Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Залізничників обкрадають... <BR>Як підлітки, так і злочинні групи

За дев’ять місяців цього року збитки склали 4,747 мільйона гривень
14 жовтня, 2008 - 00:00
ВАНТАЖНІ ПОТЯГИ ДЛЯ СУЧАСНИХ ЗЛОДІЇВ Є МІШЕННЮ НЕМОВ У СВІЙ ЧАС КАРАВАНИ ДЛЯ РОЗБІЙНИКІВ... / ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Кількість випадків розкрадання обладнання залізниць та крадіжки із рухомого складу продовжує зростати з кожним роком. Рідкісні випадки переростають у стабільну тенденцію. Більше того, за словами керівника експертної групи консорціуму «Менеджмент Консалтинг Груп» Дмитра Підтуркіна, також розширюється і географія злочинів та технічна забезпеченість самих зловмисників...

Зокрема, проблема розкрадання вантажів досить гостро постала ще 4—5 років тому, проте аналізуючи динаміку зростання, можна побачити, що об’єми викрадення збільшилися за 2003—2007 роки в 6—8 разів. Серед цих показників лідерами залишаються Придніпровська та Донецька залізниці, що в сумі складають до 80% від усіх випадків.

Ситуація, що склалася, за словами експертів, досить різнопланова... У ній вони виділяють (залежно від об’ємів та спланованості) три типи. До першого відносять так зване приватне розкрадання, що за об’ємами збитків є досить малим і ним займаються переважно для власних потреб або для «виживання». До другого типу відносять діяльність вже цілих організованих груп, які живуть за рахунок таких промислів. Головним елементом такого типу є мережа збуту, що насправді дуже важко піддається контролю з боку належних органів. До третього ж типу відносять розукомплектовування силових пристроїв та установок, крадіжки з поїздів товарів на замовлення, а саме металу, вугілля тощо. Злочинці в цьому випадку добре знають маршрути та час руху потягів, технічно підковані та діють фактично як організовані злочинні угруповання, з чітким поділом праці та обов’язків. Чисельність таких груп сягає двадцяти осіб та більше й збитки тут найбільш суттєві.

Причини такого роду злочинів є досить різноманітними. На думку заступника начальника Воєнізованої охорони «Укрзалізниці» Олега Колікова, вони полягають у наступному: невиконання правил перевезення вантажів залізницею, що регламентовані відповідними законами та правилами, а також недосконалість законодавства, що проявляється у багатьох випадках, коли правопорушники фактично залишаються непокараними...

Так, близько 70% зловмисників не понесуть відповідальності за шкоду, адже згідно статті 22 Карного кодексу, особи до 14 років не можуть відповідати перед законом. Згідно статті 51 кодексу України про адміністративні правопорушення, мінімальна сума крадіжки повинна становити 20 неоподаткованих мінімумів для порушення карної справи, що знімає відповідальність з левової частини крадіїв, але переважно дрібних. В цьому випадку важливе значення має правильний підрахунок збитків, адже зазвичай підраховується сума лише вкраденого без затрат на відновлення робочого стану, а ці числа відрізняються на порядок, а іноді й на два. Також, за словами Колікова, значною перешкодою у виявленні злочинців є відсутність конструктивного діалогу між місцевою владою та адміністрацією залізниці, між районною та транспортною міліцією.

Існує, між тим, й інша сторона проблеми, що пов’язана з небезпекою для пасажирів, які користуються послугами залізниці. Що може спричинити, наприклад, шматок металу, викинутий зловмисниками на рейки, або зняті конструктивні частини дорожнього полотна? Саме це зазначив заступник начальника Придніпровської залізниці Сергій Савченко. Самими матеріальними збитками тут може і не обійтись, а про це крадії замислюються в останню чергу. Адже жага легкої наживи не змушує їх думати про життя інших. Для довідки: за добу по найбільш завантаженим шляхам залізниці проходить до ста пар поїздів.

Що ж робити? Серед напрямків вирішення даної проблеми — спільні дії всіх відомств та підвищення відповідальності як з боку порушників, так і з боку пунктів по прийому металобрухту, упевнений голова комітету з питань державного соціального страхування Михайло Папієв. На його думку, дієвим рішенням міг би стати простий відбір ліцензій у «металістів» та їхнє закриття за прийом металу залізничного господарства. Розширення переліку вантажів, що мають забезпечувати воєнізованою охороною, пакетування, тара, маркування контроль на шляху слідування, підвищення швидкості руху — все це в комплексі мало б значно зменшити кількість злочинів на залізниці. Частина цих заходів буде розглянута й на спеціальному засіданні в Генпрокуратурі, що призначене на кінець жовтня.

Проте збитки від крадіжок тим часом збільшуються... За даними, наведеними заступником начальника Головного комерційного Управління «Укрзалізниці» Юрієм Меркуловим, збитки залізниць за дев’ять місяців цього року склали 4,747 мільйона гривень, що значно більше ніж за аналогічний період минулого року. Спостерігається зростання злочинів по всій території держави, а 82 % від усіх збитків припадають на крадіжки вантажів...

ДО РЕЧI

Проблема крадіжок вантажів при транспортуванні є характерною особливістю країн колишнього СРСР. У країн-сусідів подібні проблеми... Однак, наприклад, у Росії при значно більшій території та об’ємах перевезень ситуація дещо краща. Як показала практика, спільні зусилля країн можуть давати гарні результати: співпрацюючи з російськими колегами, залізницям Казахстану вдалося скоротити кількість крадіжок з рухомого складу в тринадцять разів, а матеріалів шляхів — в сім разів.

Сергій СОКОРЕНКО
Газета: 
Рубрика: