Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Класична музика з... підлітковим драйвом

Чотири документальні фільми і запис відео-концерту з творами Бетховена, Лятошинського та Станковича
9 листопада, 2020 - 19:50
ХУДОЖНЯ КЕРІВНИЦЯ ЦЬОГО ПРОЄКТУ, ВІДОМА ДИРИГЕНТКА ОКСАНА ЛИНІВ / ФОТО З ОСОБИСТОГО АРХІВУ ОКСАНИ ЛИНІВ

Художня керівниця проєкту, відома диригентка Оксана Линів разом зі створеним за її ініціативи Молодіжним симфонічним оркестром України — YsOU та цілою командою творчих однодумців,  новацію яких, підтримав Український культурний фонд, шукають відповідь на питання «Чому нове покоління грає музику минулого?».

Публіці пропонується уявити підлітків, що грають у рок-гурті. Це уявити легко. А от як виглядають їхні ровесники, що грають у симфонічному оркестрі? Виявляється — це звичайні молоді люди, впізнати яких, на вулиці можна хіба за кофром на плечі. Декому з них ще не виповнилось і 16-ти, а хтось вже досягнув перших музичних висот. Вони грають музику, яку навряд почуєш у модному клубі чи хіт-параді. І отримують від цього справжній драйв.

Аби знайти коннект між ними та мейнстрімною культурою — на бекстейджі життя молодіжного оркестру було знято документальний фільм. Впродовж чотирьох його епізодів відкриватиметься новий погляд на класичну музику очима її виконавців  — музикантів-юніорів 12-22 років з 26 міст та сіл України — Сєвєродонецька, Чернівців, Олександрії, Одеси, Тернополя, Харкова, Івано-Франківська, Дніпра, Білої Церкви та Києва. Розкриваються їхні мотивації виконувати твори композиторів минулого та  знаходиться відповідь на питання: хто ж вони — музиканти-класики?

Кульмінацією проєкту стане відео-концерт Молодіжного оркестру, який 2 роки тому дебютував з величезним успіхом на міжнародному фестивалі молодіжних оркестрів Young Euro Classic у Konzerthaus Berlin. Наразі YsOU записав для цього відео-концерту цікаву програму, яка складається з Концерту N5 для фортепіано з оркестром Людвіга ван Бетховена (солістка Христина Михайличенко), поеми «Воз’єднання» Бориса Лятошинського та Симфонії N2 Eroica Євгена Станковича. Творчим процесом керує головна диригентка оркестру Оксана Линів, яка працює з найбільшими оперними театрами та оркестрами світу та нещодавно оголошена першою жінкою-диригентом на культовому Вагнерівському оперному фестивалі в Байройті.

Протягом 7-ми днів знімальна група слідкувала за учасниками YsOU, стала частиною їхніх репетицій, роздумів, жартів, особистого життя, провела понад 35 інтерв’ю, відзняла 3 терабайти матеріалів та відтворила все це у документальному проєкті. Проєкт розгортається в онлайні, починаючи з 23 жовтня — щоп’ятниці презентується нова серія. На завершення, 20 листопада —  буде показаний відео-концерт за участі героїв фільму. Перша серія вже доступна до перегляду на youtube-каналі YsOU.

«Коли дають нарешті грати Баха для віолончелі, всі музиканти одразу думають: «який філософський зміст він туди заклав?». Камон, візьміть, почитайте Арнонкура, дізнайтеся, які там канони барокові в музиці. Виходить штучно, якщо пояснювати музику якимись словами. Тобто про це можна дискутувати, але найкраще зрозуміти музику можна тільки через прослуховування. Багато-багато музики, коли кількість перейде у якість. І ти такий — еврика! Мені здається, що саме так відбувається», — вважає учасниця YsOU Євгенія КРІВИЧ (віолончель).

«Якщо ти вже музикант, то музика не відпустить тебе по життю», — учасник YsOU Дмитро МІТЧЕНКО (валторна).

— Мені дуже цікаві підлітки. Це — мої улюблені герої і теми в кіно. Їхні характери, думки, дорослішання, становлення... Я люблю музику і мені було цікаво дізнатися більше про оркестр, про його структуру, хто де сидить, хто яку роль грає у загальній симфонії. Я дізнався про нові для себе інструменти. Я люблю, коли всі живуть однією справою і заряджені цим. І все це є у YsOU», — ділиться враженнями щодо зйомок фільму режисер Дмитро КОЧНЄВ.

— Мало хто навіть з української музичної еліти усвідомлює, що не рівень окремих солістів, а саме рівень великих симфонічних колективів є вирішальним фактором при оцінці культурного рівня і статусу держави в цілому. Рівень берлінської філармонії не взявся на пустому місці. Саме музично-педагогічна робота з дітьми та молоддю є передумовою до виникнення блискучих колективів у майбутньому. Виправити ситуацію з підготовкою до дорослого професійного життя в Україні вдалося заснуванням Молодіжного симфонічного оркестру. З кожним роком я все більше усвідомлюю, що це — одна з найважливіших справ мого життя. А завдяки цьому документальному проекту ви можете на власні очі пересвідчитися, якою тонкою і кропіткою справою є розвиток високого музичного мистецтва. Не тільки вроджене обдарування, чуттєве сприйняття світу, а й домашнє виховання, початкова музична освіта — всі ці риси об’єднуються в наших надзвичайних харизматичних юних музикантах, які, привносячи кожен частинку свого рідного куточка України, створюють звучання нашого унікального колективу», — коментує проєкт диригентка Оксана ЛИНІВ.

Ольга СТЕЛЬМАШЕВСЬКА
Газета: 
Рубрика: