Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

За транспортні незручності платитимемо більше?

Можливе подорожчання на 20 — 25% проїзду в маршрутних таксі знову не принесе додаткового комфорту пасажирам
25 лютого, 2010 - 00:00

В українських містах найближчим часом може подорожчати проїзд у автотранспорті. Перші дзвіночки цінового злету вже пролунали в столиці. Днями голова Київської міської організації роботодавців-перевізників «Столиця» Валерій Ліпецький заявив про можливе подорожчання перевезень київськими маршрутками на 20 — 25%. Чи існують варіанти уникнення подорожчання проїзду в міському транспорті та які є варіанти для вирішення транспортної дилеми, коли вартість проїзду зростає, а зручностей при цьому не додається? Про це «День» запитував у транспортників та експертів.

Нагадаємо, що востаннє тарифи в приватних маршрутках підвищували після страйку перевізників у березні 2008 року. А вже у жовтні того ж таки року тарифи зросли й у комунальних маршрутках. Зараз для збільшення тарифів кожен перевізник, який працює на конкретних маршрутах, повинен підготувати економічне обѓрунтування підвищення тарифів і подати їх до Головного управління транспорту міської державної адміністрації. І тільки вже після цього підвищувати ціни. За інформацією Ліпецького, в столиці вже три перевізники розробили і подали на затвердження оновлені тарифи.

Відповідаючи на запитання «Дня» про масштаби подорожчання проїзду, президент Всеукраїнської асоціації автомобільних перевізників Віталій Рева не відкинув варіант, що ціни зростуть у більшості міст. За його словами, основні аргументи на користь цінового росту — постійне зростання складових тарифу (вартість пального, заміна запчастин, зростання орендної плати, зарплатні тощо). Перевізники ж не можуть працювати собі у збиток, говорить він.

«Протягом 2009 року ціни на пальне всередині країни зросли на 46%. Оскільки в минулому році організації, які надавали транспортні послуги, стримували зростання тарифів, то, безумовно, що в 2010 році «тарифна пружина» випрямиться», — говорить «Дню» кандидат економічних наук Андрій Новак. Наскільки стрімким буде таке випрямлення, залежить від запасу технічних та фінансових можливостей конкретних перевізників у кожному місті, вважає експерт.

Однак від підвищення цін на проїзд постраждають і самі перевізники, упевнений Новак. Адже різке зменшення доходів на тлі посилення безробіття змусить пасажирів із приватного транспорту пересісти на значно дешевший комунальний. За прогнозами Новака, в середньому від подорожчання проїзду приватні перевізники втратять до 15% пасажиропотоку. Тому потрібно шукати шляхів стримування ціни, пропонує експерт.

Новак вважає, що своєчасна компенсація перевізникам коштів за проїзд пільгових категорій громадян допоможе втримати тариф. За оцінками Реви, на такі цілі в межах країни у 2009 році мали виділити 400 мільйонів гривень. Цього року, говорить він, потрібно не менше. «Якщо цього не станеться, то спрацює природний економічний фактор», — говорить Новак. «І тариф зросте на 20 — 30%», — додає Рева.

У разі ж подорожчання проїзду не вдасться зняти й питання якісного надання транспортних послуг. Довжелезні черги на зупинках і вщент забиті маршрутки та автобуси — цілком звична картина вранішнього та вечірнього Києва... Коли стоїш у десятиметровій черзі, щоб потрапити в маршрутку, а потім ще годину — в автомобільних пробках, одразу задаєшся питанням, чому ціни зростають, а якість — у кращому разі, не погіршується? Чому не збільшується кількість маршруток у години пік?

Проблеми з якістю визнають і самі автоперевізники, але при цьому ще й додають, що розв’язати це питання не вдасться й після подорожчання проїзду на 20 — 25%. Так, Ліпецький говорить, що очікуване підвищення ціни проїзду тільки допоможе покрити подорожчання пального, заміну запчастин, плату за оренду, зростання зарплатні тощо. Тільки якби величина складових тарифу залишалася незмінною, гроші від підвищення могли б дійсно піти на поліпшення якості перевезень, додає він.

Низька якість будь-яких послуг пояснюється поганою конкуренцією на ринку, натомість дає своє пояснення ситуації, що склалася, Новак. «Якщо зростає конкуренція на кожному окремому маршруті, то, звісно, приватні автоперевізники намагатимуться підвищити якість своїх послуг і отримати більшу кількість клієнтів. Якщо ж очевидної конкуренції не буде, то всі послуги надаватимуться мінімально», — говорить він.

На думку Новака, саме принцип конкуренції погано спрацьовує в столиці. Так, пояснює експерт, на перший погляд, у Києві значно більше автоперевізників, ніж у будь-якому іншому українському місті. Однак, якщо розглянути окремі маршрути, то помітно, що на них працює державний комунальний транспорт та ще один чи два приватні перевізники. «Це не конкурентна ситуація, зважаючи, що Київ — великий мегаполіс», — говорить він.

Натомість Віталій Рева пропонує підвищувати рівень транспортного комфорту, створивши спеціальну інвестиційну програму для закупівлі рухомого складу. При цьому, звичайно, не варто мріяти про втілення у життя в Україні німецького досвіду, коли мерія купує автобуси і передає їх безкоштовно на три роки в оренду перевізникам, а потім за мінімальну ціну продає їм. Однак створити певні інвестиційні преференції можна, переконаний він.

Щоб зменшити тисняву в автотранспорті, Рева також пропонує містам краще продумувати систему транспортних перевезень населення. У ній потрібно чітко визначити, де рухаються великі автобуси, маршрутки, тролейбуси і метро. А не так, що за одним маршрутом їздять всі види транспорту, а за іншим — тільки один, говорить Рева. За його словами, саме із врахуванням потужності пасажиропотоку потрібно проводити конкурси з розподілення транспортних маршрутів у місті, а не так, що виграє той, хто більше заплатить. На думку Реви, якщо влада всерйоз не візьметься за це питання, то всі тонкощі українського транспортного «комфорту» сповна відчують футбольні фанати, які приїдуть на Євро-2012.

ДО РЕЧIІ

У міжміських перевізників також дилема, і не лише з ціною за проїзд. Поширеним явищем стала масова відміна рейсів у зв’язку з погодними умовами, констатують у Міністерстві транспорту та зв’язку України, Так, виконуючий обов’язки міністра Василь Шевченко днями доручив Державній адміністрації автомобільного транспорту вивчити ситуацію із численними відмінами автобусних рейсів, ретельно проаналізувати причини, з яких перевізники скасовують рейси, та вжити всіх заходів для мінімізації їхньої кількості.

«Наше завдання — забезпечити стабільну роботу транспортно-дорожнього комплексу, зокрема, безперебійний рух автотранспорту та перевезення громадян, — цитує Шевченка прес-служба міністерства. — У період складних погодних умов людям як ніколи потрібне стабільне транспортне сполучення». На думку міністра, кількість рейсів, які експлуатуються з обмеженнями, не може вимірюватися сотнями, адже над розчищенням автошляхів цілодобово працює приблизно дві тисячі дорожників. «Якщо ми інформуємо, що проїзд автошляхами України забезпечено, то, відповідно, причин для скасування автобусних рейсів не може бути», — зауважив він.

Нагадаємо, що останнім часом збільшилась кількість рейсів на міжобласних автобусних маршрутах, що скасовані або експлуатуються з обмеженнями у зв’язку зі складними метеорологічними умовами. Проте часто під прикриттям негоди перевізники скасовують рейси, котрі, на їхню думку, є нерентабельними: наприклад, до віддалених населених пунктів, переконані в міністерстві.

На сьогодні вартість проїзду в маршрутках становить від 1,5 до 2,5 грн.

Щодня в Києві працює близько 2,3 тис. маршруток різних форм власності. А фірм-перевізників на ринку — більше шести десятків.

За даними голови Київської міської організації роботодавців-перевізників «Столиця» Валерія Ліпецького, тільки в 2009 році в столиці було закрито 25 автобусних маршрутів.

У 2009 році на компенсацію перевізникам за проїзд пільгових категорій громадян в межах країни обіцяли виділити 400 мільйонів гривень. Цього року, зазначають фахівці, потрібно не менше. Якщо ж своєчасних компенсацій не буде, тариф, за прогнозами, зросте на 20—30%

За оцінками експертів, протягом минулого року ціни на пальне в Україні зросли на 46%.
Наталія БІЛОУСОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: