Четверга із заявою такого змісту виступив віце-прем’єр-міністр, міністр будівництва, архітектури й житлово- комунального господарства Володимир Рибак. За його словами, на сьогоднішній день «відсоток готовності пішов за 80%». «Гадаю, що ми будемо з теплом, світлом і водою», — сказав віце-прем’єр. Він також повідомив, що в Міністерстві будівництва, архітектури й житлово-комунального господарства розробляється система реагування на аварійні ситуації, що можуть виникати в житлово-комунальному комплексі. «До 1 жовтня ми випробуємо цю систему, щоб швидко реагувати й не допускати таких наслідків, які були в Алчевську», — наголосив він.
Міністр палива та енергетики Юрій Бойко також днями повідомив журналістам, що Україна готова до опалювального сезону: запаси вугілля на складах ТЕС і ТЕЦ становлять близько двох мільйонів тонн і до 1 листопада зростуть до трьох мільйонів. Бойко зазначив, що «фінансова база для цього сформована, графік відвантаження погоджений обома міністерствами» (Міністерством палива й енергетики та Міністерством вугільної промисловості. — Авт. ), крім того, вже є домовленості із залізницею щодо перевезення вугілля. Що стосується газу, то, за словами Бойка, нині в сховищах зберігається 21 мільярд кубометрів. «Поповнення запасів енергоресурсів до опалювального сезону відбувається згідно з графіком, і ми надолужуємо колишнє відставання, — повідомив міністр. — Згідно з цим графіком, до 15 жовтня в сховищах буде достатньо газу для нормального проходження осінньо-зимового періоду».
Бойко також запевнив, що до кінця нинішнього року тарифи на імпортований газ не виростуть. Проте вже наступного ціни поповзуть угору. «Сьогоднішня ціна на рівні $95 за одну тисячу кубометрів триматиметься до кінця року», — пообіцяв Бойко й повідомив, що Україна й Росія планують підписати договір щодо газової сфери не пізніше 11 вересня. «Що стосується переговорів щодо газу, то ви знаєте, що були досягнуті принципові домовленості в Сочі між прем’єр- міністром нашої країни й керівництвом РФ. У світлі цієї домовленості їхнє оформлення в документальному плані щодо контрактного супроводження нами завершуються вже наступного тижня», — зазначив міністр. Він також запевнив журналістів, що до кінця жовтня буде вирішена доля міжнародного газотранспортного консорціуму, до участі в якому, як відомо, дуже прагне російська сторона.
Бойка також турбує ситуація на ринку нафтопродуктів (хоча середня роздрібна ціна бензину А-95 першого тижня вересня в найбільших мережах автозаправних станцій зменшилася на 0,9%, дизельного палива — на 0,5%).
Щоб не допустити підвищення цін, міністр виступає за те, щоб уже з жовтня ввести мито на ввезення нафтопродуктів на територію України. Як пояснив він журналістам, відкриті для імпорту нафтопродуктів кордони поставили вітчизняну нафтопереробну галузь у нерівні умови порівняно з білоруськими й російськими виробниками. До цього спричинило російське експортне мито на нафту. «Рівень цін на нафту становить $470, мита — $216. На суму цього мита російські та білоруські виробники отримують нафту, — говорить Бойко, — тому вони з самого початку мають більш вигідні умови для реалізації нафтопродуктів і більший прибуток». Однак Бойко розуміє, що введення імпортного мита може призвести до різкого стрибка цін на нафтопродукти. Тому, на його думку, «має існувати якась грань, якийсь баланс між цими процесами».
Сьогодні ж на українському ринку можна спостерігати тенденцію до зниження цін на нафтопродукти. За прогнозом Бойка, вже до середини вересня ціни на бензин А-95 зменшаться з 4,65 гривні за літр до 4,60, а на дизельне пальне — з 4,07 до 4,05 гривні за літр.
Крім мита, для стимулювання вітчизняної нафтової галузі, планується ввести ще вісім законопроектів, які сьогодні проходять експертну оцінку й готуються до розгляду у Верховній Раді. Усі вони покликані покращити інвестиційний клімат для власників нафтопереробних заводів і роздрібної мережі. Зовсім скоро побачать світ законопроекти, що передбачають введення нульової ставки на мито на ввезення в країну обладнання для нафтопереробної галузі та на ПДВ для обладнання, яке призначене для модернізації нафтопереробних заводів. Міністр підкреслив, що ці нововведення не спрямовані на додаткове наповнення бюджету.
Між тим у Бойка відразу ж з’явилися опоненти. Українська асоціація споживачів нафтопродуктів виступила із заявою, в якій ставить під сумнів твердження міністра щодо нерівних умов конкуренції. Асоціація вказує, що в РФ існують також й експортні мита на бензин та дизпаливо, які значним чином урівнюють конкурентні умови російських та українських НПЗ. Заявники вважають, що вартість транспортування світлих нафтопродуктів залізничним чи трубопровідним транспортом, як правило, вища за транспортування сирої нафти. Тому не варто говорити, що експортне мито критичним чином впливає на ринкові показники українських нафтопереробників.
Асоціація вважає підтримку фінансового становища вітчизняних НПЗ за рахунок споживачів економічно шкідливим заходом, бо введення мита на нафтопродукти може підсилити небезпеку подальшої стимуляції інфляційних процесів. Асоціація переконана, що доступності палива та його якості неможливо досягти без вільної конкуренції.