Міністерство культури і туризму України, Державна спеціалізована художня школа-інтернат I—III ступенів «Колегіум мистецтв в Опішні», Інститут керамології — відділення Інституту народознавства НАН України, Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішні організували I Міжнародний молодіжний гончарський фестиваль. Із 2 по 12 липня всі заходи (круглий стіл з проблем сучасного гончарного шкільництва, майстер-клас кафедри кераміки та скла Санкт-Петербурзької державної художньо-промислової академії імені Штігліца, конкурс «Голосний свистунець», етно-вечорниці за участю ансамблю «Криниченька», конкурс малюнка на асфальті, етно-свято Івана Купала, мистецький експрес- проект делегації Молдови, мистецькі проекти делегацій Румунії та Білорусі...) відбуваються у всесвітньо відомій столиці гончарства — містечку Опішня, що на Полтавщині. Появу гончарної справи в цьому центрі культурної самобутності України відносять ще до доби неоліту! Саме тоді населення, яке жило на цих теренах, перейшло до осілого способу життя, що сприяло розвитку землеробства і гончарства. Нині на території містечка з метою збереження природно-історичного середовища побутування гончарного промислу встановлені охоронно-заповідні зони. До них входять частина Опішні, де розташовані заводи «Художній керамік» та «Керамік», старовинні гончарні кутки «Птухівка», «Яреміївка», «Яри», «Гончарівка», «Їсіпівка», традиційні місця видобутку глини, садиби народних майстрів... А ще зберігся будинок земської губернської гончарної майстерні, заснованої наприкінці XIX століття, збудований у стилі українського модерну за проектом відомого вітчизняного архітектора Василя Кричевського.
Отже, всі учасники фестивалю працюють у трьох номінаціях: кераміка, образотворче мистецтво та інші види декоративно-ужиткового мистецтва (лозоплетення, ткацтво, вишивання, виробництво гобеленів). У кожній номінації є три вікові групи: 10—14, 15—17 і 18—23 років. До 10 липня кожен учасник повинен представити свою конкурсну роботу. Найкращі будуть нагороджені грошовими преміями та путівками до відомих кримських таборів «Артек» і «Молода гвардія». Призи надають Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішні, Національна спілка художників України, Національна спілка гончарства України, старший радник із політичних питань Посольства Російської Федерації в Україні Віктор Ліхачов.
Слід зазначити, що більшість учасників відвідували майстер-класи, так би мовити, іменитих гуру у гончарній справі, а це — завідувач кафедри кераміки Львівської Національної академії мистецтв Степан Андрусів, заслужені майстри народної творчості, лауреати багатьох премій Василь Омеляненко і Михайло Китриш, член Національної спілки майстрів народного мистецтва України Микола Пошивайло, член Національної спілки художників Молдови Світлана Пасічник. А вечорами проводилися екскурсії культурно-історичними пам’ятками Опішні. Одним словом, кожний захід перетворювався на феєричне дійство, учасником якого міг стати будь-хто.
ВРАЖЕННЯ
Валентина МАЛИШЕВСЬКА, 14 років, Суми:
— Я беру участь у конкурсі в номінації «кераміка». У майстернях нам допомагають викладачі. Ми повністю забезпечені необхідними матеріалами.
Цей фестиваль для мене — сходинка до подальших звершень, оскільки й надалі планую займатися гончарною справою. Тут я маю нагоду оцінити свої можливості й побачити роботи інших.
Любов ПОШИВАЙЛО, 12 років, Опішня, Полтавська обл.:
— Я — учасниця цього фестивалю і працюю в номінації «образотворче мистецтво». Раніше думала, що займатимусь чимось іншим у майбутньому, але тут зрозуміла, що гончарська справа — це моє. Фестиваль організований дуже добре. З побаченого найбільш вразив майстер-клас від завідувача кафедри кераміки Львівської Національної академії мистецтв Степана Андрусіва.
Марина ЄРЕМЕНКО, 12 років, Комсомольськ, Полтавська обл.:
— Я працюю у номінації «образотворче мистецтво». Надзвичайно цікаво поспілкуватися з учасниками з різних регіонів. На фестивалі відчувається багато енергії та позитиву. Професійні майстри демонструють своє вміння і десь видають свої професійні секрети. Атмосферу фестивалю можна передати словами одного майстра: «Глина може впасти, а підбираєш і бачиш, що це — шедевр».