємо ми. І тоді Україні знадобляться значно більші запаси в власних сховищах — щонайменше 20 млрд кубів. Отже, «Нафтогаз» нині жваво купує паливо. Тим паче влітку воно дешевше.

«Серпень зустрічаємо з запасами газу в ПСГ на рівні 16            млрд кубометрів. На цифру, яку очікує закачати НАК «Нафтогаз» у підземні сховища, 20,5 млрд кубометрів, ми зможемо вийти протягом вересня», — прогнозує т.в.о. президента «Укртрансгазу» Сергій Олексієнко.

Олексій САВИЦЬКИЙ
Газета: 
Рубрика: