Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Де 101 шедевр Iвана Марчука?

Схоже, скандал щодо картин митця у стадії завершення
23 лютого, 2017 - 10:32
ФОТО КОСТЯНТИНА ГРИШИНА

Нагадаємо, видатний художник забив на сполох і на своїй сторінці Іван Марчук. IVAN Marchuk. Ukrainian Painter у «Фейсбуці» написав: «Вкрадено!? Вивезені з майстерні під приводом виставки у Прадо (Мадрид) у жовтні 2016 і не повернуті назад... Чогось чекають?!».

— Ситуація дуже неприємна, яка тягнеться з літа минулого року, — розказав «Дню» Тарас КРЕМІНЬ, народний депутат України. — Зникла 101 картина Івана Марчука! До мене звернувся найвідоміший український художник сучасності за допомогою в пошуках своїх картин. Іван Степанович передав свої кращі полотна для зарубіжної виставки в Іспанії своєму агенту. За словами Марчука, цей продюсер раніше йому організовував вернісажі, зокрема, до ювілею і провів кілька виставок за кордоном. Він запропонував провести резонансну арт-акцію в Іспанії і попросив відібрати найкращі свої картини, написані протягом 1960—2000 років. Тобто фактично майстер передав свої шедеври, які складають «золоту колекцію» не лише України, а й у світі! Агент пообіцяв Івану Степановичу, що виставка у Мадриді відбудеться восени 2016 року і казав, що влаштує «мистецький переворот» у свідомості європейців. Він отримав дозвіл від майстра на вивіз колекції з України. На жаль, ані обіцяної вересневої, ані будь-якої іншої виставки з того часу так і не відкрив. Іван Марчук довго чекав, але терпець урвався, і після зустрічі з Михайлом Апостолом (радник міністра МВС в МВС України. — Т.П.) маестро прийняв рішення заявити про скоєний злочин до органів Національної поліції України. Бо на сьогоднішній день ні виставки, ні картин немає! Як я зрозумів, нині агент витратив якісь кошти (на транспортування, страховку та ін.) і запропонував І.Марчуку або повернути частину грошей, або повернути частину з колекції картин. Іван Степанович каже, що треба повернути всі картини бо це кращі з кращих його робіт із творчої спадщини. Нині зареєстроване кримінальне впровадження і ця справа перебуває на особистому контролі міністра МВС Арсена Авакова. До речі, вчора вже — перший результат: обізвався агент, який сказав, що картини не пропали, і обіцяє все-таки провести виставку у Мадриді, а потім повернути роботи до Києва. Та Іван Степанович уже не вірить цьому добродію, а я переживаю за Марчука (все-таки майстру 81 рік), ці неприємності дуже впливають на його стан здоров’я...

Можна пригадати і те, що подібна неприємна історія трапилася з архівом картин, які зберігав Богдан Ступка. Досі у пошуках родина актора, бо взяли і не повернули... Тому я вважаю, що питання повернення колекції картин Івана Марчука на особистий контроль повинен взяти не лише міністр МВС, а й Президент України Петро Порошенко.

Давно пора створити національний музей І.С. Марчука, про який говорять багато років. Наскільки мені відомо, нині говорять про створення музею-майстерні неподалік Парку ім. Т. Шевченка і начебто навіть підібрано якесь приміщення.

Раритети наших класиків сучасності — одна з найбільших загроз. А ті, що мають статус реліквій національного значення, повинні бути під охороною держави.

* * *

Наша газета додзвонилася до Івана Степановича Марчука, і він сказав, щойно інформацію про його зниклі картини почали обговорювати у соцмеражах, то ситуація змінилася. Зараз ведуться переговори між художником і його агентом, і попросив нічого не писати про конфлікт. Пообіцяв, що 28 лютого на закритті ретроспективної виставки «Де ж істина», яка нині відбувається у Києві — Будинку зв’язку «Укрпошти» (експозиція об’єднала 47 картин художника з різних циклів, починаючи від ранніх робіт Марчука і до його нинішнього творчого періоду), повідомить представників ЗМІ про те, як закінчилася ця прикра історія.

Сподіваємося, що все добре закінчилося, але нині у нашій країні через те, що чітко не вибудовані рамки відносин «митець і менеджер», прикрі ситуації трапляються часто... І це давно має стати предметом публічного обговорення.

Тетяна ПОЛІЩУК, «День»
Газета: 
Рубрика: