Довгоочикувана суспільством ліквідація податкової міліції здійснилась в минулому року. Спочатку Верховною Радою 28 січня був прийнятий профільний Закон Про Бюро економічної безпеки України (далі – Бюро або БЕБ), потім Уряд 12 травня своїм рішенням утворив відповідний центральний орган виконавчої влади, а вже 25 листопада відомство випустило офіційне повідомлення про запуск роботи. Девять місяців досить тривалий термін, тому було дуже цікаво проаналізувати перші результати діяльності нового відомства:
Скільки коштує БЕБ?
Паспорт бюджетної програми відомства на 2022 рік передбачає наступні показники: обсяг бюджетних призначень – 621,6 млн грн; чисельність працівників центрального апарату – 700, територіальних органів – 3 300. Водночас виконання кошторису БЕБ станом на 01.07.2022 року говорить, що касові видатки на утримання відомства складають 81,4 млн грн. Тобто, на сьогодні БЕБ фактично коштує платникам податків 13,57 млн грн на місяць.
Стан кадрової політики Бюро
Станом на 01.08.2022 штат центрального апарату заповнений на 39,7% або 278 осіб (за даними БЕБ на 01.07.2022 – 240). На офіційному сайті зазначається, що за период з вересня 2021 по липень 2022 було призначено 355 працівників Центрального апарату Бюро, звільнено – 77, при затвердженої чисельності працівників центрального апарату у 700 осіб. Звертає увагу кількість звільнень за останні два місяці – протягом червня-липня 2022 року лави БЕБ залишило одразу 48 працівників (або 13,5% від кількості призначених). Крім цього, з 23 керівників територіальних управлінь в областях призначено лише 4 (до Львівської, Київської, Одеської та Волинської областей), а стан формування їх штату незрозумілий.
Водночас Наказом Бюро № 183 в черговий раз (четвертий) було внесено зміни до Регламенту роботи конкурсних комісій з проведення конкурсу на зайняття вакантних посад гласних та негласних штатних працівників, які мають спеціальні звання, у Бюро економічної безпеки України.
Зазначені факти свідчать про значні прорахунки у HR-політиці відомства.
Слід також зазначити, що БЕБ, скоріше за все, так і не став відомством з «новим обліччям». Вже перші конкурси показалі, що більш ніж половина працівників – це колишні співробітники ДФС/податкової міліції. Хоча деякі кроки, говорять про спроби зминити ситуацію. Так, 19 серпня 2022 року у Міністерстві юстиції України зареєстровано Правила професійної етики, а до 26 серпня відомство проводило анонімне опитування (анкетування) з ідентифікації та оцінювання можливих корупційних ризиків, розроблення шляхів їх усунення та мінімізації.
Взаємодія з громадскістю
Викликає стурбованість стан роботи Ради громадського контролю (далі - РГК) та ступень взаємодій з нею чинного керівництва Бюро. Найбільш яскравий приклад, окремі рішення та висновки у Протоколі засідання РГК № 7 від 18 липня 2022 року:
- висока конфліктність, тому що проведено повне перевантаження керівного складу РГК (припинено повноваження Голови РГК, його Заступника та Секретаря РГК та обрано);
- розглядалось питання про «призначенням без конкурсної процедури керівником Одеського територіального управління БЕБ одіозної особи з сумнівною репутацією» та «не бажання керівництва БЕБ врахувати побажання РГК при підготовці та проведення другого етапу кадрових конкурсів».
Результати діяльності Бюро:
Станом на 6 вересня на офіційному сайті відомства у розділі «Плани та звіти» жодних повідомлень або звітів про результати роботи не спостерігається. Водночас там наявні такі дані: арештовано активів рф та рб - 36,4 млрд грн; упереджено розкрадання - 4 млрд грн; відшкодовано збитків у КП - 3,1 млрд грн. Крім цього, з отриманої в рамках запиту інформації відомо про наступні результати роботи відомства:
- проведено аналіз тендерних закупівель – 124,4 млрд грн;
- відпрацьовуються операції з виведення коштів за кордон – 150 млрд грн.
На перший погляд дуже вагомі результати діяльності. Але, як відомо з висліву Марка Твена: «Цифри оманливі…з цього приводу справедливим є вислів, що існує три види брехні: брехня, нахабна брехня і статистика». Тому звертаємось до останньої. За даними Офісу Генерального прокурора України (Єдиний звіт про кримінальні правопорушення по державі за липень 2022 року ) фіксуються дещо інші (майже протилежні вищенаведеним) результати роботи відомства за сім місяців 2022 року:
Ці цифри яскраво говорять сами за себе.
Спробуємо зробити висновки: По-перше, діяльність БЕБ не виглядає прозорою, відсутні офіційні звіти на сайті БЕБ. Водночас відмінності між даними на офіцийному сайті відомства та статистикою Офісу Генерального прокурора є разючими (наприклад, 0 грн відшкодування збитків за провадженнями, за якими закінчені розслідування, проти релізу відомства про 3,1 млрд грн відшкодованих збитків у КП).
По-друге, спостерігається слабка кадрова політика відомства, зокрема непрозорі конкурси, що призвело до конфлікту з Радою громадського контролю та «втеча» працівників центрального апапрату останні два місяці (звільнено 48 осіб або 13,5% від кількості призначених). При цьому, стан заповнення вакантних посад у центрального апарату не перевищує 55%, а територіальних органів взагалі не відомий.
По-трете, виходячи з кількості кримінальних правопорушень, відкритих БЕБ за січень-липень 2022 (а саме 201), українськи платники податків з одного боку майже перестали відчувати податковий тиск з боку правоохоронних органів, з іншого - спостерігаємо вкрай низькі показники для справжньої боротьби навіть з «елітною» економічною злочинністю.
Проте, зважаючи на незначний час роботи відомства (менше року) та поряд з фактом триваючої с лютого 2022 року військової агресії рф проти України, слід зазначити, що отримані висновки є проміжними, а моніторінг потрібно продовжувати. Поки що, можно з впевністю констатувати, що незважаючи на девять місяців свого офіційного існування - так і не відомо, коли нарешті БЕБ запрацює належним чином та в повному обсязі.