Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Айболити вічного

17 серпня, 2000 - 00:00

Виставка «Відреставровані твори з музеїв України», представлена
в Музеї російського мистецтва, одночасно вражає різноманітністю й зворушує
щирістю.

Навряд чи ще десь на одній виставці можна побачити унікальні
ікони початку XVIII століття Йова Кондзелевича (ще й не з одного, а одночасно
з двох зібрань — Волинського краєзнавчого та Львівського національного
музеїв), «Весняні квіти» Катерини Білокур (Яготинський історичний музей),
«Садко» Михайла Врубеля (з Горловки), акварель Волошина з коктебельського
меморіалу, унікальну японську графіку з музею Ханенків, офорт Тараса Шевченка
(київський музей Шевченка) і віко єгипетського саркофага IV — I століть
до н.е. Але експозиція эклектична лише на перший погляд, оскільки всі ці
шедеври — товариші по нещастю: з когось видалено «щільні поверхневі забруднення»,
когось підлікували, «дезинфікувавши» плями плісняви й дірки, проїдені шашелем,
на комусь «виправлено деформації», закріплено грунт, видалено записи авторського
живопису. Часом опис експоната нагадує звіт чарівника про чесно зроблене
диво: «Очіпок. ХIХ ст. Україна. Реставратор Т. Морозова. Стан до реставрації:
забруднення, наскрізні чорні плями плісняви; деформація, зруйновані шви;
знебарвлення та численні пошкодження парчі, стрічки й оксамиту». Здавалося
б, ну і «амінь» безіменній ганчірочці ХIХ столiття, але якби всі так міркували,
то і виставки б ніякої не було, а так: «Очищено від забруднень, видалено
плями; доповнено тканину в місцях втрат; укріплено шовкову тканину та стрічку;
частково демонтовано шви». Точно, як в казці: «І лікар пришив йому ніжки,
і зайчик стрибає знову».

Реставратор — професія скромна, непомітна. Якби не ця виставка,
то ніхто б і не дізнався, що чудова графіка кінця ХVI — початку ХVII століть
Класа Янса Вісхера попала в руки Л. Ятченко в стані «глибокої коми»: «Пожовтіння
старого паперу. Загальне забруднення з обох сторін, наскрізні затікання
і плями брунатного кольору. У місцях пошкодження пліснявою папір зруйнований.
На краях аркуша — численні розриви та тріщини, втрати основи…» У виставковому
ж залі ви стаєте свідком постмодерністського повторення сюжету картини
в реальності: «Навідини ангелом пророка Іллі» після відвідин ангелом-спасителем.

По-людськи ніяково, коли після докладного опису «каліцтв»
твору й історії його щасливого одужання, бачиш лаконічний напис «Фотознімок
експоната після реставрації. Оригінал музеєм на виставку не представлено».
Коротко і ясно: не представлено і все тут. Але ж виставка — єдине місце,
де реставратор хоч би скромно ставить своє прізвище поруч з ім’ям художника
(в людських стосунках це, здається, називається «Не та мати, що народила,
а та, що виховала», тобто зберегла для життя). Хоч, як не крути, реставратор
— це певною мірою співавтор. До того ж часто роботу «айболитю» підкидає
не тільки невблаганний час чи безкультурні нащадки, але й сам художник.
Наприклад, Михайло Врубель, за визнанням мистецтвознавців, все життя експериментував,
порушуючи всі можливі правила й живописні технології. У результаті — не
минуло й ста років, а його полотна почорніли, фарба з них лущиться, відстає
від основи — нічого, технологічні гріхи Врубеля спокутують реставратори.

Нинішня виставка в Музеї російського мистецтва — немов
бал для скромних попелюшок, які в наших умовах протиставляють себе не тільки
вічній і всемогутній ентропії, але і тотальній убогості, і явній суспільній
та державній недооцінці своєї праці. Правду кажучи, не меншій, ніж праці
шахтарської чи вчительської, але хіба від цього легше?

Леся ГАНЖА, «День»  ДО РЕСТАВРАЦІЇ. ФРАГМЕНТИ ІТАЛІЙСЬКОЇ ТАРІЛІ XVI СТОЛІТТЯ. МУЗЕЙ ХАНЕНКІВ ( КИЇВ)  ПІСЛЯ РЕСТАВРАЦІЇ. РЕСТАВРАТОРОВІ Т. КОВАЛЕНКО ВДАЛОСЯ ВІРТУОЗНО СКЛАСТИ ЦЕЙ УНІКАЛЬНИЙ ПАЗЛ 
Газета: 
Рубрика: