Хоч дата не «кругла», але день народження зірки Першої сцени України і національного кінематографа послужив для «Дня» приводом згадати про цікаві події в житті й творчості Анатолія Георгійовича.
* * *
Майбутній артист народився 15 лютого 1953 року в Києві у міжнародній родині. Мати (дівоче прізвище — Хоменко) була українкою, батько Георгій Хостікоєв — осетином, бабуся (Гінжул) — молдаванкою. За словами Анатолія Георгійовича, саме бабуся справила найбільший вплив на нього: вона вирізнялася строгістю поглядів, мала прізвисько у сусідів — Велика Ведмедиця, бо була на зріст 2 м 5 см; примушувала Анатолія вчитися, а не байдикувати. Він закінчив три школи (!) — середню № 87 з поглибленим вивченням англійської мови; спортивну, де досяг успіху в баскетболі, та музичну за класом баяна. Грати на ручній гармоніці хлопчика вчив незрячий педагог Олександр Тимофійович Дєдов. Про нього Хостікоєв згадує з великою вдячністю…
Із самого дитинства Толик тяжів до сцени — без його участі не обходилося жодне свято в дитячому садку, згодом у шкільні роки він навіть організував музичний театр мініатюр…
«КІН-ІV» - РЕЖИСЕРСЬКИЙ ДЕБЮТ ХОСТІКОЄВА
У Київському театральному інституті ім. І. Карпенка-Карого юнак потрапив до майстерні знаної режисерки Ірини Молостової. Уже на другому курсі талановитий хлопець легко справлявся з серйозною роллю ревнивця Отелло в однойменному спектаклі, нагадує 24smi.org. Після закінчення вишу приступив до праці у Львівському театрі ім. М. Заньковецької. Хостікоєв «встиг» також відслужити в лавах армії…
Із 1978-го до 1980 рр. його прийняли до трупи Київського театру російської драми імені Лесі Українки. А з 2 вересня 1980-го і досі актор продовжує свій творчий шлях у рідному Національному театрі імені Івана Франка. У скарбниці вистав митця: «Дядя Ваня», «Енеїда», «Біла ворона», «Крихітка Цахес», «Кармен», «Ліс», «Отелло», «Пігмаліон», «Швейк», «Грек Зорба», «Незрівнянна» та інші. Критики називають Хостікоєва «українським Бандерасом», бо він — блискучий трагік та романтик.
В АНТРЕПРИЗІ «ЗАДУНАЄЦЬ ЗА ПОРОГОМ», ЯКУ ЗДІЙСНИВ, ВІН ГРАЄ РОЛЬ ХАРИЗМАТИЧНОГО СУЛТАНА
Можна сказати, що творчий тандем Анатолій Хостікоєв — Наталія Сумська поєднала музика, починаючи з легендарної рок-опери «Біла ворона»... Роль Жанни Д’Арк виявилася знаковою для пані Наталії. Прем’єра рок-опери «Біла ворона» Юрія Рибчинського і Геннадія Татарченка в Театрі ім. І. Франка відбулася 1991 року. «Ця подія збіглася з першими революційними паростками — студентським голодуванням на Майдані. Тоді ще й близько ніщо не віщувало тих катаклізмів, які чекали на нас через 20 з гаком років», — згадував А. Хостікоєв...
КРИТИКИ НАЗИВАЮТЬ ХОСТІКОЄВА «УКРАЇНСЬКИМ БАНДЕРАСОМ» БО ВІН БЛИСКУЧИЙ ТРАГІК ТА РОМАНТИК..
Режисерським дебютом Анатолія Георгійовича став «Кін ІV» — цю виставу актор грав 200 разів, упродовж 18 років вона прикрашала афішу франківців і йшла з супераншлагами!
1999-го разом з колегами Богданом Бенюком та Мирославом Гринішиним артист створив власну театральну компанію, яка радувала глядачів «Синьйором із вищого світу», «Білою вороною», «Про мишей та людей», «Задунайцем за порогом», «Люксом для іноземців».
ЯКБИ ЗНІМАЛИ ФІЛЬМ ПРО ТВОРЧУ ПАРУ СУМСЬКА — ХОСТІКОЄВ, ТО НАЗВАЛИ Б «ЗІРКОВА ДИНАСТІЯ» — ПРО МИТЦІВ, КОТРІ ЗНАЮТЬ, ЩО ТАКЕ УСПІХ, СЛАВА, ПРО ТРОЯНДИ І ШИПИ, ЯКІ ТРАПЛЯЮТЬСЯ НА ШЛЯХУ ДО ОЛІМПУ
Якби знімали фільм про творчу пару Сумська — Хостікоєв, то назвали б «Зіркова династія» — про митців, котрі знають, що таке успіх, слава, про троянди й шипи, які трапляються на шляху до Олімпу, а першими кадрами міг би стати запис супераншлагової вистави «Синьйор із вищого світу», що її 2003 року подарувала публіці перша українська антреприза «Театральної компанії Бенюк — Хостікоєв», де Анатолій Георгійович виступив режисером та виконавцем ролі глави великої італійської родини Леоніда Папагатто. У тій постановці грала зіркова компанія — «сімейна мафія майстрів», як критики охрестили склад виконавців вистави, адже там справді зібралася суперкомпанія Хостікоєвих — Сумських, а той креативний «Синьйор...» здобув шалений успіх. Публіку вабило те, що на сцені виступали учасники попередніх та діючих шлюбів, а програмка використовувалася як лоція для розгадок, хто є хто, і це додавало дійству подвійного драйву...
* * *
Хочеться згадати й про виставу «Швейк». Головні ролі упродовж двох десятиліть виконують популярні актори Богдан Бенюк (Швейк) та Анатолій Хостікоєв, котрий створив кілька різних образів: Шпик, жандарм, панотець та поручник Лукаш. До речі, саме цей багаторічний творчий тандем спонукав до ідеї створення вистави про справжню чоловічу дружбу, про доброту і людяність, які не підвладні ні часу, ні будь-яким іншим випробуванням. У виставі поєднані найрізноманітніші театральні жанри — від народного вуличного театру-балагану, витоками якого є актори-маски комедії дель арте, до суто психологічного…
* * *
«Еліксиром гарного настрою» критики називають антрепризу «Задунаєць за порогом». Постановку здійснив і грає роль харизматичного Султана Анатолій Хостікоєв. «Задунаєць...» — це дещо перероблена історія класичного «Запорожця за Дунаєм» Гулака-Артемовського, а також антреприза театральної компанії «Бенюк — Хостікоєв». — Ми нафантазували, що Султан має українське коріння, звідси знання української мови та українських пісень, — каже Анатолій Георгійович. — Нагадаю, Роксолана була дружиною знаменитого султана Сулеймана. У них були спільні діти. А тому якась частина української крові в цій родині залишилася... Отже, у виставі султан Махмуд ІІ, який є історичною постаттю, є нащадком Роксолани. Принаймні так могло статися... Козаків, котрі жили на терені Задунайської Січі, називали задунайцями. Вони були вигнанцями, позаяк опинилися за порогом своєї рідної хати...
* * *
2016 року, під кінець сезону, Анатолій Хостікоєв виступив на сцені франківців у комедії «Незрівнянна» — головну роль виконала Наталія Сумська. Виставу поставлено за мотивами однойменної п’єси Пітера Квілтера про Флоренс Фостер Дженкінс — співачку, котра свого часу підкорила Америку, хоч не мала ні слуху, ні почуття ритму, ні вокального таланту. Як зазначено в програмці, вона «змітала закони партитур і вільно ширяла поміж нотами»… Квитки на «Незрівнянну» досі важко купити.
* * *
Одна із крайніх робіт А. Хостікоєва — антрепризний проєкт «The Best». Хоч вистава й належить до доробку артистів-франківців, але незалежно від планового репертуару театру. П’єсу за мотивами ранніх творів американця Артура Гейлі написав сам Анатолій Хостікоєв. Він також є і режисером-постановником, і виконавцем головної — єдиної чоловічої ролі. Початок історії інтригуючий... До холостяцької берлоги відставного підполковника-«афганця» приходять три екзотичні жінки: Актриса (Людмила Смородіна), Брокерка (Наталія Сумська) і Громадська Активістка (Любов Куб’юк). Перед глядачами розгорнеться щось подібне до ревю…
* * *
Окрема, яскрава сторінка у творчості пана Хостікоєва — зйомки в кіно та серіалах: «Камінна душа», «Вавилон'ХХ», «Для домашнього вогнища», «Роксолана. Володарка імперії», «Дім батька твого», «Пастка», «Американ бой», «Мільйон у шлюбному кошику», «Штемп» та інші. У жовтні 2020-го на екрани вийшов анімаційний фільм Анатолія Лавренішина «Віктор Робот», у якому свій голос одному із героїв подарував Хостікоєв, здобув національну премію кінокритиків «Кіноколо». 31 грудня за участю Анатолія Георгійовича у прокат вийшла фентезійна «Казка старого мірошника», в якій знялися його зіркові колеги: Ада Роговцева, Ірма Вітовська, Ганна Кошмал, Наталія Сумська.
* * *
Нині акторську династію продовжують його талановиті сини-красені — Георгій і В'ячеслав.
«День» вітає Анатолія Георгійовича з днем народження. Бажаємо міцного здоров'я, нових цікавих, тріумфальних проєктів на сцені та в кіно!