Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Залізнична солянка

Україна і Росія зміцнюють співпрацю транспортних відомств
6 червня, 2006 - 00:00
ФОТО З АРХIВУ «Дня»

Головна новина, яку почули журналісти на спільній прес-конференції генерального директора «Укрзалізниці» Василя Гладких і глави ВАТ «Российские железные дороги» Володимира Якуніна, полягала в тому, що тарифи на пасажирські залізничні перевезення в Україні буде підвищено з 12 червня. Відповідний наказ, за словами Гладких, підписано і зареєстровано Міністерством юстиції. Підвищення становитиме в середньому до 43% (раніше «Укрзалізниця» заспокоювала, що в червні для пасажирів квитки на залізничному транспорті подорожчають в середньому на 34%, оскільки вартість додаткового збору при їхній купівлі не зміниться).

Інше спірне питання — про запровадження харчування в потягах (проти цього різко виступив Антимонопольний комітет України), як сказав Гладких, виноситься на обговорення громадськості. При цьому глава «Укрзалізниці» зазначив, що 1 червня, в ході своєї поїздки до Донецька, він провів опитування пасажирів купе потяга, в якому їхав, і понад 90% з них висловилися за запровадження харчування. Цікаво, чи була б їхня позиція такою ж, якби вони його заздалегідь скуштували?

Як би там не було, «Укрзалізниця», очевидно, збирається твердо проводити тарифну реформу, спрямовану на те, щоб згладити різницю в тарифах між перевезеннями пасажирів і вантажів та усунути існуючу систему перехресного фінансування. Надалі планується підвищити тарифи на пасажирські залізничні перевезення на 10% — з 1 січня 2007 року, потім ще на 10% — з 1 квітня і знову на 10% — з 1 липня 2007 року.

Явно підтримуючи колегу, Якунін поділився російським досвідом регулювання тарифів. Ціни в РФ регулюються щорічно Федеральною службою з питань тарифів за пропозицією «РЖД» і російського Мінтрансу. Для вантажних перевезень тарифи коректуються нижче за рівень інфляції. У пасажирських перевезеннях є два сектори. Регульований (плацкартні вагони) коректується на рівні інфляції. У нерегульованому секторі (купейні вагони і СВ) тарифи встановлюються, виходячи з ринкового попиту.

Що стосується запровадження харчування в потягах, то Якунін визнав: щодо включення харчування до вартості залізничних квитків у Росії «не все ще виходить», але запевнив, що кращої солянки, ніж у російських потягах, ніде немає.

Нарівні з проведенням узгодженої тарифної політики однією з основних тем на цій зустрічі головних залізничників було також зростання обсягів транзитних перевезень. І це цілком закономірно. Обсяги перевезень між Україною і Російською Федерацією 2005 року досягли 70,8 мільйона тонн, що все ж менше проти 2004 року на 3 мільйони тонн, або на 4,1%. У тому числі транзитні перевезення становили 39,1 мільйони тонн, що також менше рівня 2004 року більш ніж на 3 мільйони тонн (7,6%).

Залізничні відомства України і Росії збираються розвивати стратегічне партнерство в рамках реалізації програм з модернізації і реформування залізниць двох країн. «Ми за визначенням повинні співпрацювати», — сказав Якунін і пояснив: «У нас однакові стандарти, ширина колії, нормативна база». За його словами, доцільність розширення співпраці було підтверджено сторонами в ході конференції «Стратегічне партнерство-1520» (ширина залізничної колії в країнах СНД дорівнює 1520 мм), яка нещодавно пройшла в Сочі. Перспективною, як вважає Гладких, є програма створення електровоза нового покоління, яка виконується спільно з російським «Трансмашхолдингом». А його російський колега вже заглядає в більш віддалене майбутнє: є ідея створення газотурбінного локомотива.

У зв’язку з майбутнім акціонуванням «Укрзалізниці» українські залізничники збираються використати досвід реформування росіян. Його, за словами В. Гладких, «буде взято нами за основу». «Стовідсотковим власником ВАТ «РЖД» є держава — Російська Федерація», — виділив основоположний принцип акціонування по-російському Якунін. Законодавчо закріплено, що основні фонди і акції компанії не підлягають заставі, продажу чи відчуженню. У той же час ВАТ активно займається створенням дочірніх компаній, є плани з продажу частини пакетів акцій, однак у стратегічно важливих компаніях держава незмінно зберігає за собою контрольний пакет. «Ми перебуваємо на третьому етапі реформування», — зазначив глава «РЖД». Кінцева мета — створення холдингу на базі ВАТ «РЖД».

Петро ІЖИК, «День»
Газета: 
Рубрика: