Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Забуті гавані

28 лютого, 2008 - 00:00

Мінтрансзв’язку та Мінфін не контролюють надходження портового збору від 26 морських портів, якими володіє Україна.

За перебування суден в портах і надання їм різноманітних послуг справляються цільові портові збори. Такі давні традиції судноплавства, закріплені як внутрішнім законодавством окремих країн, так і принципами міжнародного морського права. В Україні вказані збори регулюються Кодексом торговельного мореплавства та положенням «Про портові збори», якими визначено, що суми, одержувані портами від портового (адміністративного) збору, спрямовуються до доходної частини державного бюджету.

Аудитори Рахункової палати нещадавно перевіряли, як справляється портовий збір у портах Одеської, Миколаївської та Херсонської областей. Проаналізувавши потім відповідні звіти, колегія Рахункової палати дійшла висновку про незадовільну ситуацію. Як відзначають аудитори, вона склалася внаслідок неналежного контролю з боку Міністерства транспорту та зв’язку, а також законодавчої неврегульованості порядку планування, справляння та звітності щодо портового (адміністративного) збору.

Мінтранзв’язку та Мінфін, всупереч вимогам Бюджетного кодексу, не розробили методику і правила планування надходжень збору. У таких умовах у 2005—2007 роках Мінфін самостійно здійснював розрахунки попереднього прогнозу доходів державного бюджету від портового збору на базі даних суднообсягу, отриманих від Мінтрансзв’язку ще 2003 року. Як наслідок, зафіксовано систематичні перевиконання планових обсягів цього збору у 2005—2007 роках (від 38,6 до 114,9%).

Нині вже ліквідований державний концерн «Укрморпорт» питаннями планування та організації стягнення збору до державного бюджету взагалі не займався і не контролював щодо цих питань порти. У фінансових планах морських торговельних портів, на рахунки яких надходять суми портових зборів від судновласників, обсяги відповідних надходжень взагалі, внаслідок відсутності планування, окремо не передбачались. Мінтранзв’язку також практично усунулося від виконання контрольних функцій. За цей час було проведено лише дві ревізії із зазначених питань в держпідприємстві «Морський торговельний порт «Южний». У решті портів перевірок не було взагалі. При цьому, на порушення чинного законодавства, Мінтранзв’язку в 2005 році безпідставно надало право на знижки у розмірі від 30 до 50% до ставок портових зборів для суден закордонного плавання.

Аудитом встановлено, що внаслідок нормативної невизначеності порядку подачі капітану порту інформації щодо затримки судна у випадку несплати зазначеного портового збору мають місце систематичні порушення вимог чинного законодавства щодо заборони судну виходити з порту без сплати збору. Це призвело до порушення термінів сплати у 657 випадках на загальну суму 431 тисяча гривень.

Більше того, портовий (адміністративний) збір взагалі не включено до переліку загальнодержавних податків і зборів (обов’язкових платежів). Законодавче невизначення переліку платників збору, порядку та термінів зарахування його до державного бюджету не дозволяє здійснювати дієвий контроль за станом його справляння. Висновок за результатами аудиту, як повідомляє прес-служба Рахункової палати, направлено Мінтранзв’язку для реагування, а також поінформовано Мінфін та парламентський комітет з питань транспорту і зв’язку.

ДО РЕЧІ

Кабінет Міністрів України ухвалив рішення про ліквідацію державного концерну «Укрморпорт». Для цього створена ліквідаційна комісія на чолі із заступником міністра транспорту й зв’язку Ігорем Урбанським. Нагадаємо, що держоб’єднання «Укрморпорт» створене в грудні 2002 року, коли Міністерством транспорту керував Георгій Кирпа, з метою координації господарської діяльності державних портів України, насамперед, тарифної політики на послуги, а також для раціональнішого використання їхніх потужностей. Восени 2005 року міністр транспорту і зв’язку Віктор Бондар заявив про ліквідацію «Укрморпорту», однак через рік, у листопаді 2006 року, з ініціативи Миколи Рудьковського, який прийшов на його місце, уряд розпорядився відтворити держконцерн «Укрморпорт», що об’єднав всі державні порти України.

У серпні 2007 року Президент України Віктор Ющенко указом припинив дію розпорядження Кабінету Міністрів про створення держконцерну «Укрморпорт» і постанови про затвердження статуту держконцерну. Тоді ж Президент звернувся до Конституційного Суду з поданням щодо конституційності цих документів. Однак КС визначенням від 6 грудня відхилив подання Президента у зв’язку з відсутністю правового обгрунтування невідповідності рішень уряду Конституції країни.

Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»
Газета: 
Рубрика: