Торік залізниці України перевезли на 21,5% менше вантажів, ніж 2008 року. Як повідомляється в прес-релізі Міністерства транспорту та зв’язку України, обсяги вантажних перевезень 2009 року склали 391,5 мільйона тонн, транзитних — 45,5 мільйона тонн.
Аби збільшити ці показники, 2010 року «Укрзалізниця» зважилася на зниження тарифів на перевезення великотоннажних контейнерів, що йдуть у напрямку Росія — Західна Європа — Росія. «Укрзалізниця» збільшила знижку на перевезення поїздами контейнерів через прикордонні переходи на російському кордоні з 15% до 25%. Окрім цього була надана 20% знижка для перевезення контейнерів, що йдуть до Росії, або з неї через станцію Чоп до Європи, повідомляють у Консорціумі «Менеджмент Консалтинг Груп». Нові тарифні умови планується залишити до кінця 2010 року.
Такий крок, на думку експертів Консорціуму, був зроблений для залучення додаткових вантажопотоків. Бо внаслідок економічної кризи саме тарифні умови стали визначальним фактом при виборі транспорту власниками вантажів. Виходячи з цього, залізничники впевнені, що більш доступні ціни зможуть залучити додатковий вантажопотік.
Сьогодні контейнерні перевезення — найбільш перспективна технологія перевезень у транзитному сполученні, наголошують у «Менеджмент Консалтинг Груп», але в той же час і одна з найбільш проблемних для «Укрзалізниці». Торік уплив фінансово-економічної кризи, падіння промислового виробництва та обсягів вантажоперевезень між країнами негативно позначилися на даному секторі. Зниження активності вантажоперевізників сталося як на транзитному маршруті Росія — Європа, так і на маршруті Балтійське море — Чорне море. Серед наявних технологій вантажних перевезень (контейнерних, традиційних, мультимодальних) контейнерні перевезення скоротилися найбільше — падіння показників склало близько 70%. Складність ситуації, що склалася й стала причиною активної роботи «Укрзалізниці» з розвитку саме сегменту транзитних перевезень. Було докладено чималих зусиль із запуску потяга «Зубр» (Таллінн — Рига — Мінськ — Київ — Одесса) та відновленню курсування маршруту «Ярослав» (Київ —Славкув). Проте, всупереч відкриттю нових напрямків перевезень, отримати бажаний вантажопотік так і не вдалося.
Зараз же все більш зростаюча співпраця між економіками Росії та Німеччини відкриває перед «Укрзалізницею» перспективи нарощування транзитного вантажопотоку по осі Схід — Захід, який у результаті кризи істотно «обмілів», вважають у Консорціумі. «Політика знижок» вже починає приносити свої плоди. На пропозицію «Укрзалізниці» відгукнувся найбільший світовий автовиробник — німецький концерн Volkswagen. Автогігант перевозитиме комплектуючі з Європи до Росії на свій автоскладальний завод, повідомляється в прес-релізі «Менеджмент Консалтинг Груп». Згідно з ним, керівництво української залізничної монополії має всі підстави розраховувати на підйом перевезень у напрямку «Схід — Захід». Річ у тому, що нещодавно німецькі залізниці — Deutsche Bahn — отримали контроль над перевантажувальним терміналом у м. Славкуві (Польща). Адже якраз до цього міста проходять територією Польщі «широкі» залізничні колії стандарту країн СНД, і саме Славкув може стати основним перевантажувальним пунктом у вантажних сполученнях між Німеччиною та країнами колишнього СРСР. Вочевидь, отримавши такий ресурс, Deutsche Bahn активно працюватиме над створенням ефективних логістичних проектів по осі Європа — Азія, вважають аналітики Консорціуму. У полі зору німців — формування другого напрямку функціонування широкої колії, разом із маршрутом Москва — Київ — Кошице — Відень, яким вантажі можуть доставлятися з Росії через Україну до Європи і в зворотному напрямку.
Наразі між керівництвом «Укрзалізниці» та німецьким Deutsche Bahn ідуть жваві переговори. Згідно прес-релізу, до теперішнього часу сторони зійшлися в думці, що спільними зусиллями необхідно запропонувати вантажовідправникам новий конкурентоздатний логістичний продукт. Особливу увагу планується приділяти контейнерним перевезенням до Калуги (РФ) й іншим транспортним проектам, а також розробці крізних тарифних умов.