Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Заїжджай, але плати...

Вітчизняні автовиробники просять обмежити імпорт тимчасовим митом
21 червня, 2011 - 00:00
ВІТЧИЗНЯНІ ВИРОБНИКИ ПРОПОНУЮТЬ ІМПОРТЕРАМ ЩЕ ОДИН КОМПРОМІСНИЙ ВАРІАНТ — СТВОРЮВАТИ СПІЛЬНІ ПІДПРИЄМСТВА. ТОДІ ВАРТІСТЬ ГОТОВОГО АВТО ЗМЕНШИТЬСЯ НА 15 — 20%, НАСЕЛЕННЯ МАТИМЕ НОВІ РОБОЧІ МІСЦЯ, А ДЕРЖАВА — БІЛЬШЕ ПОДАТКІВ У КАЗНУ / ФОТО КОСТЯНТИНА ГРИШИНА / «День»

Асоціація автовиробників України «Укравтопром» звернулася із заявою до Міністерства економічного розвитку та торгівлі (МЕРТ) України про порушення та проведення спеціального розслідування щодо імпорту легкових автомобілів. За результатами розслідування, розраховують у асоціації, буде встановлено ввізне мито на іномарки з обсягом двигуна понад 1000 кубічних см. і до 2200 кубічних см. Причиною звернення, пояснюють в «Укравтопромі», стало значне збільшення співвідношення між імпортом і власним виробництвом, що призвело до стрімкого падіння продажів на внутрішньому ринку, скорочення обсягів виробництва й зменшення прибутків вітчизняних автозаводів.

Нагадаємо, що з 2001 року до 2006 року в Україні вже діяли спочатку спецмито в розмірі 34%, а потім — квотування імпорту російських автомобілів із обсягом двигуна 1—1,5 тис. кубічних см, яке було запроваджено за результатами спеціального розслідування, проведеного Мінекономіки України за ініціативою «Укравтопрому». І це багато в чому сприяло створенню в Україні автоскладальних виробництв.

2010 року українські автомобілебудівники випустили 82,814 тис. автотранспортних засобів, що на 19% більше, ніж 2009 року (69,534 тис. одиниць). При цьому в середньому рівень завантаження потужностей заводів не перевищив 20%, а чисельність працівників скоротилася в 3,5 разу. За оцінкою голови асоціації «Укравтопром» Михайла РЕЗНИКА, поточного року в Україні буде випущено не більше 90—95 тисяч транспортних засобів.

«Співвідношення між ввезенням і власним виробництвом демонструє явне домінування імпорту. Перевищення імпорту над внутрішнім виробництвом у першому кварталі 2011 року представляє 131%, а в автомобілях з обсягом двигуна від 1,5 до 2,2 л. — 390% проти 136% в 2008 р. Навіть на ринку автомобілів із обсягом двигуна до 1500 кубічних см., де у вітчизняного виробника завжди був пріоритет на внутрішньому ринку, співвідношення між імпортом і власним виробництвом скоротилося в 1,4 разу», — розповідають «Дню» в «Укравтопромі».

В цілому ж доля українських авто на внутрішньому ринку складає зараз лише 30% проти 32% в 2010 р. А в докризовий період автомобілі вітчизняного виробництва займали понад половину внутрішнього ринку. Як основні імпортери авто, за даними «Укравтопрому», виступає Німеччина, Росія, Південна Корея, Японія.

Із погіршенням фінансового стану вітчизняних виробників не згодні у Всеукраїнській асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД). У своєму прес-релізі ВААІД посилається на дані Державної служби статистики, згідно з якими, автовиробництво 2010 року зросло на 15% (до 75,3 тис.), тоді як загальні продажі легкових авто після майже чотирикратного падіння 2009 року (до 62,29 тис.) в 2010 р. виросли лише на 0,2%. «Поточного року перспективи виробництва ще кращі: в січні — квітні зростання в порівнянні з аналогічним періодом минулого року становило 90%, до 15,27 тис. При цьому в цілому по Україні продано 60,39 тис. автомобілів — зростання 45%», — зазначають у асоціації автоімпортерів. Крім того, в прес-релізі ВААІД також наводить дані Держстату, згідно з якими дохід (прибуток від реалізації продукції) при виробництві автомобілів 2008 року перевищив 3 мільярди гривень, а 2009 року становив 2,65 млрд. гривень. «Таким чином, в українських автоскладальників немає жодних офіційних підстав скаржитися на погіршення їхнього становища», — відзначили у ВААІД і підкреслили, що асоціація в разі початку спецрозслідування готова виступити як зацікавлена сторона й надати докази про відсутність підстав для вживання спецзаходів.

Якщо уряд задовольнить вимогу українських автовиробників і запровадить спеціальне мито на іномарки, то це призведе до їхнього істотного подорожчання, вважають у Всеукраїнській асоціації автомобільних імпортерів і дилерів. «Такі автомобілі відразу істотно подорожчають (наприклад, на суму спецмита 34% плюс ПДВ — тобто близько 40% вартості авто) і стануть недоступними для рядового українця», — наголошується в прес-релізі ВААІД. У асоціації автоімпортерів говорять, що в українських виробників за останніх 12 років було безліч пільг і преференцій (заборонні мита та акцизи, квотування тощо), які дали їм можливість для розвитку.

Поставити крапку в цій суперечці найближчим часом має Міністерство економічного розвитку та торгівлі України. А зараз в «Укравтопромі» імпортерам пропонують ще один компромісний варіант — відкривати в Україні виробництва і створювати спільні підприємства. У цьому разі, за словами вітчизняних автовиробників, вартість виготовленого автомобіля може зменшитися на 15—20%, населення отримає нові робочі місця, а держава — більше податків у казну.

Як зазначає віце-президент асоціації «Укравтопром» Юхим ХАЗАН, Україна здатна створити умови для приходу іноземних компаній, щоб вони розміщували свої виробництва на нашій території. «Це надасть можливість, насамперед, завантажити вітчизняні заводи, забезпечити десятки тисяч українців робочими місцями і стабільною заробітною платою, значно збільшити надходження до бюджетів різних рівнів. Це повинно стати національним інтересом», — каже він. Сьогодні, за його словами, в Україні вже є позитивні приклади налагодження виробництва світових автомобільних корпорацій: GM, Skoda, Hyundai, Chery, Ssang Yong і Geely. «Автомобілі всесвітньо відомих брендів, випущені в Україні, нічим не поступаються таким же автомобілям із-за кордону. Вітчизняна промисловість здатна випускати автомобілі, які відповідають європейській екологічній нормі Євро-4», — запевняють в «Укравтопромі».

Віце-президент «Укравтопрому» також відзначив, що сьогодні в кабінетах міністерств і відомств здійснюється робота з підготовки Державної програми розвитку автомобільної промисловості та регулювання ринку автомобілів на період до 2020 року. У ній передбачені умови для розвитку автомобільного виробництва, яке, за підрахунками фахівців, до зазначеного періоду має наблизитися до одного мільйона легкових машин, 300 тисяч із яких Україна поставлятиме на експорт, завдяки чому автомобілебудування забезпечуватиме до 10% внутрішнього валового продукту.

Наталія БІЛОУСОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: