Останній рік підготовки обіцяє бути насиченим і гарячим. Уже до кінця 2011 року передбачається здати майже всі основні об’єкти Євро. На черзі — упорядкування доріг, підготовка персоналу, відпрацювання дій спецслужб та багато іншого.
Аби продемонструвати українцям, що вдалося зробити до Євро-2012 та на чому ще варто зосередитися за останній рік, Міністерство інфраструктури організувало авіапрес-тур за участі віце-прем’єр-міністра — міністра інфраструктури Бориса Колеснікова чотирма містами, які будуть господарями під час гостин в Україні футбольного чемпіонату Європи.
ЛЬВІВ
Близько восьмої ранку чартерний рейс Міжнародних авіаліній з «інспекційною групою», до складу якої ввійшли близько 50 представників провідних українських ЗМІ, сам віце-прем’єр Колесніков, його прес-секретар Юрій Громницький та помічники, приземлився в аеропорту «Львів», де гостей уже зустрічали голова Львівської облдержадміністрації Михайло Цимбалюк, голова Департаменту Євро-2012 Львівської міської ради Олег Засадний та начальник державного підприємства «Дирекція з будівництва об’єктів до Євро-2012 у місті Львові» Володимир Шадрін. Такий поважний чиновницький склад від Львова цілком зрозумілий: окрім Колеснікова та журналістів, у лавах «інспекційної» групи були президент Федерації футболу України Григорій Суркіс та директор місцевого організаційного комітету Маркіян Лубківський.
Короткий діалог Колеснікова та Цимбалюка біля презентаційних стендів — «Євро-2012» та «Олімпійська надія-2022», і група вирушила до чи не «найболючішого» донедавна для міста Лева об’єкта — львівського стадіону. Нагадаємо, ще рік тому його готовність експерти оцінювали як критичну. Будівництво футбольної арени у 2010 році перебувало на стадії 5%, чим, власне, й ставило під сумнів можливість проведення чемпіонатів Євро-2012 на Західній Україні.
Утім, як зауважила «Дню» в автобусі по дорозі до Львівського стадіону заступник начальника Головного управління з питань Євро-2012, містобудування та будівництва, начальник управління з питань Євро-2012 Ганна Олексюк, сьогодні жодних сумнівів, що Львів прийматиме Євро, немає. «Усе ми встигнемо, усе проведемо, і проведемо на високому рівні», — сказала вона. Олексюк запевнила «День», що вже всі екологічні та земельні питання, які виникали навколо будівництва львівського стадіону, вирішено, а гроші з державного бюджету поступають справно, навіть трохи з випередженням. «Є певні замовлення, які потрібно оплачувати наперед, давати аванс», — пояснила вона.
На львівському стадіоні будівельники повели показувати свою роботу. Директор компанії «Альтком» з будівництва стадіону Василь Огородник, проводячи екскурсію, запевнив, що будівельні роботи ведуться якісно й оперативно: наразі готують дренаж поля, влаштовують західну VIP-трибуну, монтують дах, улаштовують огородження стадіону та здійснюють благоустрій території. Тож, за словами Огородника, дах уже буде готовий до кінця серпня, а поле — до 15 вересня. Щоправда, ці роботи можна було б виконати й більш оперативно, каже будівельник, якби матеріали фірма-постачальник надавала оперативніше. У цілому ж львівський стадіон планують завершити в жовтні цього року. «Одним словом, все буде готове вчасно. Нам вже потрібно шукати артистів та творчі колективи для відкриття арени», — підсумував слова директора з будівництва Колесніков.
Утім, протестувати готовність та надійність футбольного поля краще всього на практиці, тож Колесніков запропонував долучити до цього процесу місцевих футболістів. «Потрібно провести переговори з керівником ФК «Карпат» (Львів) Петром Димінським, щоб львівська арена приймала якомога більше матчів цієї команди. Чим більше навесні наступного року «Карпати» тут зіграють матчів, тим надійнішим буде стадіон», — зазначив віце-прем’єр.
Наразі ж, за словами Колеснікова, готується план експлуатації об’єкта. «Він передбачає, що стадіон увійде у власність НСК «Олімпійський» та державного підприємства «Льодові арени». Це дозволить задавати одну ціну на квитки на стадіонах у Києві та Львові», — підкреслив він. Тож питання подальшої долі Львівського стадіону, яке так бентежило місцеву владу і самих львів’ян, запевнив віце-прем’єр, буде вирішено. «Це не проблема місцевої влади, — сказав він. — Це буде філія НСК «Олімпійський». Тож буде розроблено єдиний маркетинговий план з їх використання. Хай краще місцева влада над дорогами працює, і тим, як податки збирати».
Після оглядин львівської арени делегація вирушила до центральної площі міста, де мала відбутися урочиста церемонія передачі автомобілів «швидкої допомоги» «Рено-ЛАЗ». Перед Оперним театром стояли дві карети «швидкої», які, власне, й презентували Львову французи. Як зазначив Колесніков, спільний проект холдингу ЛАЗ та «Рено Україна» — це теж частина підготовки до Євро-2012. За його словами, протягом кількох місяців завод ЛАЗ освоїть частину виробництва карет «швидкої допомоги» і буде виробляти їх на своїх потужностях. Поки що представлені автомобілі біля Оперного театру у Львові — французького складання. «До Євро-2012 в Україні з’являться від 250 до 400 таких медичних карет. Наразі ми вивчаємо потреби кожного з приймаючих міст», — повідомив віце-прем’єр.
Тим часом у центрі Львова офіційно відкрили годинник зворотного відліку до Євро-2012, адже саме 8 червня 2012 року на стадіоні у Варшаві розпочнеться перший матч чемпіонату Європи з футболу 2012 року, повідомив Засадний. Годинник показуватиме, скільки днів, годин, хвилин і секунд залишилося до початку чемпіонату. «Годинник виготовлено за кошти офіційних спонсорів УЄФА, і з міського бюджету на його виготовлення та встановлення не витрачено жодної копійки грошей», — повідомив чиновник. Самого ж годинника делегація на чолі з Борисом Колесніковим, на жаль, не побачила: графік ущільнений (ще б пак — за один день треба встигнути відвідати чотири міста, які зовсім не поруч. — Авт.), а тому поїхали до летовища, де вже чекав чартерний рейс.
ХАРКІВ
Близько полудня Boeing-737 з журналістами і чиновниками на борту прибув до аеропорту Харкова. Там делегацію зустрічали координатор підготовки Харкова до Євро-2012, відомий бізнесмен Олександр Ярославський, мер міста Геннадій Кернес та голова облдержадміністрації Михайло Добкін. На харківському летовищі «інспекційну» групу вже розділили на команди: чиновники оглядали летовище окремо, журналісти — окремо.
Якраз тоді, коли віце-прем’єр вирішив вирушити у авіатест-турне з журналістами, у міжнародному аеропорту «Харків» почали тестувати пропускну здатність новозбудованого терміналу летовища. Близько 1300 студентів харківських вишів та 120 волонтерів проходили всі потрібні процедури, які будуть обов’язковими для клієнтів аеропорту: від паспортного контролю (для іноземців. — Авт.) до виявлення в багажі забороненого предмета.
Як розповів генеральний директор харківського аеропорту Володимир Васильченко, учасники тестування були поділені на вісім рейсів у середньому по 160 осіб. Спочатку відпрацьовується відліт пасажирів, а потім — приліт. Це пов’язано з тим, що в день проведення матчів чемпіонату Європи організація прийому пасажирів буде орієнтована на масовий наплив уболівальників спочатку в один бік, а потім — в інший. За словами директора турніру в Україні Маркіяна Лубківського, це тестування покаже, яку реальну кількість пасажирів зможе обслуговувати новий аеровокзал.
Зі свого боку Ярославський повідомив, що до 20 липня буде здано тимчасовий термінал, а до 20 вересня завершать реконструкцію наявного. «До кінця вересня всі три термінали до Євро будуть готові», — наголосив головний інвестор підготовки міста до ЧЄ. Як пояснив Васильченко, у комплекс підготовки МА «Харків» до Євро-2012 включено підготовку трьох терміналів — нового, наявного та тимчасового, а також реконструкцію аеродромного комплексу з будівництвом ЗПС. «Усі роботи в аеропорту будуть завершені до 15 грудня», — запевнив керівник аеропорту.
По завершенні оглядин аеропорту відбувся брифінг віце-прем’єра Бориса Колеснікова та керівників приймаючого міста. За словами очільника інфраструктурного відомства, авіаційна частина підготовки нового аеровокзалу не викликає жодних запитань. «Сьогодні ми побачили, як в екстремальних умовах працює аеропорт «Харків». Щодо організації авіаційних питань, немає жодних зауважень, а ті, що стосуються митного обслуговування пасажирів, треба вирішувати», — зазначив Колесніков.
Своєю чергою міський голова зауважив, що проблемним питанням для Харкова залишаються дороги. «Якщо держава допоможе з вирішенням цього питання, усі шляхи міста будуть успішно підготовлені до чемпіонату. Харкову потрібно підготувати 62 дороги, які знаходяться біля ОСК «Металіст» та на маршрутах, якими будуть рухатися вболівальники», — наголосив мер міста.
На сьогодні рівень готовності аеропорту «Харків» (основа) складає 61%. Станом на 1 червня на об’єктах Євро-2012 Харкова виконано робіт на загальну суму 5425,6 мільйона гривень, зокрема в 2011 році — 965,2 мільйона гривень. У стадії будівництва перебувають 11 готелів, п’ять з яких проводять роботу з розширення номерного фонду. Створено п’ять туристичних маршрутів для ознайомлення гостей чемпіонату з культурною спадщиною Харківщини.
ДОНЕЦЬК
По обіді літак приземлився в аеропорту столиці Донбасу, де його, уже за традицією, зустрічала перша особа області — голова Донецької облдержадміністрації Анатолій Близнюк.
Планувалося, що спочатку гості оглянуть підготовку аеропорту «Донецьк» до Євро-2012, а вже потім вирушать «милуватися» перлиною Донбасу — стадіоном ФК «Шахтар» «Донбас Арена». Проте віце-прем’єр вніс певні корективи в програму, тож група відразу ж вирушила оглядати знамените футбольне поле.
Як переконали журналістів співробітники арени, які проводили екскурсію, «Донбас Арена» ще довго буде однією з найкращих у Східній Європі, оскільки із запасом виконує вимоги УЄФА. Наприклад, освітлення «Донбас Арени» становить 2000 люксів, що у два рази перевищує вимоги Союзу, а дах донецького стадіону покриває 93% трибун замість необхідних 75%.
Оглянувши «Донбас Арену», Борис Колесніков повідомив, що персонал для львівського стадіону та столичного НСК «Олімпійський» готуватиме саме донецька євроарена. «Нам потрібно підготувати стюардів з розрахунку десять стюардів на 1000 вболівальників. Таким чином, для арени у Львові ми підготуємо близько 500 стюардів, а для «Олімпійського» — 700. Якістю навчання персоналу на сьогодні всі задоволені, адже не було зауважень щодо його роботи від УЄФА та наглядових організацій», — розповів Колесніков.
Він також додав: щодо підготовки готельної інфраструктури у Донецька ті самі проблеми, що й в усієї України. Утім віце-прем’єр запевнив, що місця для розміщення цільових груп УЄФА будуть підготовлені на 100%.
Півгодини на стадіоні — і група нарешті вирушила оглядати спорудження нового терміналу аеропорту «Донецьк», щоправда, «оглядати» — гучно сказано. На стенді із зображенням макета майбутнього летовища директор генпідрядника указкою показав, де, в якому місті що буде знаходитися.
За словами Бориса Колеснікова, термінал добре адаптований до сучасних світових стандартів. «Рух пасажиропотоку на виліт та приліт буде організований таким чином, що пасажири не перетинатимуться», — підкреслив віце-прем’єр. Він також наголосив, що інфраструктура нового терміналу — сам термінал, триповерховий паркінг на 600 місць, дві естакади, а також привокзальна площа зі стоянкою — дозволяють розширити можливості аеровокзалу в майбутньому.
Перед відльотом інспекція проїхалася новою злітно-посадковою смугою, довжина якої становить чотири кілометри, а ширина — 60 метрів. Об’єкт, який за оцінками фахівців буде одним з найкращих у Східній Європі, прийматиме літаки будь-яких типів уже з 28 липня. Також журналістам показали реконструкцією перонів і будівництво пожежно-рятувальної станції на п’ять автомобілів, яка до вересня буде введена в експлуатацію, а також будівництво аеродромно-диспетчерської вежі, де нині тривають оздоблювальні роботи. Нагадаємо. що запуск АДВ і старт управління польотами планується з листопада-грудня цього року.
АЕРОПОРТ «БОРИСПІЛЬ»
І останнім об’єктом, що «проінспектувала» делегація, став аеропорт «Бориспіль», а саме будівництво нового терміналу «D». Генеральний директор міжнародного аеропорту «Бориспіль» Антон Волов провів півгодинну екскурсію будівництвом та запропонував журналістам та віце-прем’єру пройтися уявним поки що шляхом, який будуть долати пасажири аеропорту — від естакади до зони вильоту та виходу до телетрапів. За словами керівника «Борисполя», готовність терміналу «D» на сьогодні становить 60%. Та вже до кінця цього року, запевнив він, термінал добудують і здадуть в експлуатацію.
Як запевнив Борис Колесніков, термінал «D» Бориспільського МА буде найбільшим в Україні. За словами віце-прем’єра, сьогодні влада розглядає варіант, щоб цей термінал працював на внутрішні та міжнародні рейси, тимчасом час як інші термінали «Борисполя» будуть виділені під low-cost-компанії. Утім така робота аеровокзального комплексу буде організована вже після чемпіонату, каже Колесніков. Так буде надійніше, пояснив він. Хоча зручніше, звичайно, аби можна було відразу запускати термінал у такому режимі. Однак поки що це питання лише вивчається.
Там же, в аеропорту, Колесніков провів підсумковий прес-брифінг. За словами віце-прем’єра, підготовка до Євро-2012 в приймаючих містах Євро-2012 — приблизно на однаковому рівні. «Усі міста готові приблизно на однаковому рівні. Єдині складнощі — з суспільним транспортом і якістю дорожнього покриття», — підкреслив він. І додав, що до Євро-2012 не зовсім готова міліція — у мовному питанні. І для того, щоб вирішити це питання, до вартових порядку прикріплятимуться англомовні студенти й волонтери. Водночас мовна підготовка медперсоналу, за словами Колеснікова, на належному рівні.
Що ж до подальшої долі новозбудованої інфраструктури (як авіаоб’єктів, так і нових футбольних арен. — Авт.), на яку були витрачені бюджетні кошти, Колесніков запевнив: попит на неї буде. І держава вже над цим працює.
На переконання віце-прем’єра, після проведення Євро-2012 інтерес до нашої держави повинен суттєво зрости, що своєю чергою вплине на зростання туристичного потоку. А вже після того, як весь світ побачить Україну під новим кутом зору, наша держава зможе повноцінно претендувати на Олімпіаду-2022. «Я думаю, що до моменту подачі заявки Україна встигне розвинути свою інфраструктуру ще більше. При цьому найбільш серйозна підготовка почнеться після Євро-2012: ми повинні побудувати 40—45% затребуваної туристичної інфраструктури», — сказав Борис Колесніков.
«Потрібно не працювати над своїми недоліками, а розвивати переваги. А в нашої держави їх немало», — такими словами Борис Колесніков запропонував закінчити 12-годинний день інспекції підготовки України до Євро-2012.
P.S. 15 червня в Ньонхє (Швейцарія) відбудеться спільне засідання УЄФА і місцевих оргкомітетів України і Польщі, на якому буде обговорено план робіт на період, що лишився до чемпіонату, а також підведено підсумки інпекції УЄФА, яка проходила минулого тижня, щодо готовності країн до Євро-2012. Чи поділяє УЄФА оптимізм українців та які зауваги зробили інспектори єврооб’єктам, читайте в наступних номерах «Дня».