Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Якими можуть бути дороги в Україні

Про польський досвід будівництва та догляду за інфраструктурою
3 грудня, 2014 - 11:08
УКРАВТОДОР
ЩОРОКУ УКРАЇНА ВИДІЛЯЄ МІЛЬЯРДИ НА БУДІВНИЦТВО ТА РЕМОНТ ДОРІГ. ТАК 2014 РОКУ, ЗА ДАНИМИ «УКРАВТОДОРУ», НА ЦЕ ПІШЛО МАЙЖЕ 6 МІЛЬЯРДІВ. УТІМ, ЯКІСТЬ ДОРІГ ПОТРЕБУЄ КРАЩОГО / ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Поляки переконані, що для будівництва хороших доріг потрібно дві речі — дуже хороший проект і фінансування з боку ЄС. Протягом останнього десятиліття Варшава успішно поєднує ці чинники і впевнено розвиває свої автошляхи. Під час прес-туру до Польщі кореспондент «Дня» на власні очі переконався, наскільки далеко просунулися поляки в дорожній справі.

•  Будівництвом автошляхів займається Генеральна дирекція національних доріг та автострад Польщі (ГДНДА) — аналог нашого Укравтодору. Її речник Ян КРІНІЦКИЙ розповідає, що більше, ніж 10 років тому, Польща почала отримувати фінансування від ЄС на проекти інфраструктури. Але перед цим польський уряд розробив дуже складний проект з розбудови автошляхів, щоб дороги були хорошими і безпечними.

За словами Яна Крініцького, до будівництва доріг також залучили приватні фірми, оскільки «якщо надати контроль над дорогами одному оператору, монополісту, — це буде дуже погано для Польщі». До 2037 року ці автошляхи знаходитимуться у власності приватних компаній. Це робиться для того, щоб вони могли відшкодувати кошти від будівництва. Після цього дороги передадуть «в належному стані до державної власності».

Вже на початку поляки розуміли, що деякі з магістралей будуть платними. Нині у Польщі три відрізки платних доріг — А1, А2, А4. Звісно, якщо водії не хочуть сплачувати гроші за комфорт, то можна скористатися безкоштовними, але менш зручними дорогами...

•  Представник Генеральної дирекції Мацей ЗАЛЕВСЬКИЙ підкреслив, що у Польщі платні саме «принципові дороги». «Коли йдеться про оплату, то беруть до уваги конфігурацію машини, враховують дозволену вагу. Для приватних автомобілів — це 2,5 євро за 1 км. Водії вантажівок сплачують більшу ціну за проїзд цими дорогами, оскільки для них інші критерії. Зокрема — максимально дозволена маса і вид двигуна цього авто. Для вантажівок ціни можуть варіюватися між 8,5—12 євро за км»,    — розказав пан Залевський. Він додав, що польські розуміють і добре ставляться до доріг «найвищого гатунку», тож якогось спротиву з боку поляків щодо практики платних доріг не було. Для того, щоб проїхати по одній з цих доріг, водії можуть сплатити за проїзд або на місці, або через Інтернет чи смс-повідомлення.

•  Під час прес-туру журналісти також побували у Центрі управління рухом (ЦУР), який займається моніторингом частини автостради А2. Директор Центру Томаш ЯНІКОВСЬКИЙ розповів, що ця установа відслідковує ситуацію на дорогах. Завдяки спеціальним електронним табло Центр може негайно повідомляти водіїв про погодні умови чи будь-які інші важливі обставини. Спеціальні камери, якими обладнано цю ділянку дороги, фіксують всі інциденти, порушення ПДД, а робітники Центру негайно інформують про ці випадки поліцію. Окрім цього, водії також можуть зв’язуватися з ЦУР, щоб повідомити про аварії тощо. Нині у Польщі функціонує три таких центри. Другий слідкує за дорогою А4 в об’їзд Вроцлава. Третій — стежить за рухом у тунелі між містами Бельсько-Бяла та Живець.

•  За словами Мацея Залевського, ЦУРи поки що працюють як пілотні проекти. Центр, який показали журналістам, працює з моменту відкриття секції дороги між Стриковим та Коніном, і йому трохи більше п’яти років. У майбутньому планується побудувати більше таких установ. Оскільки вони «керуватимуть важливими маршрутами перевезень — як національного, так і міжнародного значення». «Цей центр відіграє важливу роль у підтримці безпеки на дорогах. З одного боку ми можемо спостерігати за багатьма водіями, які поводяться небезпечно. З іншого — це також підіймає усвідомлення того, як слід поводитися на дорозі та серед водіїв. Понад те, роботу цього центра можна назвати пасивною безпекою. Ми підтримуємо постійний контакт з метеорологічними станціями, то можемо сказати, що температура падає, то підвищується вологість, і це робить небезпечними автошляхи. Тож ми можемо таким чином запобігати майбутнім аваріям, інформуючи водіїв про умови.

•  Окрім надсучасних доріг для автомобілів, Польща може похизуватися й дорогами для... тварин. Поляки дуже серйозно ставляться до проблем із навколишнім середовищем. Тому у Польщі є спеціальні дороги для того, щоб тварини не вибігали на автостради і безперешкодно та безпечно могли переходити через магістралі. Це зокрема тунелі під магістралями та всілякі переходи під і над дорогами для тварин будь-яких видів та розмірів. За словами Яна Крініцкого, люди також займаються моніторингом цих доріг, щоб зрозуміти чи звикли до них тварини. Він також додав, що проїзд по цим дорогам будь-яким персональним транспортом — велосипедом чи мотоциклом заборонено.

•  Європейський союз профінансував польські проекти доріг та надав Варшаві 10,37 млрд євро. Як запевняють у ГДНДА — це фактично покрило 80% витрат на будівництво. «Дуже важливо підготувати хороші документи та проекти для ЄС, щоб отримати гроші. Рецепт дуже простий — зробити ефективний проект для всієї інфраструктури вашої країни. Якщо Україні потрібна якась допомога, то ми готові поділитися своїм досвідом у підготовці таких проектів, і зокрема тим, що слід робити, щоб добитися такого ж успіху, як Польща», — відзначив Ян Крініцкий. Хтось з українських журналістів пожартував: «Це у нас тільки в Укравтодорі все зникає...» Пан Крініцкий також додав, що подібний підхід — хороша можливість для того, щоб поліпшити всю інфраструктуру країни. «Якщо ви витрачаєте гроші на дороги, це має бути добре для всієї країни та її економіки, оскільки це дозволить отримувати гроші іншими шляхами», — наголосив він. Речник ГДНДА також зізнався, що без грошей ЄС Польщі «було би складніше досягти такого результату. Це для нас дуже важливо, оскільки половину наших доріг побудовано на фінансування ЄС», — відзначив Ян Крініцкий. Однак про корупцію не доводиться говорити, оскільки контроль над коштами, які надходять на дороги, здійснюється аж з двох столиць — Варшави та Брюсселю. У польському уряді є спеціальний відділ, який слідкує за всіма проектами, що стосуються інфраструктури — Центр транспортних проектів. Ну а без моніторингу та звітності перед ЄС навряд чи Польща чи інші країни ЄС могли б отримувати кошти на свої проекти...

Автор висловлює подяку Посольству Польщі в Україні, а також Генеральній дирекції національних доріг та автострад Польщі за сприяння в цій поїздці.

Ігор САМОКИШ, «День», Київ — Варшава — Київ
Газета: 
Рубрика: