Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Засіб для пересування — знову розкіш

Особливості стагнації вітчизняного автопрому
10 лютого, 2009 - 00:00
НА РИНКУ НИНІ ЗАМКНУТЕ КОЛО: ПОКУПЦІ НЕ МОЖУТЬ ПЛАТИТИ, ЯК РАНІШЕ, А ВИРОБНИКИ, СКОРОЧУЮЧИ ВИРОБНИЦТВО, ЗМУШЕНІ ЗБІЛЬШУВАТИ СОБІВАРТІСТЬ. У ЦІЙ СИТУАЦІЇ ОЧІКУВАТИ ПОДЕШЕВШАННЯ АВТО НЕ ДОВОДИТЬСЯ... / ФОТО НАДАНЕ АСОЦІАЦІЄЮ «УКРАВТОПРОМ»

За підсумками 2008 року український авторинок зайняв сьоме місце серед європейських країн за кількістю проданих автомобілів (623 тисячі). Його зростання за рік становило 14,9%. І це при тому, що світовими автоаренами на повну вирувала криза. Натомість у нас і далі продовжували рахувати прибутки. Щоправда, недовго. Через проблеми у банківському секторі населення та підприємці зіткнулися з кредитним голодом, який, фактично, поставив хрест на автокредитуванні. Вітчизняний автопром почав пригальмовувати: у листопаді спад виробництва становив 37%, а в грудні — 16%. За оцінками експертів, кардинальне скорочення українського авторинку відбудеться вже в першій половині 2009 року.

Якщо середня вартість проданих минулого року авто перевищувала 20 тисяч євро, то тепер цифра зменшиться вдвічі. На думку президента компанії «АІС» Дмитра Святаша, люди, які раніше хотіли придбати авто за ціною —30 тисяч, сьогодні можуть викласти за нього максимум —15 тисяч.

Для виробників це означає неминуче скорочення об’ємів виготовлення продукції та переорієнтування виробництва на дешевші види авто. За словами генерального директора «Авто Інтернешнл» (офіційний імпортер Mazda і Suzuki в Україні) Олени Дуніної, обсяг продажів автомобілів може скоротитися на 45—50% у порівнянні з попереднім періодом — до 320 тисяч штук.

За даними ж директора AUTO-Consulting Олега Омельницького, у першому кварталі автомобільний ринок скоротиться до рівня 2005—2006 років. Буде падіння на 60—70%. Та й це лише завдяки тому запасу міцності, що залишився на ринку з минулого року, коли були гарні показники зростання.

«Все дуже просто: в країні має створюватися реальна додана вартість, мають створюватися робочі місця. Якщо влада зрозуміє це, то криза не продовжуватиметься довго», — вважає почесний президент корпорації «УкрАВТО» (і одночасно нардеп) Таріел Васадзе.

Тут потрібно віддати належне автовиробнику та паралельно слузі народу, що тільки прозоро натякає на майбутній негативний сценарій розвитку подій, щоб зайвий раз не баламутити суспільну свідомість. Неофіційно ж усі найбільші автовиробники в розмові з «Днем» розповідають про прямий результат кризи в галузі — скорочення персоналу у разі подальшого падіння обсягів продажів. За їхніми підрахунками, близько 30% робітників галузі може опинитися на лаві запасних на біржі праці.

Серед захисних заходів представники вітчизняного автопрому пропонують ввести квоти на імпорт автомобілів, законодавчо врегулювати вторинний ринок автомобілів, встановити граничний термін експлуатації автомобілів, забезпечити можливість їхньої утилізації та розвиток автосервісу.

Про зменшення ж вартості залізних коней виробники і дилери не хочуть говорити. Мовляв, при зменшенні попиту на авто вони й так будуть змушені скорочувати виробництво. А це призведе до зростання собівартості авто. Виходить замкнуте коло: покупці втратили доходи і не готові платити, як раніше, а виробники, скорочуючи виробництво, натомість змушені збільшувати собівартість.

На думку Омельницького, розірвати це коло все ж доведеться. Причому виходом із кризи стане зниження собівартості і корекція цін на авто, як мінімум, на величину «автомобільної» інфляції останніх восьми-десяти років. Крім того, за його словами, у 2009 році побільшає «свіженьких» авто, які забрали банки в своїх клієнтів за несплату кредитів. Таких на ринку, за підрахунками експерта, може з’явитися від 200 до 300 тисяч (всього ж в Україні налічується 700 тисяч авто, придбаних у кредит).

Але радіти потенційним покупцям зарано, вважає президент Української асоціації автомобільних імпортерів-дилерів Олег Назаренко. Масової появи на ринку таких авто не буде через декілька причин. «Сьогодні (банкам. — Авт.) важко відібрати авто, що у заставі, у його власника, бо без його згоди неможливо зняти автомобіль з реєстрації в ДАІ. Крім того, авто, що в заставі, не можна забрати без рішення суду. Тож це довга перспектива. Власник може не з’являтися на засідання суду, потім оскаржувати рішення, подаючи апеляцію. Авто за несплату кредиту у власника дійсно можуть легко відібрати й поставити його на штрафмайданчик — але продати його на практиці дуже складно», — говорить Назаренко.

Та й продавати «підтоптані» автомобілі банки не поспішатимуть. «Чекати «шари», що банки виставлятимуть авто по 0, не варто. Це все розмови. Згідно з чинним законодавством, банк ще до продажу автомобіля повинен сплатити ПДВ 20%, потім прибутковий податок — 15%. Крім того, 30% від вартості беруть компанії, уповноважені Мін’юстом для реалізації заставного майна», — підраховує президент Української асоціації автомобільних імпортерів-дилерів...

Світові рецепти

Втримати «авторинок» у різних країнах намагаються по-різному. Ось приклади деяких світових рецептів:

— у Німеччині при купівлі нового автомобіля (незалежно від країни-виробника) скасовується його транспортний збір строком на два роки. А при зміні автомобіля, що прослужив понад дев’ять років, на новий, держава сплачує власникові винагороду в розмірі 2500 євро;

— у Франції така державна винагорода коливається від 1000 до 2000 євро при заміні автомобіля, якому понад десять років, на новий з нижчим показником викидів СО2 у повітря.

Цікава політика Японії, де, за наявності власного виробництва, ставка акцизу та митний тариф на всі автомобілі будь-якої країни виробництва є нульовими. Також японський уряд планує зменшення разових (при купівлі автомобіля) та періодичних податків.

Наталія БІЛОУСОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: