Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Для розумного глядача

Донецький музично-драматичний театр поставив п’єсу «Паніка: чоловіки на межі нервового зриву»
3 грудня, 2013 - 16:52
СЦЕНА З ВИСТАВИ «ПАНІКА: ЧОЛОВІКИ НА МЕЖІ НЕРВОВОГО ЗРИВУ» / ФОТО В’ЯЧЕСЛАВА ПАЩУКА

Це історія інтелектуальна й розважальна водночас. Вона про кризу середнього віку. Лікарі визначають це порушення як депресію, що пов’язана з переоцінкою власного досвіду. Період, коли юнацькі мрії та можливості вже безповоротно втрачені або такими здаються; а наближення власної старості оцінюється як близька подія.

Сучасний фінський режисер Міка Мюллюахо сам написав п’єсу, бо не знайшов історії, співзвучної власним емоційним переживанням. Постановка одразу стала широко відома в Європі. Тема кризи особистості набула живого глядацького розголосу та популярності, тому режисер згодом дописав ще дві п’єси до повної трилогії — «Хаос» та «Гармонія».

Головні герої — троє друзів: дизайнер, інженер і тележурналіст. Одного разу кожен із них ставить питання — «пройшло півжиття... і хто я?». Характери прописані досить іронічно, хоч автор і приправив мову героїв нецензурною лайкою. До речі, в українському перекладі Сергія Ципанова обсценної лексики майже у 20 разів менше, ніж у фінському оригіналі. Ситуації впізнаванні, знайомі майже кожному сорокарічному чоловікові.

Щоб підтримати друга під час сімейної кризи, спочатку у хід ідуть йога, психоаналіз, перегляди культових стрічок Альмодовара. Але процес порятунку інженера Йоні закінчується алкогольною вечіркою з бійкою. Щоправда з причини філософських розбіжностей. Виявляється, що у кожного з персонажів є власний «скелет у шафі»...

— Наша вистава розрахована на розумного глядача, підкреслює режисер Василь МАСЛІЙ. — Я взявся за постановку тому, що я і сам в цьому віці, мене цікавлять чоловічі проблеми та засоби їх вирішення.

Органічно вживаючись у образи «гарячих фінських чоловіків», Володимир Биковський, Андрій Єршов і Руслан Слабунов демонстрували головну ваду сучасної комунікації — невміння слухати і чути одне одного!

Художній керівник Донецького муздрамтеатру Наталія Волкова відмітила, глядачеві цікаво подивитись збоку саме на себе, на схожі життєві обставини. Тому новий 87-й театральний сезон і поповнився виставою «Паніка» від Міки Мюллюахо. Можливо, згодом побачить світ і наступна частина трилогії — «Хаос, або жінки на межі нервового зриву». У наступному році в Донецьку планується провести фестиваль української сучасної драматургії. Це допоможе зорієнтуватись у сучасних мистецьких орієнтирах і постановникам і глядачеві.

Лариса БІЛОЗЕРОВА, Донецьк
Газета: 
Рубрика: