«Індустріальні парки для України — як закис азоту для спортивного автомобіля (дозволяє істотно збільшити прискорення. — Ред.)», — заявив голова Держінвестпроекту Владислав Каськів під час круглого столу «Реалізація Закону «Про індустріальні парки», який відбувся минулої п’ятниці. На його думку, створення ІП — це надзвичайно ефективний засіб для економічного прориву України.
Нагадаємо, що від 4 вересня в Україні почав діяти Закон «Про індустріальні парки». Верховна Рада ухвалила його ще навесні, а влітку були внесені правки Президента. Хоч за час існування з 2006 року урядової концепції створення індустріальних парків різні варіанти законопроекту вже зазнавали невдачі. А найбільш «свіжий» прочекав на остаточне ухвалення з квітня 2010-го. Саме тоді на розгляд парламенту його внесли автори Наталя Королевська, Владислав Каськів, Михайло Чечетов та Леонід Литвинов.
Йшлося про те, що влада покладає на індустріальні парки великі сподівання. Мовляв, вони мають стимулювати інвестиційну діяльність в пріоритетних галузях економіки та сприяти створенню робочих місць. За прогнозами авторів законопроекту, іноземні інвестори за три роки вкладуть в нашу економіку 8 мільярдів доларів і створять понад 300 тисяч робочих місць. Адже індустріальні парки дозволяють інвесторам оперативно почати роботу: якщо не потрібно з нуля будувати, наприклад, виробничі приміщення, електростанцію та іншу інфраструктуру, час запуску проекту скорочується, та й дешевшає в рази. А в парках є вже готові офісні й виробничі приміщення зі всіма необхідними інженерними мережами, зв’язком, логістичні склади, транспорт, а також комплекс побутових послуг, місця для відпочинку тощо. При цьому створюються вони не під конкретних, а під ще невідомих інвесторів. Мовляв, привабити інвесторів має також пільговий режим оподаткування для нових інвестицій. При ввезенні на територію України від оподаткування митом звільняють устаткування, обладнання та комплектуючі матеріали, що не виробляються в Україні. Це стосується як керуючих компаній індустріальних парків, які ввозять обладнання тощо для їх облаштування, так і учасників парків, які ввозять його для здійснення господарської діяльності. Крім того, держава підтримає створення та функціонування індустріальних парків, надавши керуючим компаніям безвідсоткові кредити та цільове фінансування на безповоротній основі. Власне, створення індустріальних парків — це можливість частково «субсидувати» інвестиційну діяльність без порушення норм СОТ. Чим і користуються інші країни, навіть розвинені.
Утім, формат роботи індустріальних парків дуже подібний на вже відомий — вільних економічних зон, які існували в Україні до 2005 року. Нагадаємо, їх скасували через зловживання — недобросовісні компанії уникали оподаткування. Відтак, чи застрахована держава від повторення такої практики з індустріальними парками? Суперечливим є також питання виділення землі під індустріальні парки. Так, ще до прийняття законопроекту губернатор Харківської області Михайло Добкін заявив, що індустріальні парки зможуть для своїх потреб відчужувати земельні ділянки. А при розвитку формату таких парків «це може означати переділ ринку землі в регіонах». Термін використання земельних ділянок, як і діяльність самого парку, має бути не менш ніж 30 років. Законопроектом передбачено, що на землях державної і комунальної власності індустріальні парки можуть створювати місцеві органи державної влади, а також органи місцевого самоврядування, які мають повноваження розпоряджатися землею. Та зауваження викликало те, що землями промислового призначення розпоряджається влада центральна, яка просто не знає умов у кожному конкретному регіоні.
Проте ще задовго до остаточного схвалення законопроекту влада чи не кожної області заявляла про наміри створити індустріальні парки. Йдеться як про будівництво інфраструктури на базі чинних або покинутих підприємств, так і про залучення коштів інвесторів для створення нових потужностей. Як повідомляв голова Держагентства з інвестицій та управління національними проектами Владислав Каськів, агентство веде переговори з компаніями, які створювали індустріальні парки в інших країнах. «Вони мають не лише унікальний досвід, як управляти такими індустріальними парками. На територію України можуть прийти виробники, які працюють в різних частинах світу», — сказав він. «На прикладі одного індустріального парку ми відпрацюємо всі механізми, які пізніше використовуватимуть у будівництві інших парків», — наголосив чиновник. У Держінвестпроекті також повідомили, що українські індустріальні парки викликали інтерес в компаній з Азії — цей проект представили в межах саміту бізнес-лідерів Азії в Сінгапурі.
Утім, не факт, що інвестори прийдуть так швидко, як хотілося б українському уряду, як і те, що суми інвестицій відповідатимуть прогнозованим. Україні потрібно ще витримати конкуренцію з іншими країнами регіону, які теж активно розвивають систему індустріальних парків. Зокрема, закон про організовані промислові зони (індустріальні парки. — Ред.) було прийнято в Туреччині ще 2000 року. За 10 років (до 2010 року) на території нашого сусіда по Чорному морю вже діяло 148 індустріальних парків (загалом створюється 264). За цей період у країну надійшло 94 мільярди доларів інвестицій, ВВП країни та її експорт зросли більш ніж утричі.
Подібні проекти активно запроваджуються в країнах Євросоюзу і є у сусідів. Наприклад, у Чехії, де діє один з найуспішніших індустріальних парків країни, в місті Брно. Можливо, нині Україна виглядає привабливішою, ніж сусідня Росія. Там про перспективи індустріальних парків говорять роками, а на федеральному рівні їхня діяльність практично не регламентована. Хоч, за даними Асоціації індустріальних парків, там їх уже налічується близько 30 чинних парків і не більше сотні — в стадії проектування. Певно, таки привабливіша за Латвію, де уряд кілька років тому написав концепцію підтримки індустріальних парків, але галузь фактично розвивалася сама по собі, завдяки ініціативі приватній. Але великим мінусом залишається нестабільність українського законодавства, зокрема й щодо надання преференцій бізнесу. Тому головне — щоб інвесторів не відлякало те, що в певний момент українська влада може передумати і закон відмінять, як це було з вільними економічними зонами.
Під час вищезгаданого круглого столу директор Департаменту державної інвестиційної політики та регіонального розвитку Василь Федюк зазначив, що Держінвестпроектом була проведена інвентаризація земельних ділянок, придатних для створення індустріальних парків в усіх регіонах України. Наразі опрацьовано понад 100 промислових майданчиків, майже половина з яких є цікавими та придатними для започаткування таких парків і будуть привабливими для ведення бізнесу потенційними інвесторами. Для 15 таких об’єктів підготовлено концептуальні дизайни.