Східний кордон України поблизу окупованих бойовиками територій треба щонайшвидше повернути в законодавчі рамки, щоб зупинити тіньові потоки вантажів. Це питання розглядали на виїзному засіданні парламентського комітету з питань запобігання і протидії корупції в Сіверськодонецьку Луганської області. Ініціатором зустрічі депутатів з регіональними представниками СБУ, МВС, ДФСУ і Генпрокуратури виступив голова Луганської військово-цивільної адміністрації (ВЦА) Георгій Тука. Привід більш ніж достатній: 2 вересня Україну приголомшила шокуюча новина — під Щастям в Луганській області розстріляли мобільну групу для роботи з контрабандою. Офіційна версія говорить про присутність диверсійно-розвідувальної групи бойовиків. Проте Тука впевнений — це справа рук «своїх», одного з українських підрозділів, який працює на лінії розмежування в цьому районі. Щоб розібратися в «контрабандному спрутові» Луганської області губернатор і запросив гостей. Тригодинна розмова була важкою й іноді більше схожою на очну ставку (про це докладніше в наступному матеріалі): прозвучало багато слів на підвищених тонах і взаємних звинувачень. Якщо ж залишити емоції за кадром, напрошується кілька очевидних висновків.
КОНТРАБАНДА В НАПІВТОНАХ
Той факт, що тіньові потоки вантажів і товарів йдуть із «ЛНР» до України і навпаки всі учасники засідання після тривалих дискусій визнали. Проте їх оцінки в масштабах і назвах цих фактів розійшлися. Член комітету, народний депутат, обраний по одному з округів в Луганській області Юрій Гарбуз резюмував убік правоохоронців, що сигнали про контрабанду за низкою позицій (продукти харчування, енергоносії, ліс) надходять і треба б їх пояснити.
У свою чергу глава управління СБУ в Луганській області Олег Козловський пояснив, що з 746 км держкордону 358 контролюється українською владою, при цьому лінія розмежування з «ЛНР» проходить переважно річкою Сіверський Донець, що робить неможливим провезення по ній контрабандних товарів. «Якщо говорити про контрабанду, то існує єдиний контрольно-перепускний пункт, який розташований в Меловому, де провозять міжнародні вантажі. Він працює дуже мляво — 5-7 машин», — пояснив він. За рік на цьому пункті пропуску СБУ відкрило два кримінальні провадження за ст.201 УК «контрабанда» (за провезення метанолу і устаткування для трубопроводів, і військове обладнання). Також виявлялися факти провезення наркотичних засобів у невеликій кількості, незаконне перекачування нафти.
Заступник Генпрокурора, головний військовий прокурор України Анатолій Матіос додав, що завдяки запуску на сході спеціальних мобільних оперативних груп кількість затриманих колон із нелегальними вантажами за два місяці впала спочатку з 168 до 10 автомобілів, потім до 2—3 вантажівок.
Про позитивні результати в боротьбі з контрабандою говорить і полковник податкової міліції, начальник підрозділу податкової міліції «Фантом» в зоні проведення АТО Олександр Власов. Якщо раніше хабар за провезення однієї хури був 1,5 тисячі, то зараз — 150 тисяч гривень. Стало небезпечніше возити, говорить він.
Почуті факти, скажімо прямо, не вражають. Саме тому вони викликали бурхливу критику з депутатського боку, мовляв — це фікція. У відповідь Козловський заявив, що «контрабанди як такої немає», а є перевезення невеликої кількості товарів через Лопаткіно, Золоте і Станицю Луганську. Такий результат, за його словами, пояснюється законодавчими дірами. І додав, що готовий пройти перевірку на детекторі брехні на предмет того, чи отримував він хабарі за контрабанду за рік.
Куди ж тоді поділася контрабанда? Диявол криється в деталях. Контрабандою згідно з законом вважається незаконне переміщення вантажу через офіційний кордон з іншою країною. Де-юре його ніхто не змінював з РФ, але за фактом між територіями окупованими і підконтрольними українській владі лінію розмежування встановлено відповідно до Мінських домовленостей. Це «сіра» зона, де і виникають більше всього запитань. «До 400 метрів, де встановлено мінні поля, перебування будь-якого транспортного засобу — законно і довести замір людини, коли він говорить, що везе папір, а це не так, важко. Немає жодної норми закону, яка б унормувала або давала б список товарів, які не можуть перебувати в зоні до 400 метрів», — пояснив головний військовий прокурор України Анатолій Матіос. Відсутнє і жорстке покарання за такого роду порушення. На це і «б’ють» правоохоронці. Перший висновок — де-юре контрабанди по лінії розмежування немає, але де-факто всі розуміють, що вона присутня, лише називається інакше.
Другий висновок, за словами правоохоронців, — відсутність права конфіскації транспортних засобів часто зводить нанівець їх роботу щодо виявлених порушень. Не вилучену машину відпускають, далі йде подання зафіксованого факту до суду, і лише за його рішенням можлива конфіскація товару і транспортного засобу. А хури ганяють і далі.
КАДРИ ВИРІШУЮТЬ УСЕ?
Третій — кадри. На думку народного депутата Семена Семенченка, проблема незаконного переміщення товарів або вантажів через лінію розмежування «загрожує національній безпеці» і сюди залучено правоохоронців. «Хочу, щоб ви перестали ховати голову в пісок і працювати по вертикалі лише в середині», — звертається він убік правоохоронців. Якщо з цим вони не можуть впоратися самі, то, за словами нардепа-комбата, навести лад у керованості військової вертикалі повинні допомогти начальник Генштабу і міністр оборони.
«Це питання відповідальності окремих командирів військових підрозділів», — заперечив депутатові Матіос. За його словами, були випадки, коли присутні військові прокурори у складі мобільних груп боротьби з контрабандою фіксували конфлікти, коли військові блокували роботу за допомогою застосування зброї. Чи затримали когось на кордоні за хабарі, поцікавилися у нього депутати. «Через корупцію відкрито 13 кримінальних проваджень щодо 13 осіб. На даний момент вже засуджено 8 осіб з конфіскацією майна, які були затримані. Це за цей рік», — розповів головний військовий прокурор України. Напевно, попереджуючи питання нардепів про непереконливість таких аргументів як демонстрація ефективності роботи судової вертикалі, Матіос додав, що результат «критичний» через діри в законодавстві і натякнув, що корупцію на кордоні складно перемогти без вирішення питання підвищенням зарплат.
Все це є, погоджується голова парламентського комітету з питань запобігання і протидії корупції Єгор Соболєв. Проте списувати організацію незаконних товарних потоків лише на військових — не логічно, вважає він, адже до процесу залучені всі органи, які працюють на лінії розмежування. «Контрабанда не просто є. Вона переважно «з’їла» керівництво правоохоронних органів і, що найстрашніше, — командирів ЗСУ. Ми мали до засідання розмову в місцевій прокуратурі без камер, і я запитав, скільки командирів ЗСУ залучено до контрабанди. Відповідь: всі, хто стоять на лінії зіткнення, на жаль, в цьому», — розповів він у розмові з «Днем» після зустрічі. Проте конкретних фактів не зміг навести.
У питанні кадрів є ще один момент, про який часто забувають, але його існування істотно впливає на роботу людей на кордоні. Йдеться про брак оперативників. Недокомплект у Луганськом СБУ — 52%, в МВС — 1600 співробітників.
КУДИ ВЕЗУТЬ ЛІС?
Відкритим поки що залишилося і питання вивозу лісу з Луганської області. За словами секретаря об’єднання громадських організацій «Старобільської координаційної ради» Володимира Козачка, місцеві активісти передавали кілька разів факти про незаконну вирубку, але правозахисники спустили їх на гальма. «Лише певна кількість автомобілів возять ліс: дуб, ясен та інші породи дерев... Їхні номери відомі. Місто обвішане камерами, тут все прозоро», — резюмував він. У відповідь — факти бачили, не підтвердилися, зараз передивляємося, шукаємо докази.
ЯК ЗУПИНИТИ «ТІНЬОВІ» ПОТОКИ?
«Чи є у вас відчуття, що проблему вирішуватимуть?», — поцікавився «День» у Туки. «Була складна розмова. Думаю, наведемо лад», — резюмував він після засідання. За словами керівника Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, зараз СБУ і МВС «реагують на наші зауваження, робота є...». «Контрабанда зменшилася на 70%. Це видно за кількістю автомобілів», — пояснив він. Проте особливо радіти не варто. Як вибілити «сірі» потоки на Сході?
Тука пропонує починати з реформи судів, підсилити заходи відповідальності за контрабанду для водіїв і експедиторів. «Треба забирати у власників транспортних компаній такі машини», — підсумовує він. І останнє — відкрити логістичний центр у Станиці Луганській, де українську продукцію зможе купити і населення з окупованих територій.
Нардеп Олег Барна вважає, що треба внести зміни до порядку про користування майном, вилученим при виявленні порушення під час перетину лінії кордону з «ЛНР». Він пропонує відправляти виявлені товари (без документів) на потреби армії або населення регіону.
З двома попередніми згоден Власов і від себе додає, що фіскали просять надати їм статус учасників АТО, адже вони щодня під прицілом. Олег Козловський нагадує про необхідність норми, яка дозволяє службам на кордоні конфісковувати автотранспорт порушників.
З цими пропозиціями комітети звернулися до КМУ і до колег по парламенту, каже Соболєв, аби оперативно їх вирішити. Зі свого боку також додає, що особливу увагу треба приділити питанню підвищення зарплат в правоохоронних органах, де зараз приховано багато корупційних ризиків.
КОМЕНТАРI
Анатолій МАКАРЕНКО, колишній голова Державної митної служби України:
— Є дві проблеми. Перша — треба чітко відокремити незаконні переміщення вантажу через лінію розмежування від реальної контрабанди. По лінії розмежування — чисте мафіозне переміщення вантажів і ситуація там непроста. Створили величезний бізнес, тому що будь-яка заборона створює бажання її обійти. До України везуть вугілля, контрафактні сигарети, алкоголь, від нас — продукти харчування і ширвжиток. Друга проблема — близько 600 км неконтрольованого держкордону на сході країни. І там ніхто не бачить, що відбувається. А варто було б, адже саме там спостерігаються контрабандні потоки з Росії. Аби припинити незаконне переміщення вантажів, треба прийняти політичне рішення. В жодному разі не ухвалювати закон про ще одну вільну економічну зону, адже в Криму її створили, набили шишки і зараз блокують півострів. Потрібно йти іншим шляхом. Основні продуктові вантажі везуть не на возах, а транспортують їх оператори торгівельних мереж. Тому перше — подивитись ці мережі, хто куди постачає, перевірити постачальників і перевізників (їх усі знають), у разі порушення на кордоні просто забирати ліцензію у таких перевізників. Ловити на кордоні — означає створювати людям бізнес, підвищувати ставки. Крім того, я підтримую ініціативу із запуском легальних логістичних центрів і продуктових хабів на кордоні з окупованими територіями. Є ще один варіант — закрити кордон взагалі.
Сергій ТАРУТА, колишній голова Донецької ОДА:
— Проблему можна вирішити, якщо буде дозвіл на провезення певної категорії товарів, створять список компаній, які зможуть возити. Будь-яка заборона завжди супроводжується спробою появи інших схем... Зовнішня інформація, яка надходить, вказує на те, що якщо об’єми на Сході і знизилися, то несуттєво. І найголовніше — постійно відбуваються всілякі вибухи на нашій території (не на тій) автомобілів, залізничних потягів, аби спровокувати тих, хто не увійшов до акцептованого усного списку, і щоб вони пішли за тіньовою, контрабандною схемою. На жаль, поки що все це залишається. Сподіваюся, що зусилля силовиків, прокуратури, в особі Матіоса (на нього покладаю великі сподівання) змінять ситуацію... КМУ повинен розробити регламент провезення такої продукції разом зі службами, які беруть участь (податкова, прикордонники, міліція, військові, СБУ). У чому сьогодні проблема? Коли відбувається зміна людей на блокпостах, разом з ними змінюються і правила проїзду. Інколи створюються штучні перешкоди для тих, хто в переліку акцептованих компаній.