Серед проблем «Укрзалізниці», мабуть, найбільша — це збитковість сектору пасажирських перевезень. Досі вона вирішувалася в основному за рахунок так званого перехресного фінансування, тобто збитки від пасажирських перевезень перекривалися рентабельними вантажними. При цьому залізничники нерідко перебирали, і тоді звучали протести промисловців та бізнесу.
Щоб допомогти залізничникам вийти з цього зачарованого кола, аналітики консорціуму «Менеджмент консалтинг груп» пропонують масово запроваджувати нові, додаткові послуги для пасажирів. А для визначення їхніх смаків та потреб провели спеціальне дослідження...
У результаті опитування дев’яти груп по вісім чоловік, що формувалися за віковим принципом — від 18 до 35 і більше років, виявилося, що пасажири підтримують запровадження додаткових послуг на залізницях, адже нинішнім сервісом вони, м’яко кажучи, не задоволені...
На вокзалах не вистачає залів для курців, інтернет-кафе та служби виклику таксі, а у поїздах далекого сполучення — кімнат для перевдягання, пунктів обміну валют і медичного обслуговування, вважають опитані пасажири. Деяким із них також конче необхідно мати доступ до інтернету й телефонних карток прямо в поїзді, іншим — спеціальні вагони для матерів з дітьми та ковдри у швидкісних електричках... Купуючи квиток, пасажири хочуть платити власне за перевезення (без затримки), облаштованість купе та вагону, чистоту в ньому, охорону, послуги провідника, медичні послуги, а також технічне оснащення вагону (можливість підзарядити мобільний телефон, ноутбук тощо).
Опитані пасажири також хотіли би бачити у вагонах на спеціальних моніторах оперативну інформацію про зупинки (нинішню і наступну). А ще вони б із задоволенням читали на цих моніторах новини. «Хай буде рухома стрічка із назвами зупинок. А то пробурчав щось у гучномовець — і не зрозуміло. І хай на екранах новини дають замість газет. Хто хоче — дивиться, хто не хоче — ні», — наводять цитати з висловлювань респондентів аналітики МКГ. А ще, зважаючи на значну аварійність на вітчизняних залізницях, пасажири, відповідно до опитування, хочуть страхуватися від подібних випадків, більше того — обирати умови договору та компанію-страховика.
Як на такі побажання відреагують залізничники, поки невідомо. Як сказав «Дню» керівник аналітичної групи консорціуму Дмитро Підтуркін, з результатами дослідження першими ознайомили ЗМІ, а до залізничників вони потраплять протягом тижня. Проте він сподівається, що побажання пасажирів все ж не залишать байдужими головних залізничників країни, адже, за його словами, це не прості примхи вічно невдоволених пасажирів, а ще й успішний бізнес-проект... «Надання додаткових послуг пасажирам — це один із напрямків зниження збитковості пасажирських перевезень. «Укрзалізниця» це розуміє й останнім часом активно поліпшує якість обслуговування. Однак упроваджувати та просувати додаткові послуги, на нашу думку, мають спеціалізовані компанії. Або ж державні, підпорядковані «Укрзалізниці», або приватні», — вважає Підтуркін.